This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Wie wil iemand helpen die er eigenlijk geen kaas van heeft gegeten?

Jansen_shm

Member
Dus... ik heb voor mijn dochter een tweedehands Sym mio 50 uit 2014 gekocht, blauwe plaat.
Zag er goed uit, startte elektrisch en via kickstart, klonk goed voor zover ik dat kan beoordelen.

Je raadt het misschien al... er is iets niet helemaal goed.
Om de kosten een beetje binnen de perken te houden wil ik kijken of ik het misschien zelf kan oplossen. Ik ben redelijk goed voorzien in gereedschap, heb op zich ook wel wat technisch inzicht. Maar weet in dit geval niet zo goed waar ik zou moeten beginnen.
Wie kan en vindt het leuk om ons daarbij te helpen?

Ze heeft er nog niet veel mee gereden tot nu toe, maar hij leek het prima te doen.
Afgelopen vrijdag heeft ze voor het eerst getankt. Benzinemeter blijkt het niet goed te doen, deze gaat blijkbaar niet hoger dan halfvol. Gevolg is dat de tank nu nokkievol is maar gelukkig niet overstroomd.
Direct daarna nog gereden. Maar na een korte stop wilde de scooter niet meer starten (benzine gecheckt, 98)
Later toen ik thuis was heb ik het zelf nog geprobeerd, met een beetje gas bijgeven startte hij wel elektrisch. Via kickstart lukte me niet.
Rook wel flink benzine, maar gezien het aantal keer dat ze geprobeerd heeft te starten vind ik dat niet meteen gek.
Maar gisteren wilde hij weer niet starten en zag ik aan de achterkant een plasje benzine liggen, dit lijkt uit de zwarte slang te komen van de 'olieopvangbak' bij het luchtfilter? Pas na een aantal keer proberen, lang doorstarten én flink gas geven sloeg hij aan.

Nu ben ik wel redelijk goed in Google en het lijkt op een probleem met de vlotternaald danwel het vacuumkraantje.
Kan dit ook te maken hebben met de overvolle tank?

Als een reparatie nodig is zou ik het in eerste instantie zelf willen proberen. Maar is dat voor een dummie wel te doen denken jullie? Of beter niet zelf aan beginnen...??

Websites met diy filmpjes/ beschrijvingen hoor ik trouwens ook graag! Of iemand die misschien een cursus geeft?
Omgeving Arnhem.

Hoor het graag! Alvast bedankt

Groet, Sandra
 
Solution
Het lijkt of hij zichzelf verzuipt, ook als hij even gedraaid heeft.
Kan dat?
Heb nu het benzine aanvoerslangetje los gemaakt en geprobeerd elektrisch te starten en met kick om te kijken of dat helpt...
Het lijkt of hij zichzelf verzuipt, ook als hij even gedraaid heeft.
Kan dat?
Heb nu het benzine aanvoerslangetje los gemaakt en geprobeerd elektrisch te starten en met kick om te kijken of dat helpt. Wat mij opvalt is dat er bij proberen te starten benzine uit het slangetje komt.
Ik dacht dat er alleen benzine uitkomt als er een vacuüm in de motor is? Nu is de slang los van de motor, dus geen vacuum, maar komt er dus wel benzine uit. Als ik niet start loopt er geen benzine uit.
 
Solution
Als je de bougie er uit haalt en die hier toont kan die beoordeeld worden. Je kan gelijk kijken of hij vochtig wordt en of hij vonk heeft door hem tegen de kleppendeksel te houden (pas op voor de schok).

Eigenlijk is dat samen met kleppen stellen/carburateur schoonmaken en check van benzine toevoer de basis).
 
Ik heb net een bougiesleutel kunnen vinden en en nieuwe bougie. Ik zal zo een foto plaatsen van de oude
Post automatically merged:

 
Last edited:
Ik denk toch dat het met de compressie te maken kan hebben. Die 50cc blokjes hebben van zichzelf al weinig compressie, dus wanneer de cilinder en/of zuiger ook maar ietwat beschadigt geeft het vaak al problemen. Toen ik nog 50cc reed kreeg ik hem ook voor geen meter aan als ie warm was. Compressie viel altijd gewoon zwaar beneden peil na even gereden te hebben. Cilinderkop ging ook vaak lek, terwijl mijn onderhoud in orde was.
Gelukkig heb je hem in ieder geval bij de scooterzaak nu hahahaha.
 
Hij doet het!!!

Nieuwe bougie was vrijwel direct weer zwart. Ze hebben eerst de carburateur weer losgehaald, andere sproeiers geprobeerd en een wat kleinere erop gezet. Luchtfilter zat helemaal vol met benzine, maar ze konden geen blokkade ontdekken. Uiteindelijk hebben ze het luchtfilter compleet vervangen. Dat lijkt de oplossing te zijn. Bougie blijft schoon, start goed.
Kleppen zijn ook gesteld.

Vanmiddag nog een keer gecontroleerd, toen moest ik met starten wel nog een beetje gas bijgeven om m aan te slaten slaan. En als ik het gas losliet viel hij meteen uit (stationairschroef?). Als je dan even wat gas blijft geven blijft hij wel lopen, maar wel een beetje onregelmatig. Net of iemand telkens iets gas geeft. Als hij wat warmer is, in minder dan een minuut, loopt hij heel mooi constant.

Zou ik daar nog wat mee moeten?
Of eerst maar eens gaan rijden en kijken hoe t gaat?
 
als je de aanvoerslang loshaalt, is er nog steeds vacuüm (andere slang) op die kraan, dus dit klopt wel. (vacuümslang ópent de kraan mbv vacuüm, toevoerslang voert benzine naar carburateur)
wat ik nog niet lees, is of je de mengselschroef al gecheckt/afgesteld hebt?
een benzinemeter die halfvol aangeeft terwijl de tank vol zit, is beter dan een die nog een kwart aangeeft, terwijl ie leeg is (die heb ik)
"compressie die warm afneemt" heb ik nog nóóit meegemaakt, warm zet de boel uit, is het gesmeerd (olie dicht ook af) dus moet altijd warm beter worden.
hack voor je bougie: zet er een iets "hetere" in: die brandt zichzelf beter schoon (nodig bij een legale blauwe plaat versie) en verhoogt de compressie ook iets..
 
Wat kan ik evt nog (zelf) doen denken jullie?
Hij liep gisteren dus goed, maar startte vanmorgen niet.
Carburateur is schoongemaakt, bougie en luchtfilter vervangen. Kleppen opnieuw gesteld. Kleinere sproeier.

Wat kan de oorzaak zijn dat hij nu niet start?
 
heb je hem nu terug van de reparateur dan?
 
Nee, gisteren opgehaald. Toen reed hij goed, later op de dag nog een rondje gereden. Startte met een beetje gas, liep in eerste instantie niet helemaal soepel, sloeg ook af toen ik het gas losliet. Daarna, na even beetje gas blijven geven, bleef hij lopen. Maar stationair niet heel regelmatig, haast alsof er telkens een beetje gas werd gegeven. Na een kleine minuut liep hij wel regelmatig.
 
je bedoelt gisteren naar reparateur en ook alweer opgehaald en het is nòg niet goed?!
 
Als hij start met een beetje gas, verdenk ik de choke, danwel de (combinatie met) afstelling van je mengselschroef. (ik vermoed dat je 'm dan "warm" mee kreeg van de reparateur?)
hij hóórt te starten zònder gas (met gas juist niet) omdat je choke (eigenlijk startverrijker) al "gas" geeft. als jij dan gas bij geeft, verstoor je dat mengsel wat die startverrijker levert. als hij startte met gas erbij, klopt er daar iets niet.
 
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik gebruik de choke zo idd op een schakel brommer. Maar die is handmatig.
De choke vervangen kan ik zelf en is ook niet heel duur, dus dat kan ik vrij gemakkelijk proberen.
Mengselschroef zou ik me even in moeten verdiepen.
Post automatically merged:

Er was inderdaad kort van te voren mee gereden, en startte zonder gas bijgeven bij het ophalen.
Toen hij weer 'koud' was dus niet.
Ik kan hier geen filmpjes posten of wel?
 
Last edited:
Choke kun je testen ook.. Hier een filmpje over de werking van de choke. Hij heeft een hoop informatieve video's.


Tevens scooter 911 waar je ook een hele hoop aan kan hebben. Zeer eenvoudig te volgen:


Onregelmatig lopen duidt vaak op valse lucht. Dit kan ontstaan in de onderdelen vanaf de carburateur naar het spruitstuk.

Het kan ook zijn dat de choke constant verrijkt en nu je bougie weer zwart gekoold is.