Hoe bedoel je om de beurt spanning? Er zit wel spanning op de contactpunten van de fitting als het grootlicht aanstaat maar ook niet heel veel 6v geloof ikHeb je op de draden die aan je fitting zitten om de beurt spanning staan , als je wisselt van groot naar dimlicht ?
Aahh zo ik heb even gekeken voor je en ff gemeten met de multimeter als ik hem op de contacten zet met grootlicht aan trekt hij 6 volt en als ik hem op de contacten zeg met dimlicht helemaal niksJe hebt 2 draden aan je fitting , de 1 is van groot , de ander voor dimlicht . de metalen fitting van je lamp maakt contact met je koplamp , of met een contact in je fitting , dat is de massa . De draden van de koperen contacten die onder aan je lamp komen , krijgen om beurten spanning , ligt eraan hoe je schakelaar staat groot of dim . heb je op allebei de draden dan spanning met wisselen?
De zwarte draad is inderdaad de massa geloof ik, ik weet niet zeker welke kleur spanning heeft, hoe kan ik daar achter komen. Volgens mij heb ik 1 zekering bij de accu. Als ik hem terug moet volgen moet ik waarschijnlijk even de treeplank eraf schroeven?Als ik het zo op de foto's zie is de zwarte draad de massa , welke kleur heb je spanning als het grootlicht aan staat?
Heb je meerdere zekeringen , of een bij je accu? De draad waar geen spanning op staat ( van de bruine of paarse) is dus van het dimlicht .
Deze zou je terug moeten volgen en bij de connectors die je tegenkomt moeten meten . Zo kom je uiteindelijk bij je schakelaar staat hier wel spanning op deze draad , als je hem op dimlicht zet?
Hmm ?Hoe bedoel je om de beurt spanning? Er zit wel spanning op de contactpunten van de fitting als het grootlicht aanstaat maar ook niet heel veel 6v geloof ik
Ik ben geen specialist op elektrisch gebied maar ik verwacht 12v gelijkspanning op de koplamp, die wordt toch rechtstreeks door de accu gevoed ?Hmm ?
Hoort dat niet 12v te zijn ?
Heeft de Zip een 6v systeem dan ?
Anders even meten met draaiende motor.
Ik geloof dat het 12v moet zijn idd de accu meet wel 12v, is gemeten met draaiende motor anders werken de lampen helemaal niet. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee elektriciteit is niet helemaal mijn specialiteit, waar zou ik zo'n relais kunnen vinden?Hmm ?
Hoort dat niet 12v te zijn ?
Heeft de Zip een 6v systeem dan ?
Anders even meten met draaiende motor.
Post automatically merged:
Ik ben geen specialist op elektrisch gebied maar ik verwacht 12v gelijkspanning op de koplamp, die wordt toch rechtstreeks door de accu gevoed ?
Er zit wel een relais tussen, dat eens controleren.
Gewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.Ik geloof dat het 12v moet zijn idd de accu meet wel 12v, is gemeten met draaiende motor anders werken de lampen helemaal niet. Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee elektriciteit is niet helemaal mijn specialiteit, waar zou ik zo'n relais kunnen vinden?
Heb ff het elektriciteitsschema erbij gepakt en er zit geen relais tussen, dus daar zal het niet aan liggen. als ik er zelf niet uitkom breng ik hem naar een scooterzaak maar los het liever zelf op anders zal het wel weer een duur grapje wordenGewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.
Bij Zandri punt nl, kun je zoeken op bouwtekening, best handig. Vaak bieden ze ook alternatieven ( imitatie )
Of eerst iemand erbij halen die wel verstand van elektro heeft, lol.
Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.Gewoon bij de dealer of bestellen bij een webshop.
Bij Zandri punt nl, kun je zoeken op bouwtekening, best handig. Vaak bieden ze ook alternatieven ( imitatie )
Of eerst iemand erbij halen die wel verstand van elektro heeft, lol.
Ja idd, die weten de prijzen wel =p.Heb ff het elektriciteitsschema erbij gepakt en er zit geen relais tussen, dus daar zal het niet aan liggen. als ik er zelf niet uitkom breng ik hem naar een scooterzaak maar los het liever zelf op anders zal het wel weer een duur grapje worden
Geen relais ?Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.
Maar hij schakelt het dimlicht uit en zet het grootlicht aan. Daarom dacht ik dat je die eens moest checken.
Post automatically merged:
Ja idd, die weten de prijzen wel =p.
Als ik zo kijk naar dit schema dan zit er geen relais tussen of heb ik dat verkeerd?Grootlicht-relais kan best prijzig zijn.
Maar hij schakelt het dimlicht uit en zet het grootlicht aan. Daarom dacht ik dat je die eens moest checken.
Post automatically merged:
Ja idd, die weten de prijzen wel =p.
Vreemd.Als ik zo kijk naar dit schema dan zit er geen relais tussen of heb ik dat verkeerd?
Kan het de spanningsregelaar zijn? Verder doet wel alle verlichting het
Klopt, dat is bij mij ook zo idd.Vreemd.
Maar zo te zien heb je dus wel een lichtschakelaar en de koplamp is ook verbonden met het startrelais.
Is bij mij ook zo. Als ik het contact aanzet, brand het stadslicht en als de motor eenmaal loopt gaat het dimlicht ook aan.
Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?Klopt, dat is bij mij ook zo idd.
Corrosie...Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Ja die is alleen voor groot en dimlicht, er is geen optie om 'zonder' licht te rijden. De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zittenDie ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Post automatically merged:
Corrosie...
Ik kon zo op het eerste zicht geen corrosie zien, heb er niet specifiek op gezocht dus ik zal morgen nog even kijken maar denk niet dat het daarin zit.Die ' lighting switch ', is die dan alleen voor groot - / dimlicht ?
Zou het daar dan in kunnen zitten ?
Post automatically merged:
Corrosie...
Vreemd.Ja die is alleen voor groot en dimlicht, er is geen optie om 'zonder' licht te rijden. De schakelaar doet het wel gewoon en als ik hem flip naar grootlicht dan gaat het grootlicht lampje op het dashboard wel gewoon branden dus ik denk niet dat het daar in zou zitten
Ik kon zo op het eerste zicht geen corrosie zien, heb er niet specifiek op gezocht dus ik zal morgen nog even kijken maar denk niet dat het daarin zit.
Zou eerst even hier naar kijken.Je hebt 2 draden aan je fitting , de 1 is van groot , de ander voor dimlicht . de metalen fitting van je lamp maakt contact met je koplamp , of met een contact in je fitting , dat is de massa . De draden van de koperen contacten die onder aan je lamp komen , krijgen om beurten spanning , ligt eraan hoe je schakelaar staat groot of dim . heb je op allebei de draden dan spanning met wisselen?
Aahh zo ik heb even gekeken voor je en ff gemeten met de multimeter als ik hem op de contacten zet met grootlicht aan trekt hij 6 volt en als ik hem op de contacten zeg met dimlicht helemaal niks
Alleen dim/grootZou eerst even hier naar kijken.
Als je lampen alleen branden met draaiende motor dan mag ik aannemen dat je lampen op wisselstroom werken. De fitting dan ook op wisselspanning meten.
- Meet de spanning op de fitting. Kan best zijn dat er minder dan 12v op staat wanneer je stationair draait.
- Volg de kabel waar geen spanning op staat tot aan je dim/groot licht schakelaar. En meet daar de spanning ook.
- Als daar spanning op staat is er iets mis met de kabel tussen schakelaar en lampfitting.
- Als daar geen spanning op staat meet je de spanning even voor de dim/groot licht schakelaar.
Het lijkt mij niet dat je koplamp over je (start) relais loopt. In je schematje zie ik een geel groene kabel vanaf de spanningsregelaar.
Deze kabel loopt dan weer naar je lichtschakelaar.
Deze wattages zijn zo laag dat een relais overbodig zou zijn.
Voor de goede orde. Heb je ook een aan / uit schakelaar of alleen dim groot licht schakelaar?