als een elektrische scooter iets lijkt zou een super soco cux wellicht iets voor je kunnen zijn. je kent ze mischien omdat deze ook veel door verhuur en sharing bedrijven worden gebruikt. deze kun je in tegenstellling tot die gifgroene deelscooters er echt leuk uit laten zien. een soort moderne maar toch retro look. deze scooter kun je prima buiten laten staan en zijn uitgerust met een alarm. een dikke ketting om het wiel is natuurlijk wel te adviseren. de 45km versie gaat zo'n 54 kilometer mee. niet genoeg voor jou maar de accu is uitneembaar(voor zover ik weet) en in 4 uur compleet bijgeladen. ik hoop dat je ik je een beetje heb kunnen helpen! succes met je zoektocht.Hoi allen. Sinds januari ben ik autoloos (te duur) en heb ik een speed pedelec gekocht. Deze valt tegen, haalt de 45 km/u niet en na een lange werkdag heb ik toch niet zoveel zin om te fietsen (28 km enkele rit).
Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week) maar ook voor naar vrienden, de stad, de IKEA, noem maar op. Uiteraard ga ik gewoon naar een dealer toe om wat te proberen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Ik ben namelijk compleet a-technisch en kan niet zelf gaan sleutelen. Wat details:
- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)
Na wat Googlen kwam ik bijvoorbeeld de Peugeot Djangjo of de Sym Fiddle IV tegen. Maar dit lijken me wel grote/lompe scooters? Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
Als ik jou was zou ik gewoon 4 takt speedfight nemen. Elektrisch is toch altijd van haal ik het wel of niet.Hoi allen. Sinds januari ben ik autoloos (te duur) en heb ik een speed pedelec gekocht. Deze valt tegen, haalt de 45 km/u niet en na een lange werkdag heb ik toch niet zoveel zin om te fietsen (28 km enkele rit).
Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week) maar ook voor naar vrienden, de stad, de IKEA, noem maar op. Uiteraard ga ik gewoon naar een dealer toe om wat te proberen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Ik ben namelijk compleet a-technisch en kan niet zelf gaan sleutelen. Wat details:
- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)
Na wat Googlen kwam ik bijvoorbeeld de Peugeot Djangjo of de Sym Fiddle IV tegen. Maar dit lijken me wel grote/lompe scooters? Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
v.w.b. electrisch kan ik je uit ervaring zeggen dat je wel het e.e.a. voor lief moet nemen... bijvoorbeeld:Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week)
- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
die go-sharing scooters staan idd buiten ja, maar het is en blijft chinees materiaal (incluis roest, als je bij aanschaf niets aan roestpreventie doet, wat GS vermoed ik wel doet).als een elektrische scooter iets lijkt zou een super soco cux wellicht iets voor je kunnen zijn. je kent ze mischien omdat deze ook veel door verhuur en sharing bedrijven worden gebruikt. deze scooter kun je prima buiten laten staan en zijn uitgerust met een alarm. een dikke ketting om het wiel is natuurlijk wel te adviseren. de 45km versie gaat zo'n 54 kilometer mee. niet genoeg voor jou maar de accu is uitneembaar(voor zover ik weet) en in 4 uur compleet bijgeladen. ik hoop dat je ik je een beetje heb kunnen helpen! succes met je zoektocht.
Ik merk dit ook met den speed pedelec ja, als de accu over de helft is, neemt de snelheid duidelijk af. Het is inderdaad 28 km enkel. Maar ik zou toch ook wel verder afstanden willen doen omdat ik dus ook geen auto heb; dus elektrisch valt dan toch af. Maar wel thanks voor de uitleg.v.w.b. electrisch kan ik je uit ervaring zeggen dat je wel het e.e.a. voor lief moet nemen... bijvoorbeeld:
1: naarmate de kilometers onder je door zoeven, zal de topsnelheid die de scooter kan halen afnemen, a.g.v. het leeglopen van de accu(s).
hierdoor zul je in verhouding net wat langer over je traject doen dan bij een brandstof scooter.
NIU scooters zijn o.a. geprogrameerd om bij een accu percentage van bijv. 50 - 40% expres (nog) langzamer te gaan rijden om de actieradius hoog te houden.
2: 56km per dag = 28km van huis naar werk? = gewoon te doen met één accu als je op je werk kan laden.
kanttekening, veel nieuwere scootermodellen hebben kleinere accu's dan oudere modellen (sommige max 30km actieradius in praktijk), dus het hangt o.a. van het model (lees: de erbij geleverde accu) af of je ermee toe kan of niet.
EDIT: vanzelfsprekend geld; opvoeren = actieradius en levensduur van de accu(s) inleveren.
Ik vind ze allebei wel leuk maar die grote wielen zou ik ook een prettig idee vinden voor regelmatig langere stukken.Ok ik ben vanmiddag bij een winkel geweest! Ze hadden niet mega veel staan, maar ik vind de SYM Fiddle IV en de Piaggio Liberty wel interessant. De SYM wint het voor mij qua uiterlijk, maar de grotere wielen van de Piaggio zijn misschien wel fijner omdat ik toch wel langere afstanden doe naar werk. Meningen over deze 2 modellen?
Nu ik er een nachtje heb over geslapen denk ik ook dat de grote wielen wel fijner zullen zijn.Ik vind ze allebei wel leuk maar die grote wielen zou ik ook een prettig idee vinden voor regelmatig langere stukken.
Wist je trouwens dat er van die hoezen bestaan ( leg covers ) ? Daar zit je met je benen helemaal onder.
Met een goede jas en vizier, zit je dan helemaal beschut, maken ze jou niets meer.
Je wil ook niet als een verzopen kattekop op je werk of in dat restaurantje aankomen. =p
P.s.
Ik zou zoiets niet buiten laten staan.
Probeer een manier te vinden om toch binnen te zetten.
Naar beneden door die goot lijkt me geen probleem want je kunt de voorrem gebruiken als je er naast loopt.
En omhoog zou ik hem onder aan de helling starten en de motor laten helpen terwijl je er naast loopt.
Prachtig. Goede keus denk ik.Update! Ook i.v.m. wat de dichtsbijzijnde scooterzaken op voorraad hadden, is het de Piaggio Liberty geworden. Volgende week kan ik hem ophalen.
Elektrisch is met mijn afstanden toch niet handig, wie weet in de toekomst.
Was dat niet gelukt ? Die box ruilen met de buurvrouw ?Dank! Ik zal een update plaatsen als ik er wat vaker mee gereden heb. De proefrit was nog een beetje onwennig, sowieso m'n eerste keer op een scooter maar buiten de bebouwde kom reed het al wel lekker. De grote wielen zijn denk ik een goede keuze geweest.
Ik zit alleen nog steeds met de stalling. Hij kan in de hal van de flat, maar dan kan ik hem nergens aan vastmaken dus in theorie kunnen flatgenoten hem naar buiten tillen. Of buiten neerzetten, dan kan de ketting aan de fietsenstalling worden vastgemaakt. Maar dat staat wel meer in het zicht.
@4slaf4life Oh oei, je zou zeggen dat het ervoor gemaakt is dus dat het gewoon moet kunnen? Ik heb sowieso na 500 km/2 maand een servicebeurt dus ik zal het even in de gaten houden!