Hi Manu,
Ik kan me voorstellen dat een goeie bijdrage veel tijd kost en veel energie gaat in zitten.
Dit om het 1 en ander goed te verwoorden zodat men het ook begrijpt en er een goeie flow in het verhaal zit.
Ikzelf heb dit vaak ook als ik reageer op een bepaald draadje, ik schrijf mijn reactie, lees deze 10 keren door en vraag me constant af, "zou de andere kant begrijpen wat ik bedoel" en/of zitten er spelfouten in de tekst.
Soms herschrijf ik hele gedeelten en als ik het gepubliceerd heb, zie ik soms nog steeds dingen die me niet bevallen of zelfs spelfouten en pas de boel nog eens aan, soms heb ik er genoeg van en laat het zoals alles is en laat de boel, de boel.
Daarom kan ik soms ook een beetje teleurgesteld/kwaad zijn dat wanneer ik uitgebreid antwoord op iemands vraag en ik een antwoord krijg dat gelijk staat met "ja", "nee", "soms" of merk dat hij/zij mijn bijdrage maar half of niet gelezen heeft.
Je steekt er vaak een hoop tijd en moeite in en krijgt vaak nog niet eens een antwoord of een blijk dat men je bijdrage apprecieert.
Ik zal het even proberen uit te leggen wat onderdruk en bovendruk is, niet alleen voor jouw want ik kan me voorstellen dat meerdere mensen op dit forum deze termen niks zeggen, maar het gewoon niet durven te vragen.
Neem een fietspomp.
In deze fietspomp zit een zuiger die je door een buis beweegt als je deze omhoog en omlaag bedient, net als de zuiger en cilinder van je motorblok, hiermee beinvloed je de luchtdruk in de buis van de fietspomp.
Als je de hendel van de fietspomp naar beneden drukt, ontstaat er een druk hoger dan de omringende luchtdruk, dit noemt men een overdruk en de pomp blaast de lucht naar buiten.
Als je de hendel van de fietspomp naar boven trekt ontstaat er een druk lager dan de omringende luchtdruk, dit noemt men een onderdruk, en je fietspomp zuigt lucht aan.
Vergelijk je fietspomp nu met de zuiger en cilinder van je scooter en je ziet hetzelfde principe.
Deze zuigende en blazende werking kun je gebruiken om bijvoorbeeld een pompje te maken.