Wie wil iemand helpen die er eigenlijk geen kaas van heeft gegeten?

Jansen_shm

Member
Dus... ik heb voor mijn dochter een tweedehands Sym mio 50 uit 2014 gekocht, blauwe plaat.
Zag er goed uit, startte elektrisch en via kickstart, klonk goed voor zover ik dat kan beoordelen.

Je raadt het misschien al... er is iets niet helemaal goed.
Om de kosten een beetje binnen de perken te houden wil ik kijken of ik het misschien zelf kan oplossen. Ik ben redelijk goed voorzien in gereedschap, heb op zich ook wel wat technisch inzicht. Maar weet in dit geval niet zo goed waar ik zou moeten beginnen.
Wie kan en vindt het leuk om ons daarbij te helpen?

Ze heeft er nog niet veel mee gereden tot nu toe, maar hij leek het prima te doen.
Afgelopen vrijdag heeft ze voor het eerst getankt. Benzinemeter blijkt het niet goed te doen, deze gaat blijkbaar niet hoger dan halfvol. Gevolg is dat de tank nu nokkievol is maar gelukkig niet overstroomd.
Direct daarna nog gereden. Maar na een korte stop wilde de scooter niet meer starten (benzine gecheckt, 98)
Later toen ik thuis was heb ik het zelf nog geprobeerd, met een beetje gas bijgeven startte hij wel elektrisch. Via kickstart lukte me niet.
Rook wel flink benzine, maar gezien het aantal keer dat ze geprobeerd heeft te starten vind ik dat niet meteen gek.
Maar gisteren wilde hij weer niet starten en zag ik aan de achterkant een plasje benzine liggen, dit lijkt uit de zwarte slang te komen van de 'olieopvangbak' bij het luchtfilter? Pas na een aantal keer proberen, lang doorstarten én flink gas geven sloeg hij aan.

Nu ben ik wel redelijk goed in Google :) en het lijkt op een probleem met de vlotternaald danwel het vacuumkraantje.
Kan dit ook te maken hebben met de overvolle tank?

Als een reparatie nodig is zou ik het in eerste instantie zelf willen proberen. Maar is dat voor een dummie wel te doen denken jullie? Of beter niet zelf aan beginnen...??

Websites met diy filmpjes/ beschrijvingen hoor ik trouwens ook graag! Of iemand die misschien een cursus geeft?
Omgeving Arnhem.

Hoor het graag! Alvast bedankt

Groet, Sandra
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Hij startte zojuist weer wel!
Wel haperig en met een beetje gas erbij. Sloeg daarna wel af toen hij stationair liep.
Nog een keer gestart en nu blijft hij lopen.
Ik denk dat ik ga doen wat je voorstelt, maar dat laat ik dan denk ik wel doen.
Hopelijk is het dan grotendeels opgelost!
Post automatically merged:

Grrrrr... ik had m even uit gezet om de hond uit te laten en daarna weg te brengen.
Maar nu start ie weer niet!!
Iemand tips? Durf het niet te vaak achter elkaar te proberen omdat ik bang ben dat ik m verzuip. Kick werkt ook niet..
Het lijkt of hij zichzelf verzuipt, ook als hij even gedraaid heeft.
Kan dat?
Heb nu het benzine aanvoerslangetje los gemaakt en geprobeerd elektrisch te starten en met kick om te kijken of dat helpt...
De tank is nu voller dan toen je hem gekocht had, neem ik aan.
Dus de druk op de vlotternaald hoger als de motor loopt.
Als de vlotternaald niet volledig afsluit lekt er meer benzine de vlotterkamer binnen dan verbruikt wordt tijdens het rijden.
(Dit moet je zien als de jachtbak van je toilet waarvan de vlotterkraan deels open blijft en het reservoir uiteindelijk overloopt.)
Gevolg, de overtollige benzine wordt in vloeibare vorm door de sproeiers omhoog gedrukt, komt dan in de venturibuis en kan dan 2 kanten uit lopen of worden aangezogen.
Namelijk lekken/lopen richting luchtfilter via de buis tussen luchtfilter en carburateur of aangezogen via het spruitstuk/inlaatklep de cilinder in.
Dus ik zou beginnen met het controleren van de vlotter-/vlotternaald werking en als je de aanvoerslang van benzine bij de carburateur losneemt of er niet benzine uit de slang blijft stromen.
Want je scooter heeft geen manueel brandstofkraantje maar werkt met het vacuum van de motor als deze loopt of wordt rondgeslingerd door kicken of elektrisch starten.
Als de motor probeert te starten, met de kick of elektrisch, creert de motor een vacuum en het brandstofkraantje gaat open en laat dus brandstof door naar de vlotterkamer van de carburateur.
Als de motor niet rondgeslingerd wordt, is er geen vacuum en mag het kraantje ook geen benzine meer doorlaten, buiten dan het restje wat zich nog in het slangetje bevindt en/of een eventueel inline brandstoffilter.
 
De tank is nu voller dan toen je hem gekocht had, neem ik aan.
Dus de druk op de vlotternaald hoger als de motor loopt.
Als de vlotternaald niet volledig afsluit lekt er meer benzine de vlotterkamer binnen dan verbruikt wordt tijdens het rijden.
(Dit moet je zien als de jachtbak van je toilet waarvan de vlotterkraan deels open blijft en het reservoir uiteindelijk overloopt.)
Gevolg, de overtollige benzine wordt in vloeibare vorm door de sproeiers omhoog gedrukt, komt dan in de venturibuis en kan dan 2 kanten uit lopen of worden aangezogen.
Namelijk lekken/lopen richting luchtfilter via de buis tussen luchtfilter en carburateur of aangezogen via het spruitstuk/inlaatklep de cilinder in.
Dus ik zou beginnen met het controleren van de vlotter-/vlotternaald werking en als je de aanvoerslang van benzine bij de carburateur losneemt of er niet benzine uit de slang blijft stromen.
Want je scooter heeft geen manueel brandstofkraantje maar werkt met het vacuum van de motor als deze loopt of wordt rondgeslingerd door kicken of elektrisch starten.
Als de motor probeert te starten, met de kick of elektrisch, creert de motor een vacuum en het brandstofkraantje gaat open en laat dus brandstof door naar de vlotterkamer van de carburateur.
Als de motor niet rondgeslingerd wordt, is er geen vacuum en mag het kraantje ook geen benzine meer doorlaten, buiten dan het restje wat zich nog in het slangetje bevindt en/of een eventueel inline brandstoffilter.
Dank voor het snelle en uitgebreide antwoord! De tank is nu inderdaad een stuk voller. Ik ga kijken of ik de carburateur en vlotternaald kan lokaliseren
 
Oh ja, wel belangrijk.
Pijl voor de zekerheid eens het olieniveau.
Want soms zie je bij scooters waar zomaar vloeibare benzine in de cilinder komt dat de overtollige benzine bij stilstand, langs de zuigerveren het carter binnen lekt.
Het olieniveau wordt dan langzaamaan te hoog en de olie wordt dus ook verdunt met deze vloeibare benzine en de smerende werking gaat verloren dit is niet goed voor het blokje uiteraard.

Is het olieniveau niet te hoog no worries
 
Top! Ik ga eerst een stuk rijden (als hij start), olie peilen en dan kijken hoever ik kom met de carburateur. Heb al wat filmpjes gekeken en ik denk/hoop dat dat wel gaat lukken! Hopelijk ook weer in elkaar...
Dank voor het schema ook
 
Olie peil was vrij hoog, twee cm boven het geribbelde deel. Heb even gereden van tevoren maar motor voor het peilen wel af laten koelen.
Heb nu de olie eruit gehaald om te verversen.
Ik heb de carburateur eruit. Er komt geen brandstof uit de aanvoerslang, ook niet als ik heb omlaag hou.
Nu verder met de carburateur open maken!
 
Ja, inderdaad, goed dat je dit even gecontroleerd hebt anders kom je er nooit achter en rijdt je als het probleem is opgelost met een hoop benzine in je olie met kans op motor en lager schade.
 
Olie peil was vrij hoog, twee cm boven het geribbelde deel. Heb even gereden van tevoren maar motor voor het peilen wel af laten koelen.
Heb nu de olie eruit gehaald om te verversen.
Ik heb de carburateur eruit. Er komt geen brandstof uit de aanvoerslang, ook niet als ik heb omlaag hou.
Nu verder met de carburateur open maken!
Benzine komt er alleen uit als je zuigt aan de vacuumslang. of kicked met de benzine slang losgekoppeld van de carb om te checken of er benzine vrij komt die in de carburateur moet komen.
1728310571283.png kijk goed naar waar de onderste slang naar toe loopt *waarschijnlijk het zwarte spruitstuk waar de carb inzit) Dan die slang van t spruitstuk halen en dan aan die slang zuigen. Dan moet de benzine uit de bovenste slang lopen. Goed opletten dat je de juiste hebt want benzine smaakt niet lekker :tearsofjoy:
 
Dan is je vacuumkraantje nog oke.
Ja, dus dat is mooi! Dan zou er ook geen benzine in de olie kunnen lopen.
Misschien gewoon te veel bijgevuld. Olie was erg donker dus wel aan vervanging toe denk ik
Post automatically merged:

Benzine komt er alleen uit als je zuigt aan de vacuumslang. of kicked met de benzine slang losgekoppeld van de carb om te checken of er benzine vrij komt die in de carburateur moet komen.
View attachment 77948 kijk goed naar waar de onderste slang naar toe loopt *waarschijnlijk het zwarte spruitstuk waar de carb inzit) Dan die slang van t spruitstuk halen en dan aan die slang zuigen. Dan moet de benzine uit de bovenste slang lopen. Goed opletten dat je de juiste hebt want benzine smaakt niet lekker :tearsofjoy:
Nee, dat smaakt niet lekker... maar om de een of andere vage reden vind ik het wel altijd heel lekker ruiken!
Post automatically merged:

Carburateur schoongemaakt, doorgespoten met lucht, vlotter gecontroleerd (bij scooterzaak), nieuwe boutjes erin (waren bijna dol gedraaid), alles er weer in.
Even twijfel gehad bij een los slangetje onder de choke (ontluchting vlotterkamer ben ik inmiddels achter), elektrisch gestart en hij deed het in 1 keer (wel met beetje gas bijgeven)
Echter een kwartier later wil hij weer niet starten...
 
Last edited:
Dan zou er ook geen benzine in de olie kunnen lopen.
Nou dat is niet helemaal waar.
Als de motor niet loopt kan er hooguit de inhoud van het toevoer slangetje in de carburateur lopen en eventueel de carburateur een beetje doen overlopen.
Bij de eerste druk op de startknop wordt dit beetje vloeibare brandstof gelijk de cilinder in gezogen.
Gevolg is, de scooter meteen verzopen is en start niet meer of zeer moeilijk.
De vloeibare benzine staat dan bovenop je zuiger en lekt langzaam langs de zuigerveren de carterruimte binnen.
Een emmer kun je ook druppelsgewijs vullen, dit kan dus ook gebeuren met het carter.

Ook als de motor loopt en de vlotternaald sluit de toegang tot de vlotterkamer niet volledig af, staat het kraantje wel open en loopt er meer benzine de vlotterkamer binnen dan er verbruikt wordt, ook dit laat de carburateur een beetje overlopen en wordt dit te veel aan brandstof ook de cilinder in gezogen.

Ik neem aan dat na de schoonmaakbeurt de vlotternaald de toegang nu goed afsluit, toch zou ik de olie bijvullen tot exact het maximum en dan periodiek even kijken of het olieniveau in het carter niet stijgt, tenminste voor de eerste weken dit om problemen te voorkomen.

wel met beetje gas bijgeven
Dit kan ook een teken zijn dat de scooter te rijk loopt, het te veel aan benzine compenseer je dan met meer lucht door de gasklep open te draaien.

Echter een kwartier later wil hij weer niet starten...
Als je de bougie er dan gelijk uitdraait, is de bougie dan weer erg nat?
 
Ik denk dat je de compressie eens moet nalopen. het grote probleem is wat ik zie hier in zwolle dat die dingen volgas met koude motor worden gereden(echt een enorme ellende hier) En dat je alle gangen na moet gaan.Heeft hij ontsteking, ontsteekt hij waneer het moet, heb je genoeg benzine..ik denk aan de hand van je verhaal dat je te weinig compressie hebt. want eenmaal warm(het zij door veel starten en de daarbij horende vonken/ verbranding) hij t net red om aan te slaan.
BTW welke sproeier zit er in?
 
Nou dat is niet helemaal waar.
Als de motor niet loopt kan er hooguit de inhoud van het toevoer slangetje in de carburateur lopen en eventueel de carburateur een beetje doen overlopen.
Bij de eerste druk op de startknop wordt dit beetje vloeibare brandstof gelijk de cilinder in gezogen.
Gevolg is, de scooter meteen verzopen is en start niet meer of zeer moeilijk.
De vloeibare benzine staat dan bovenop je zuiger en lekt langzaam langs de zuigerveren de carterruimte binnen.
Een emmer kun je ook druppelsgewijs vullen, dit kan dus ook gebeuren met het carter.

Ook als de motor loopt en de vlotternaald sluit de toegang tot de vlotterkamer niet volledig af, staat het kraantje wel open en loopt er meer benzine de vlotterkamer binnen dan er verbruikt wordt, ook dit laat de carburateur een beetje overlopen en wordt dit te veel aan brandstof ook de cilinder in gezogen.

Ik neem aan dat na de schoonmaakbeurt de vlotternaald de toegang nu goed afsluit, toch zou ik de olie bijvullen tot exact het maximum en dan periodiek even kijken of het olieniveau in het carter niet stijgt, tenminste voor de eerste weken dit om problemen te voorkomen.


Dit kan ook een teken zijn dat de scooter te rijk loopt, het te veel aan benzine compenseer je dan met meer lucht door de gasklep open te draaien.


Als je de bougie er dan gelijk uitdraait, is de bougie dan weer erg nat?
Daar zit wat in. Ik heb een foto gemaakt van het peil na het vullen. Ik zal inderdaad in de gaten houden dat dit niet stijgt.

Ik kan helaas niet goed bij de bougie komen... de pijpsleutel die ik heb krijg ik er niet niet op gezet, zit in een raar hoekje, superhandig. Of ik moet nog meer kappen losmaken...
Morgen ga ik denk ik een andere sleutel halen en evt meteen een nieuwe bougie..
Of misschien toch beter er ergens naar laten kijken. Moet ie wel nog starten om m daar te kunnen krijgen
Ik denk dat je de compressie eens moet nalopen. het grote probleem is wat ik zie hier in zwolle dat die dingen volgas met koude motor worden gereden(echt een enorme ellende hier) En dat je alle gangen na moet gaan.Heeft hij ontsteking, ontsteekt hij waneer het moet, heb je genoeg benzine..ik denk aan de hand van je verhaal dat je te weinig compressie hebt. want eenmaal warm(het zij door veel starten en de daarbij horende vonken/ verbranding) hij t net red om aan te slaan.
BTW welke sproeier zit er in?
Benzine zit er zat in, eerder teveel. De meter klopt niet, daarom heeft ze hem zelfs nog bijgetankt. Ik zie de vloeistofspiegel als ik erin kijk.

Welke sproeier erin zit weet ik niet.

Het gekke is dat hij voordat ze getankt heeft wel telkens de eerste keer startte. Het probleem lijkt daarna pas ontstaan te zijn.
Maar ja, ook dat is lastig te zeggen omdat ze er nog niet veel mee heeft gereden. Was misschien mazzel.

Vanmorgen startte hij ook direct met wat gas erbij en nadat de carburateur er net weer in zat ook.
Wel viel het mij vanmorgen op de hij stationair niet heel constant liep. Na een stukje rijden wel beter.

Denk dat de kans ook groot is dat ik m nu verzopen heb in mijn frustratie hem toch te willen starten... ruikt hier nu flink naar benzine.

Ontsteking, compressie, sproeiers dat gaat toch wel mijn pet te boven. Vrees dat ik het er niet beter op maak door te gaan klooien met iets waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik aan het doen ben.
Ik kan nog een poging doen om de bougie te vervangen morgen.

En anders vrees ik dat ik toch moet kijken waar ik terecht kan om m na te kijken ‍

Als ik meer weet zal ik het laten weten hier! In ieder geval bedankt voor de hulp, anders was het me denk ik uberhaupt niet gelukt!
En ik ben de ervaring van de smaak van benzine rijker
 
Je bedoelt ivm het hoge brandstofniveau, of uberhaupt bij problemen met starten?
Dat kan ik morgen nog wel proberen!

Maar voor de verstandhouding tussen mij en de scooter is het beter als ik hem vanavond verder even met rust laat ;-)
 
Mijn advies is de scooter een beurtje geven en waarschijnlijk tackel je daar het probleem mee. Dus carburateur schoon, verse bougie erin en kleppen stellen, luchtfilter matje er in.

Maak ook even een filmpje en drop die op YouTube, zegt soms meer dam 1000 woorden.
 
Mijn advies is de scooter een beurtje geven en waarschijnlijk tackel je daar het probleem mee. Dus carburateur schoon, verse bougie erin en kleppen stellen, luchtfilter matje er in.

Maak ook even een filmpje en drop die op YouTube, zegt soms meer dam 1000 woorden.
Hij startte zojuist weer wel!
Wel haperig en met een beetje gas erbij. Sloeg daarna wel af toen hij stationair liep.
Nog een keer gestart en nu blijft hij lopen.
Ik denk dat ik ga doen wat je voorstelt, maar dat laat ik dan denk ik wel doen.
Hopelijk is het dan grotendeels opgelost!
Post automatically merged:

Grrrrr... ik had m even uit gezet om de hond uit te laten en daarna weg te brengen.
Maar nu start ie weer niet!!
Iemand tips? Durf het niet te vaak achter elkaar te proberen omdat ik bang ben dat ik m verzuip. Kick werkt ook niet..
 
Last edited:
Back
Top