This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Wie wil iemand helpen die er eigenlijk geen kaas van heeft gegeten?

Jansen_shm

Member
Dus... ik heb voor mijn dochter een tweedehands Sym mio 50 uit 2014 gekocht, blauwe plaat.
Zag er goed uit, startte elektrisch en via kickstart, klonk goed voor zover ik dat kan beoordelen.

Je raadt het misschien al... er is iets niet helemaal goed.
Om de kosten een beetje binnen de perken te houden wil ik kijken of ik het misschien zelf kan oplossen. Ik ben redelijk goed voorzien in gereedschap, heb op zich ook wel wat technisch inzicht. Maar weet in dit geval niet zo goed waar ik zou moeten beginnen.
Wie kan en vindt het leuk om ons daarbij te helpen?

Ze heeft er nog niet veel mee gereden tot nu toe, maar hij leek het prima te doen.
Afgelopen vrijdag heeft ze voor het eerst getankt. Benzinemeter blijkt het niet goed te doen, deze gaat blijkbaar niet hoger dan halfvol. Gevolg is dat de tank nu nokkievol is maar gelukkig niet overstroomd.
Direct daarna nog gereden. Maar na een korte stop wilde de scooter niet meer starten (benzine gecheckt, 98)
Later toen ik thuis was heb ik het zelf nog geprobeerd, met een beetje gas bijgeven startte hij wel elektrisch. Via kickstart lukte me niet.
Rook wel flink benzine, maar gezien het aantal keer dat ze geprobeerd heeft te starten vind ik dat niet meteen gek.
Maar gisteren wilde hij weer niet starten en zag ik aan de achterkant een plasje benzine liggen, dit lijkt uit de zwarte slang te komen van de 'olieopvangbak' bij het luchtfilter? Pas na een aantal keer proberen, lang doorstarten én flink gas geven sloeg hij aan.

Nu ben ik wel redelijk goed in Google en het lijkt op een probleem met de vlotternaald danwel het vacuumkraantje.
Kan dit ook te maken hebben met de overvolle tank?

Als een reparatie nodig is zou ik het in eerste instantie zelf willen proberen. Maar is dat voor een dummie wel te doen denken jullie? Of beter niet zelf aan beginnen...??

Websites met diy filmpjes/ beschrijvingen hoor ik trouwens ook graag! Of iemand die misschien een cursus geeft?
Omgeving Arnhem.

Hoor het graag! Alvast bedankt

Groet, Sandra
 
Solution
Het lijkt of hij zichzelf verzuipt, ook als hij even gedraaid heeft.
Kan dat?
Heb nu het benzine aanvoerslangetje los gemaakt en geprobeerd elektrisch te starten en met kick om te kijken of dat helpt...
valse lucht heb je met een paar snufjes remmenreiniger of startpilot tussen carburateur en cilinderkop zó gevonden.
ik denk dat je met de mengselschroef ook nog wel wat kan doen en dan misschien zelfs terug naar je 88 sproeier.
 
Ik zou de pakking onder het spruitstuk even bekijken. Is zo gepiept. Hij loopt beter met een te grote sproeier omdat hij teveel lucht krijgt.

Behoorlijke prutser wel die monteur, om valse lucht op de lossen met zo'n sproeier. Reerink zeker
 
Last edited:
Ik zou de pakking onder het spruitstuk even bekijken. Is zo gepiept. Hij loopt beter met een te grote sproeier omdat hij teveel lucht krijgt.

Behoorlijke prutser wel die monteur, om valse lucht op de lossen met zo'n sproeier. Reerink zeker
ze heeft er zelf een grotere sproeier in gezet?
en een grotere hoofdsproeier doet niet zoveel met starten en stationair omdat de gasnaald die dan afsluit, dat gebied is voor de stationairsproeier/mengselschroef.