This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

wit rechthoekje kapot

Beukers

Well-Known Member
eey,

jullie kennen het waarschijnlijk wel, achter je voorkap ( in de meeste gevallen) zit een wit rechthoekig blokje die aan je frame vast zit, waar dient die voor ?

aangezien die bij bij de helft is afgebroken

en kan dit te maken hebben dat mijn knipper lichten, toeter en start motor het sinds gister opeens niet meer doen ?

zekering is nog heel heb ik al gechecked , toeter doet het soms wel maar heeel zacht.

Last edited:
volgensmij bedoel je de weerstand... gevolgen ervan weet ik niet precies....

[ir]http://www.scooter-power.nl/forums/uploads/post-1153-1230540515_thumb.jpg[/ir]

Ja, dat kan daar zéker mee te maken hebben.
Ofwel een antwoord wat je zelf ook had verwacht: koop een nieuwe.

Is er eigenlijk iemand met een idee waar deze voor dient? Weet zelf redelijk wat van elektronica, maar een weerstand op een circuit dat gewoon 12 - 14,4v geeft?

Het is een 20w weerstand, ik verwacht dat hij voor je verlichting is. Die zal er wel voor zorgen dat hij niet op 14,4v werkt maar gewoon netjes op 12v max, omdat je verlichting anders waarschijnlijk doorbrandt. Dat is tenminste wat ik verwacht.

Weerstand gaat in Ohm, niet in Watt's?

Maar verder zou het goed kunnen idd.

Gasp .
Ga jij dan maar een 20W lamp aansluiten op zo'n mini weerstand met hetzelfde aantal ohms .
Zegmaar, een kleine weerstand met weinig ohms zou de stroom maar een beetje verlagen maar die zou veel te warm worden en instant smelten.
20W word ook wel de max. power dissipation genoemd.
P = I^2 * R

Std. lampje is 15w, 12v, dus 15/12 = 1,25A, let wel, mindstends 3 lampjes dus in totaal 3,75A.
V = I * R
R = (U - Uf) / If
U = spanning van spanningsregelaar
Uf = spanning over lampje
If = stroomsterkte over lampje
R = (14,5 - 12) / 3,75 = 0,7 ohm

Volgens mij bestaat dat niet en moet je een 1,0 ohm weerstand nemen
power dissipation:
P = I^2 * R = 3,75^2 * 1 = 14W

Dus ja, dan zou ik idd ook een 20W weerstand kiezen voor de zekerheid .
Weet niet of ik alle waarden correct heb genomen maar de uitkomst komt wel mooi uit

Last edited:
Ik doelde niet op 20ohm oid, maar gewoon dat het normaal in ohm weergegeven word en niet in watt's.

Probleem lag niet bij het blokje (die nog steeds stuk is ) maar bij 2 draadjes van me spannings regelaar die ik niet los zag hangen ..