Yamaha Aerox 50cc afstellen, topsnelheid is verbazend laag

daanopdeaerox

New Member
Hoi iedereen, ik heb hulp nodig bij het afstellen van mijn yamaha aerox uit 2008. Toen ik hem kocht was hij volledig standaard en was de top rond de 75. Ik heb sindsdien alles netjes vervangen met nieuwe onderdelen. Ik heb er nu een ontgrensde Yasuni R onder zitten en een standaard carburateur (12,5mm dellorto) met een kleine powerfilter. Normaal gesproken rij ik met varioringen ivm vervelende politie in de omgeving. Ik ging dit weekend mijn scooter uittesten zonder varioringen (ik had er eerst 9mm in zitten) alleen merkte ik dat mijn top van 52 naar 63 is gegaan. Hij gebruikt nu iets meer van mijn poulie (gemeten met een streep erop te tekenen) maar zit nog onder driekwart denk ik. Ik ben er achter gekomen dat ik mijn sproeier iets moet vergroten sinds hij erg arm loopt, die gaat waarschijnlijk van een 100 naar een 108. Ook heb ik momenteel 4 gram rolletjes er in zitten. Wat zou ik qua afstelling meer moeten aanpassen om een hogere topsnelheid te krijgen? Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik minimaal de 75-80 top die hij eerst liep zou moeten verbeteren, ik zou alleen eventjes niet helemaal weten wat ik er precies in moet doen (gr rolletjes, sproeier, trekveer?) Alvast heel erg bedankt!WhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.37.jpegmet varioWhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.38.jpegzonder vario
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.39 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.39 (1).jpeg
    110.3 KB · Views: 10
  • WhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.39.jpeg
    WhatsApp Image 2025-01-19 at 23.40.39.jpeg
    139.9 KB · Views: 10
Advertisement - register to remove this

Kan zijn dat je snaar te kort is, of je drukveer te sterk.

Als je alles heb gemonteerd hoe zit je snaar dan op je achter poelie? Helemaal hoog?

Welke drukveer gebruik je?

Heb je maten van je snaar?
 
Wat heb je allemaal vervangen buiten de uitlaat? Want als die zo goed als origineel is en nog arm loopt met sproeier 100 lijkt het alsof je ergens valse lucht trekt en zet je originele luchtfilter terug. Dit maakt alleen maar meer geluid, met een originele luchtfilter zal hij alleen maar beter lopen.
 
Ik raad je aan om als de bliksem een originele luchtfilterbak te monteren en sproeier 76 o.i.d. te nemen.

Daarnaast ben ik zeer nieuwsgierig welke cilinder er onder zit?

Er moet een witte drukveer in.

Yasuni R ook in de demper ontdaan van begrenzing?
 
Kan zijn dat je snaar te kort is, of je drukveer te sterk.

Als je alles heb gemonteerd hoe zit je snaar dan op je achter poelie? Helemaal hoog?

Welke drukveer gebruik je?

Heb je maten van je snaar?
mn poulie zit dan helemaal omhoog als hij gemonteerd is, de drukveer zou ik niet zeker over zijn... ik heb een vsnaar van mezoly, minarelli 50 2t lange carter. Ik zou de drukveer binnenkort even kunnen controleren.
Post automatically merged:

Wat heb je allemaal vervangen buiten de uitlaat? Want als die zo goed als origineel is en nog arm loopt met sproeier 100 lijkt het alsof je ergens valse lucht trekt en zet je originele luchtfilter terug. Dit maakt alleen maar meer geluid, met een originele luchtfilter zal hij alleen maar beter lopen.
ik heb vrijwel alles vervangen op de cilinder en carburateur na (wel cilinderkop), ook alle pakkingen. Ik vind het geluid van een powerfilter juist leuk en daarom heb ik het geinstalleerd. waarom is het beter om de originele luchtfilter er weer op te zetten? Zodra de verhouding lucht en benzine weer correct is zou er toch geen probleem moeten zijn of zit ik fout?
Post automatically merged:

Ik raad je aan om als de bliksem een originele luchtfilterbak te monteren en sproeier 76 o.i.d. te nemen.

Daarnaast ben ik zeer nieuwsgierig welke cilinder er onder zit?

Er moet een witte drukveer in.

Yasuni R ook in de demper ontdaan van begrenzing?
waarom is het beter om de originele luchtfilter er weer op te zetten? Zodra de verhouding lucht en benzine weer correct is zou er toch geen probleem moeten zijn of zit ik fout? er zit een power1 cilinder onder van de vorige eigenaar, deze heb ik gecontroleerd en zag er nog erg netjes uit zowel als de zuiger. Ik zal binnenkort even controleren welke drukveer er onder zit. Ik heb mijn yasuni alleen in de bocht ontgrensd, is dit ook nodig in de demper? Ik had dit overgeslagen omdat ik verwachte dat er niet zo veel verschil in zou zitten en ik hem nogsteeds legaal wil laten lopen nadat ik alles getest heb.
 
Last edited:
Een powerfilter valt niet af te stellen op een normale laagtoerige setup,
ergens ging het fout dat mensen elkaar dat wijs maken op 1 of andere manier op het internet.
 
Power1 cilinders zijn goed. Nu je nog de begrenzer in de demper hebt is de oorzaak meteen duidelijk. Daardoor is die traag!!

Waarom heb je überhaupt een Yasuni R gekocht om legaal te willen rijden? Alleen voor de uitstraling? Vervolgens met een powerfilter alle aandacht trekken.
politie begint erg vervelend te zijn in de omgeving, vooral om qua snelheid op rollerbank geen wok op te lopen. Ik zal kijken of ik de begrenzer in de demper er uit kan krijgen. Is het nog een mogelijke optie met mijn grotere sproeier om dan nog de powerfilter er op te laten zitten?
 
Af en toe is het wel apart om te zien dat de juiste antwoorden over het hoofd worden gezien .
Ik zou zeggen probeer het met een grotere sproeier en een powerfilter en deel ons de resultaten,
zodat anderen er ook van kunnen leren.
Of ook uit proberen, je kan er in ieder geval wel wat van leren in de praktijk zelf.

Lekker slim trouwens om onopvallend te willen rijden met een Powerfilter maar goed.
 
Af en toe is het wel apart om te zien dat de juiste antwoorden over het hoofd worden gezien .
Ik zou zeggen probeer het met een grotere sproeier en een powerfilter en deel ons de resultaten,
zodat anderen er ook van kunnen leren.
Of ook uit proberen, je kan er in ieder geval wel wat van leren in de praktijk zelf.

Lekker slim trouwens om onopvallend te willen rijden met een Powerfilter maar goed.
sorry ik had je bericht oprecht niet gelezen, ik zal het idd proberen met een grotere sproeier en dan even laten weten of er iets veranderd of niet. Als ik dit weer ga testen zet ik er ook wat zwaardere rolletjes in.
 
Back
Top