Wie kan me hier iets over vertellen?

Manu76

Burn and rise...
Zie foto's. Wat doet dit? (2takt sachs speedforce 49,9cc 10.000km. Bouwjaar 2009)

Lijkt op iets van een extra ontluchting? Of een sensor van iets?

En zou het invloed hebben op de prestaties als ik deze weghaal in de vorm van een nieuwe 2 takt uitlaat?

Mijn uitlaat is wat gaar dus daar komt een nieuwe voor. Maar welke die past?

Op bijna alle 2 takt uitlaten zit dit niet. Dus ga ik dit missen?

Voor mij is deze brommer qua gaskabel ook nieuw. Des te interessanter ik het vind.

Ik hoor het wel...
 

Attachments

  • 20191108_163756.jpg
    20191108_163756.jpg
    322.9 KB · Views: 31
  • 20191108_163806.jpg
    20191108_163806.jpg
    426.9 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Ik ken jouw scooter niet maar ik denk dat dit een soort PAIR/SLS systeem is om de emmisiewaardes van je scooter te verbeteren.

Normaliter kan een scooter hier prima zonder.
Op Youtube vind je, over het verwijderen van dit systeem, meerdere filmpjes van echter de uitvoering is iets anders dan de uitvoering op jouw scooter.

 
Het klopt wat Sparky aangeeft, maar in dit geval is het een 2 takt motorblok.
Air injection dus, niks nieuws hoor!
Is bedoeld om de katalysator optimaal te doen werken.

In vervangingsuitlaten zit geen katalysator, dus kan men het AI of Pulsair systeem gewoon verwijderen.
Wel even opletten voor open gedeeltes, valse lucht e.d.

En gaat dit bij je Sachs via de onder en bovendruk van het carter of zit er een luchtpomp gemonteerd?
 
Interessant filmpje. Dank je.

En als ik de boel gewoon laat zitten kom ik dan in de knoei Als ik een "gewone" 2 takt uitlaat eronder doe?

Of bijvoorbeeld iets stoms gezegd,, afzagen? Er zat een slang aan maar ik weet niet waar die in moet.

Ik zag inderdaad dat het om een 4 takt ging.
 
Ik ben wel een beetje klaar met dat ''Jip & Janneke'' verhaal en/of taal!
Is ook vaak erg lastig gebleken om het over te brengen, zodat iedereen het ook snapt...
Niet verkeerd bedoeld, maar het 4T injectie verhaal heeft me een beetje leeggezogen en is nog steeds niet af!

V.w.b. het motorblok op je Sachs zit het zo....
Onderdruk/bovendruk heb je altijd in een motorblok, de vacuümbenzinekraan en/of pomp werkt ook volgens dit principe.

Ik voeg wel even wat toe van het merk Peugeot 2 takt welke de pulsair en air injection (IAE) systemen uitlegt.
Wellicht dat het zo wat duidelijker wordt waar ik op doel....

Één van deze systemen is dus ook aanwezig op jouw Sachs,

Zie het bestand van Peugeot:
 

Attachments

  • Lucht injectie 2takt uitlaat.pdf
    149.4 KB · Views: 11
Last edited:
Hi Manu,

Ik kan me voorstellen dat een goeie bijdrage veel tijd kost en veel energie gaat in zitten.
Dit om het 1 en ander goed te verwoorden zodat men het ook begrijpt en er een goeie flow in het verhaal zit.

Ikzelf heb dit vaak ook als ik reageer op een bepaald draadje, ik schrijf mijn reactie, lees deze 10 keren door en vraag me constant af, "zou de andere kant begrijpen wat ik bedoel" en/of zitten er spelfouten in de tekst.
Soms herschrijf ik hele gedeelten en als ik het gepubliceerd heb, zie ik soms nog steeds dingen die me niet bevallen of zelfs spelfouten en pas de boel nog eens aan, soms heb ik er genoeg van en laat het zoals alles is en laat de boel, de boel.

Daarom kan ik soms ook een beetje teleurgesteld/kwaad zijn dat wanneer ik uitgebreid antwoord op iemands vraag en ik een antwoord krijg dat gelijk staat met "ja", "nee", "soms" of merk dat hij/zij mijn bijdrage maar half of niet gelezen heeft.

Je steekt er vaak een hoop tijd en moeite in en krijgt vaak nog niet eens een antwoord of een blijk dat men je bijdrage apprecieert.

Ik zal het even proberen uit te leggen wat onderdruk en bovendruk is, niet alleen voor jouw want ik kan me voorstellen dat meerdere mensen op dit forum deze termen niks zeggen, maar het gewoon niet durven te vragen.

Neem een fietspomp.
In deze fietspomp zit een zuiger die je door een buis beweegt als je deze omhoog en omlaag bedient, net als de zuiger en cilinder van je motorblok, hiermee beinvloed je de luchtdruk in de buis van de fietspomp.

Als je de hendel van de fietspomp naar beneden drukt, ontstaat er een druk hoger dan de omringende luchtdruk, dit noemt men een overdruk en de pomp blaast de lucht naar buiten.

Als je de hendel van de fietspomp naar boven trekt ontstaat er een druk lager dan de omringende luchtdruk, dit noemt men een onderdruk, en je fietspomp zuigt lucht aan.

Vergelijk je fietspomp nu met de zuiger en cilinder van je scooter en je ziet hetzelfde principe.
Deze zuigende en blazende werking kun je gebruiken om bijvoorbeeld een pompje te maken.
 
Hallo Manu,

je hebt helemaal niks fout gedaan, integendeel.

Ik ben van mening dat fora niet alleen bedoeld zijn voor mensen met problemen maar zeer zeker ook een educatief aspect hebben.

Trouwens, ik leer dagelijks.

Dit is het gevaarlijke van fora en het feit dat je tekst op verschillende manieren geinterpreteerd kunnen worden.

Maar wees gerust, niks aan de hand.
Trouwens ik vind het leuk om mensen iets uit te leggen, alleen op afstand is dit vaak moeilijk over te brengen omdat je geen directe interactie hebt.
 
Maar wees gerust, niks aan de hand.
Trouwens ik vind het leuk om mensen iets uit te leggen, alleen op afstand is dit vaak moeilijk over te brengen omdat je geen directe interactie hebt.

Ok fijn. ;) Ja ik vind dat ook leuk om iets uit te leggen maar inderdaad Het is vaak moeilijk om dat via mail of zo uit te leggen.

Ik ben het type die graag leert. Daarom heb ik ook een projectje. Ik leer daar veel van. De meeste kennis heb ik mijzelf geleerd.
Gewoon door het te doen.

Gaat niet altijd goed maar ook daar leer ik van.

En wat je zei over dat je wel eens als antwoord, ja of nee of soms, krijgt, dat ken ik maar al te goed.

Op een gegeven moment heb Je er geen zin meer in om advies te geven. Of telkens dezelfde vragen, keer op keer op keer...

Natuurlijk zal ik advies geven als er om gevraagd word. Ik kom wat dat betrefd best een eind. Maar ik weet niet alles.

Daarom geef ik ook alleen advies over eigen ervaring in de praktijk.
 
Wat wil je precies weten @Manu76


Betreffend dat overdruk en onderdruk verhaal is heel simpel eigenlijk..

Je heb twee ruimtes in het motorblok.

1. Onder de zuiger en dus de krukas ruimte

2. En boven de zuiger en dus de verbrandings ruimte.


Als de zuiger naar beneden gaat word de druk onder de zuiger hoger zeg maar.. Maar omdat een 2takt cilinder spoelpoorten heeft, druk je deze luchtdruk omhoog naar de ruimte boven de zuiger.

Als de zuiger omhoog gaat word de ruimte boven de zuiger kleiner = comprimeren. Pas als de zuiger de inlaat / spoelpoorten blokkeerd kan deze druk nergens meer heen

Je hebt dus altijd drukverschillen in de onder en bovenste ruimte.. Dus de ene keer is er overdruk bij de krukas en onderdruk bij de verbrandings ruimte. De andere keer is het precies andersom.. En met die druk verschillen word het mengsel door mee genomen.. En zo komt benzine van onderuit het carter bovenin de verbrandings ruimte.. Als er iets dus lekt, dan verlies je dus motor vermogen en ook een hogere verbruik.
 
Misschien dan op deze manier, want je hebt immers ook een Aerox in je bezit.
De Sachs heeft ook zo'n systeem op het Minarelli (kloon) motorblok zitten.

mcy0IGL.png


Het groene gedeelte op de pic is de uitlaat, hier wordt het gefilterde lucht meegegeven met de uitlaatslag.
(dit is een oud type emissie systeem waarvan men dacht dat het feilloos werkte, grote fail dus...)

Gewoon even goed checken dat het spul niet meer aangesloten zit.
Je kunt het geheel verwijderen of laten zitten..., die keuze is geheel aan jouw.
Het heeft verder geen invloed op de motor als er een vervangingsuitlaat zit gemonteerd.

In vervangingsuitlaten (niet origineel) en race pijpjes zit immers geen katalysator.
Dus heb je in principe niks meer aan dit systeem. Maar nogmaals, die keuze is geheel aan jouw!
 
Last edited:
Back
Top