This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Wie wil iemand helpen die er eigenlijk geen kaas van heeft gegeten?

Jansen_shm

Member
Dus... ik heb voor mijn dochter een tweedehands Sym mio 50 uit 2014 gekocht, blauwe plaat.
Zag er goed uit, startte elektrisch en via kickstart, klonk goed voor zover ik dat kan beoordelen.

Je raadt het misschien al... er is iets niet helemaal goed.
Om de kosten een beetje binnen de perken te houden wil ik kijken of ik het misschien zelf kan oplossen. Ik ben redelijk goed voorzien in gereedschap, heb op zich ook wel wat technisch inzicht. Maar weet in dit geval niet zo goed waar ik zou moeten beginnen.
Wie kan en vindt het leuk om ons daarbij te helpen?

Ze heeft er nog niet veel mee gereden tot nu toe, maar hij leek het prima te doen.
Afgelopen vrijdag heeft ze voor het eerst getankt. Benzinemeter blijkt het niet goed te doen, deze gaat blijkbaar niet hoger dan halfvol. Gevolg is dat de tank nu nokkievol is maar gelukkig niet overstroomd.
Direct daarna nog gereden. Maar na een korte stop wilde de scooter niet meer starten (benzine gecheckt, 98)
Later toen ik thuis was heb ik het zelf nog geprobeerd, met een beetje gas bijgeven startte hij wel elektrisch. Via kickstart lukte me niet.
Rook wel flink benzine, maar gezien het aantal keer dat ze geprobeerd heeft te starten vind ik dat niet meteen gek.
Maar gisteren wilde hij weer niet starten en zag ik aan de achterkant een plasje benzine liggen, dit lijkt uit de zwarte slang te komen van de 'olieopvangbak' bij het luchtfilter? Pas na een aantal keer proberen, lang doorstarten én flink gas geven sloeg hij aan.

Nu ben ik wel redelijk goed in Google en het lijkt op een probleem met de vlotternaald danwel het vacuumkraantje.
Kan dit ook te maken hebben met de overvolle tank?

Als een reparatie nodig is zou ik het in eerste instantie zelf willen proberen. Maar is dat voor een dummie wel te doen denken jullie? Of beter niet zelf aan beginnen...??

Websites met diy filmpjes/ beschrijvingen hoor ik trouwens ook graag! Of iemand die misschien een cursus geeft?
Omgeving Arnhem.

Hoor het graag! Alvast bedankt

Groet, Sandra
 
Solution
Het lijkt of hij zichzelf verzuipt, ook als hij even gedraaid heeft.
Kan dat?
Heb nu het benzine aanvoerslangetje los gemaakt en geprobeerd elektrisch te starten en met kick om te kijken of dat helpt...
Ik ga morgen een nieuwe choke monteren en de bougie weer controleren. Wil ook kijken of de ontsteking goed is.
Het onregelmatig lopen is alleen als de motor koud is. Waar zou de valse lucht vandaan kunnen komen denk je? Pakking? Niet goed gemonteerd?

Dank voor de filmpjes! Van deze jongen heb ik al heel wat filmpjes bekeken de afgelopen dagen . De 911 serie lijkt me idd heel interessant!

Ik laat morgen wel weer wat weten! Fijne avond!
 
Maar stationair niet heel regelmatig, haast alsof er telkens een beetje gas werd gegeven. Na een kleine minuut liep hij wel regelmatig.
Hij staat misschien nog iets te rijk, na 2 a 3 minuten heeft de choke zijn werk gedaan en wordt het mengsel armer.
Onregelmatig stationair draaien kan ook te maken hebben met ergens valse lucht vandaan trekken.

Dit zou je even kunnen controleren met wat remmenreiniger.
Hoe je het best te werk gaat, lees je hier:

https://scooterforum.net/search/387230/?q=valse+lucht&t=resource&o=date
 
Net thuis, verder nog niets gedaan. Maar ik zie onder het luchtfilter een plasje benzine liggen... zie foto.
Is dat logisch?
ben je met de scooter weggeweest, of stond deze daar zo? dit is hoe dan ook niet de bedoeling.
als het luchtfilter wéér vol benzine zit, vrees ik dat je inlaatklep niet helemaal/niet altijd helemaal sluit. dan krijg je hetzelfde effect als een tweetakt met een lam membraan: die gaat mengsel terugspugen dóór de carburateur en dat óók weer opzuigen en er daarbij weer benzine bij aanzuigen (omdat het wéér door de carburateur gaat) hierdoor wordt het mengsel dus te rijk (maar mogelijk niet altijd, vandaar de onregelmatige loop.)
 
Nee, gisterochtend geprobeerd te starten maar dat lukte niet. Verder alleen maar gestaan.
Kleppen zijn nog gesteld bij de monteur.
Ik zat te denken aan toch een lekkage bij de carburateur/vlotter?
Ik kan een tweedehandse 'lenen' om uit te proberen of het probleem daarin zit.
 
Ik zat te denken aan toch een lekkage bij de carburateur/vlotter?
Dat denk ik ook of de inlaatklep sluit niet goed zoals @C-Row reeds poste, hoe kan anders benzine op dat punt lekken en niet zo weinig ook, als de benzine een weg vindt vanuit de venturi van de carburateur tot in het luchtfilter huis.
Dan lijkt mij dat niet alleen de vlotternaald niet goed werkt maar ook dat de vacuumkraan blijft open staan, of de benzine wordt teruggespuwd door een lekkende inlaatklep.
Grote kans dat ook weer het olieniveau weer is gestegen in het carter.
Heeft de monteur die de kleppen heeft gesteld ook z'n werk gecontroleerd en de compressie eens gemeten?
Trouwens ik dacht dat je ergens geschreven had dat de vlotter/vlotternaald was nagekeken en dat dit in orde was, toch?
 
Vlotter heeft de monteur idd gecontroleerd. Vacuumkraan ook.
Compressie durf ik zo niet te zeggen. Maar deze monteur heeft wel verstand van zaken. Is geen beun, werkt grondig en is eerlijk. Dus ik denk wel dat hij dat het gedaan. Zal het eens navragen!
 
de vraag ging over benzine in het luchtfilter..
Das gek, ik had hier al op geantwoord maar blijkbaar niet gepost...
Ja, er zit benzine in het luchtfilter.
Maar heb nu een bijkomend probleem, startmotor doet het niet... geeft alleen een klik. Vandaar het nameten vd accu spanning.
Benzine lijkt over het hele blok gelopen te zijn, misschien dus ook over de startmotor?
Bougie weer pikzwart en kletsnat...
Krijg de neiging om het ding voor onderdelen te verkopen...
 

Attachments

  • 20241011_210437.jpg
    463.8 KB · Views: 7
  • 20241011_203840.jpg
    141.6 KB · Views: 7
  • 20241011_204303.jpg
    209.6 KB · Views: 9
De aanhouder wint! Althans, voor nu... niet te snel juichen misschien. Maar met dank aan jullie hulp en youtube loopt hij nu iig wel weer!!

Ik heb de carburateur eruit gehaald en vervolgens de startmotor. Die heb ik schoongemaakt en de stekkertjes gecontroleerd. Hij deed het daarna weer!
Nieuwe choke op de 'nieuwe' carburateur gemonteerd en alles weer aangesloten.
Bougie vervangen.

Hij startte daarna! Liep wel erg hoog stationair, dus die wat lager ingesteld tot hij mooi rustig liep.

Daarna een stukje gereden.
Hij rijdt op zich goed, maar mn bij vol gas hapert hij en houdt in.
De sproeier is vorige week vervangen voor een kleinere, maar mogelijk zou er nu dan juist weer een grotere op moeten? Of juist meer lucht?

Verder startte hij later, toen hij weer koud was ook weer direct netjes zonder gas bij te geven!
 
heb je ook na het monteren van de carb , weer de mengselschroef , afgesteld ? ( zie bijlage)
Motor goed warm laten lopen , mengsel schroef op 1,5 slag open draaien ( eerst dicht draaien) , dan met de stationair schroef , (op de halve maan bij de gaskabel) afstellen , dat de motor net blijft lopen , daarna de mengsel schroef in of uit draaien , tot je het hoogste toerental hebt . Daarna de stationair schroef zover indraaien , dat je motor ongeveer 2000 toeren draait. achterwiel moet dan stilstaan , als de motor loopt .
 

Attachments

  • mengsel schroef CVk Carb.jpeg
    24.2 KB · Views: 6
Ben ook wel benieuwd welke sproeier er in is gedaan. Je zou een sproeier 78 tm 82 nodig hebben op een standaard scooter.

Inhouden op top is inderdaad te arm in benzine, stotteren is te rijk.
 
Nee, dat heb ik niet gedaan. Bedankt voor de duidelijke uitleg, dat moet zo wel lukken.
Post automatically merged:

Ben ook wel benieuwd welke sproeier er in is gedaan. Je zou een sproeier 78 tm 82 nodig hebben op een standaard scooter.

Inhouden op top is inderdaad te arm in benzine, stotteren is te rijk.
Hij heeft er een kleinere ingezet dan origineel, maar heeft niet gezegd welke. Zal ik s navragen!
 
Hij startte daarna! Liep wel erg hoog stationair, dus die wat lager ingesteld tot hij mooi rustig liep.
dat hoge stationair hoort, hij kan er bijna zachtjes op wegrijden. daar moet je op dat moment niet aan zitten, maar eerst even wachten tot hij warm is, voor je ergens aan gaat draaien.
blij voor je dat het nu de goede kant op gaat.!
 
Even een update:

Scooter startte goed zonder gas bijgeven en liep mooi rustig en regelmatig. Bleef wel fors inhouden nou vol gas.
Vanmorgen heb ik de sproeier vervangen. Er zat een 88 in en nu een 92.
Bizar wat zo'n klein onderdeel voor verschil geeft!
Hij loopt veel beter, trekt sneller op en hapert niet bij vol gas.

Wel merkte ik dat hij weer wat gas nodig had om aan te slaan en aan te blijven, ondanks dat de motor nog wel wat warm was.

Ik heb de stationair schroef wat aangedraaid, maar hij start nog steeds niet helemaal goed en loopt onregelmatig stationair (toeren hoog, laag, hoog, laag) Als je geen gas geeft slaat hij soms zelfs (haast) af.
Morgen mengselschroef en stationairschroef anders even opnieuw stellen en evt checken voor valse lucht?
 
exact! je bent er bijna. al vind ik 92 wel groot. hoe loopt het met 90?