Welke bezine? (Opgelost)

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo mensen.
Ik zat met een vraagie welke bezine is eigenlijk het beste voor mijn scooter.
ssommge mensen zeggen dat 95 tanks super slecht is voor je motor andere zeggen dat het geen kwaad kan hoe zit het eigenlijk?
Iik heb een 4 takt 80 cc scooter
 
Advertisement - register to remove this

Voertuigen die jonger zijn dan 10 jaar, kunnen, volgens mij, prima op E10 brandstof rijden.
Oudere voertuigen beter op E5.

Zie onderstaande tekst van de ANWB.
--------------------------------------------------------------------

Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5​

Sinds 2019 wordt brandstof in de eerste plaats aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol weerspiegelt: E10 en E5. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie. In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto’s kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto’s het geval. Bij deze auto’s kan de hogere concentratie ethanol na verloop van tijd voor schade aan onder andere leidingen en pakkingen zorgen. Circa tien procent van de Nederlandse benzine-auto's kan niet met E10 overweg en moet dus E5 tanken. Bij twijfel is het dan ook beter om E5 te tanken, via onderstaande link kun je checken of je auto (of motor) geschikt is voor E10.
------------------------------------------------------------------------
De link in de tekst, is de link die @dutchino reeds vermeld heeft.

Staat jouw voertuig er niet tussen of kan je deze niet vinden, dan raad ik je aan om E5 te tanken.
E5 kost wel meer aan de pomp dan E10.

Zelf betaal ik graag 2 of 3 Euro meer voor E5 op een volle tank om mijn scooter uit 2006 tip top in orde te houden...
 
Met mijn motor tankte ik vaak. aan het einde van een rit, bij de Tinq in Maarsbergen.
De motor stond ook weleens een paar weken stil.
En dan was het altijd beroerd starten.
Ik was bij de garage en tijdens de koffie kwam het gesprek ook op benzine.
De monteur vertelde dat er vaak mensen kwamen met auto's die slecht starten, afsloegen in de file, haperen etc.
Bij het uitlezen van die auto's werden er geen storingen gevonden, maar wel de vraag: "Vraag waar de klant tankt."
De bleek veelal de Tango in Cothen te zijn.
Daarom kregen ze het verzoek om bij deze garage te tanken (Esso) of een andere merkbenzine.
De klachten waren na een paar keer tanken weg.

Het zit natuurlijk ook tussen je oren.
Zelf tank ik vaak bij deze Esso of Shell V-power.
We hebben 4 scooters, een motor en 4 auto's.
En je kan niet in of op allemaal tegelijk rijden dus sommige staan ook lang stil.
Liefst altijd volgetankt met een premium benzine.
Ethanol trekt vocht aan en dat maakt het allemaal ook niet beter.
Dit vocht blijft onderin is funest als je een metalen tank hebt.
 
Verder vraag ik me af welk milieutechnisch effect dit heeft, want daar wordt het voor gedaan, zegt men.
Als ik de problemen en extra reparaties overal lees agv deze "Bio Ethanol" lijkt mij dat er op milieutechnisch gebied niks gewonnen in tegendeel.
Verder heb ik de indruk dat scooterfabrikanten hier ook niet graag aan meewerken om hun 50cc scooters geschikt te maken voor deze brandstof.

Mijn zoon heeft sinds begin 2021 een Sym Orbit 3 Euro 4 en hier staat bij de tankdop E10, dit terwijl de E10 in Belgie al veel langer de gangbare benzine is dan in Nederland.
Nu met de komst van de injectie Euro 5 scooters begint dit pas langzaam op gang te komen.

Mijn Vespa GTS 300 Classic (een injectie) mag E10 tanken het eerste wat de Scooterzaak eigenaar tegen mij zei is dat ik beter E5 kon tanken ivm vele problemen en reparaties.

Van de zotte, toch......
 
Bij brommers is het prijsverschil ook best laag omdat je toch heel zuinig rijdt. Vooral de nieuwere rijden met gemak 35 kilometer met 1liter, meestal nog een stuk verder. Over zo'n afstand zijn die 15 cent die je meer betaalt verwaarloosbaar.
Ook heeft ethanol veel minder energie als benzine. Volgens mij maar 1/3 als ik het goed onthouden heb. Dus als mensen al bereid zijn 400euro neer te leggen voor een ecu en variateur om +-15kmph harder te gaan en ''sneller'' op te trekken kan je net ze goed benzine tanken met geen/weinig ethanol.

Aangezien ethanol eigenlijk duurder is dan benzine zit er in E5 vaak (bijna) helemaal geen ethanol. Want in E5 moet tussen de 0 en 5% ethanol zitten, dus geen ethanol is ook goed.

Of het schade aanricht ligt er puur aan hoe lang het in je systeem zit. Ga je een dagje touren kan je naar mijn mening prima ethanol halen omdat je dan toch je tank zo goed als leeeg rijdt. Maar ik tank ongeveer 1x in de 3 weken. Ik weet wel zeker dat het dan schade aan gaat richten
 
Hey allemaal sorry voor het late antwoord.
ik had geen melding gekregen Ik ga nu even alles doorlezen
Post automatically merged:

Ik heb een beetje gelezen.
ik denk dat het E5 word zoals de meeste van jullie aanraden
 
Back
Top