Wat algemene vragen voordat ik mijn eerste scooter koop

Kattekop22

New Member
Hoi allen. Sinds januari ben ik autoloos (te duur) en heb ik een speed pedelec gekocht. Deze valt tegen, haalt de 45 km/u niet en na een lange werkdag heb ik toch niet zoveel zin om te fietsen (28 km enkele rit).

Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week) maar ook voor naar vrienden, de stad, de IKEA, noem maar op. Uiteraard ga ik gewoon naar een dealer toe om wat te proberen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Ik ben namelijk compleet a-technisch en kan niet zelf gaan sleutelen. Wat details:

- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)

Na wat Googlen kwam ik bijvoorbeeld de Peugeot Djangjo of de Sym Fiddle IV tegen. Maar dit lijken me wel grote/lompe scooters? Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
 
Advertisement - register to remove this

- budget 3000 euro

Zou er persoonlijk niet zoveel er tegen aan gooien als de scooter buiten komt te staan, vooral geen bekend duur merk nemen als vespa.
Als je elektrische gaat, kan je overwegen om een goedkopere scooter te kopen met dat extra geld een extra accu erbij kopen voor langere afstanden.

- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk

Dat is best wel redelijk veel, zou in deze dure tijd voor iets kiezen wat zuinig is in verbruik aan brandstof of elektriciteit.

- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?

Heb je geen optie tot een fietsen of een normale berging in die flat? (toen ik in een flat woonde als eerste huis hadden we aan de overkant in de andere aangrensde flat een fietsen stalling wat ook voor scooters ect gebruikt kon worden.

- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort

Dan heb je waarschijnlijk 1cm korter dan mijzelf, maar hiermee ga je geen problemen tegen komen. Al moet je wel eerst proefzitten / rijden voordat je iets wilt gaan aanschaffen.

- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen

Ik heb zelf genoeg scooters staan voor de komende 15 jaar.. Maar als ik een nieuwe zou kopen wellicht ook eentje die elektrisch is.

- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)

Dit is een persoonlijk keuze.


Misschien dat je hier eens na kunt kijken:

 
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb een berging waar m'n fietsen nu ook in staan, maar je moet met een steil trappetje met fietsgeul naar beneden. De speed pedelec is al een beetje rot en die weegt maar 30 kg dus ik zie dat nog niet helemaal voor me met een scooter. Of zou dat wel kunnen?

Elektrisch zit ik ook een beetje met het gesleep met accu's, maar wellicht dat je met 2 accu's dan ook niet dagelijks hoeft te laden. Ik ga er eens verder in verdiepen.
 
Hoi allen. Sinds januari ben ik autoloos (te duur) en heb ik een speed pedelec gekocht. Deze valt tegen, haalt de 45 km/u niet en na een lange werkdag heb ik toch niet zoveel zin om te fietsen (28 km enkele rit).

Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week) maar ook voor naar vrienden, de stad, de IKEA, noem maar op. Uiteraard ga ik gewoon naar een dealer toe om wat te proberen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Ik ben namelijk compleet a-technisch en kan niet zelf gaan sleutelen. Wat details:

- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)

Na wat Googlen kwam ik bijvoorbeeld de Peugeot Djangjo of de Sym Fiddle IV tegen. Maar dit lijken me wel grote/lompe scooters? Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
als een elektrische scooter iets lijkt zou een super soco cux wellicht iets voor je kunnen zijn. je kent ze mischien omdat deze ook veel door verhuur en sharing bedrijven worden gebruikt. deze kun je in tegenstellling tot die gifgroene deelscooters er echt leuk uit laten zien. een soort moderne maar toch retro look. deze scooter kun je prima buiten laten staan en zijn uitgerust met een alarm. een dikke ketting om het wiel is natuurlijk wel te adviseren. de 45km versie gaat zo'n 54 kilometer mee. niet genoeg voor jou maar de accu is uitneembaar(voor zover ik weet) en in 4 uur compleet bijgeladen. ik hoop dat je ik je een beetje heb kunnen helpen! succes met je zoektocht.
 
Hoi allen. Sinds januari ben ik autoloos (te duur) en heb ik een speed pedelec gekocht. Deze valt tegen, haalt de 45 km/u niet en na een lange werkdag heb ik toch niet zoveel zin om te fietsen (28 km enkele rit).

Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week) maar ook voor naar vrienden, de stad, de IKEA, noem maar op. Uiteraard ga ik gewoon naar een dealer toe om wat te proberen, maar ik wil me een beetje voorbereiden. Ik ben namelijk compleet a-technisch en kan niet zelf gaan sleutelen. Wat details:

- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag, maar ik neem ook vaak de trein dus misschien 1 keer per week op de scooter voor werk
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
- het oog wil ook wat, het liefst een retro modelletje (sportieve modellen vind ik niks)

Na wat Googlen kwam ik bijvoorbeeld de Peugeot Djangjo of de Sym Fiddle IV tegen. Maar dit lijken me wel grote/lompe scooters? Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
Als ik jou was zou ik gewoon 4 takt speedfight nemen. Elektrisch is toch altijd van haal ik het wel of niet.
 
Ik zit te kijken naar een 45 km/u scooter. Voor woonwerk (2 dagen in de week)
- budget 3000 euro
- woonwerkverkeer is zo'n 56 km per dag
- woon in een flat, de scooter moet dus buiten staan; hoe stal ik hem veilig?
- ik ben 183 cm lang, mocht dat nog uitmaken qua comfort
- ik sta open voor elektrisch omdat die stiller zijn, maar met de pedelec valt m'n bereik erg tegen (40 km) en heb ik veel frustraties hiermee. Als ik thuis wil laden moet de accu er dus wel uit kunnen
Bij elektrisch zie ik van NIU wel een paar betaalbare, maar heeft zo'n e-scooter nog veel kinderziektes of niet?
v.w.b. electrisch kan ik je uit ervaring zeggen dat je wel het e.e.a. voor lief moet nemen... bijvoorbeeld:
1: naarmate de kilometers onder je door zoeven, zal de topsnelheid die de scooter kan halen afnemen, a.g.v. het leeglopen van de accu(s).
hierdoor zul je in verhouding net wat langer over je traject doen dan bij een brandstof scooter.
NIU scooters zijn o.a. geprogrameerd om bij een accu percentage van bijv. 50 - 40% expres (nog) langzamer te gaan rijden om de actieradius hoog te houden.

2: 56km per dag = 28km van huis naar werk? = gewoon te doen met één accu als je op je werk kan laden.
kanttekening, veel nieuwere scootermodellen hebben kleinere accu's dan oudere modellen (sommige max 30km actieradius in praktijk), dus het hangt o.a. van het model (lees: de erbij geleverde accu) af of je ermee toe kan of niet.
EDIT: vanzelfsprekend geld; opvoeren = actieradius en levensduur van de accu(s) inleveren.

3: o.a. NIU heeft een app voor je smartphone waarop je z'n locatie kan volgen, en indien gewenst een alarm.
dit maakt de scooter i.c.m. een goed slot/verzekering redelijk prima om buiten te stallen, maar de accu's alleen al zijn pakweg de helft van de aanschafwaarde van de scooter.
je zult de eerste niet zijn die er op een dag achter komt dat de scooter er nog wel staat, maar t accupakket pleite, als je deze de afgelopen nacht in je scooter had laten zitten.
ook roest kan een probleempje worden: de eerste generatie scooters van dat merk had een voor de motor ontworpen achterbrug.
deze was wel aan de buitenkant gespoten, maar niet aan de binnenkant.
gevolg was afbladerende verf en roest, na pakweg anderhalf jaar (weet niet of dat met de hedendaagse scooters nog steeds zo is)

4: scooters zoals de vespa electrica hebben geen uitneembaar accupakket.
dit zal je problemen geven, met name in de winter.
uitneembare accu's is niet alleen handig voor t laden zoals je zelf schreef: binnen bewaren is ook positief voor de levensduur.

als een elektrische scooter iets lijkt zou een super soco cux wellicht iets voor je kunnen zijn. je kent ze mischien omdat deze ook veel door verhuur en sharing bedrijven worden gebruikt. deze scooter kun je prima buiten laten staan en zijn uitgerust met een alarm. een dikke ketting om het wiel is natuurlijk wel te adviseren. de 45km versie gaat zo'n 54 kilometer mee. niet genoeg voor jou maar de accu is uitneembaar(voor zover ik weet) en in 4 uur compleet bijgeladen. ik hoop dat je ik je een beetje heb kunnen helpen! succes met je zoektocht.
die go-sharing scooters staan idd buiten ja, maar het is en blijft chinees materiaal (incluis roest, als je bij aanschaf niets aan roestpreventie doet, wat GS vermoed ik wel doet).
wat ook niet opvalt is hoe snel die gifgroene monstertjes verouderen (plastic verweerd snel a.g.v. weersinvloeden en gebruikers gaan er vaak ruwer mee om dan ze met hun eigen scooter zouden doen)
go-sharing vervangt ze relatief vaak, en afgezien van het kenteken is niet bij te houden voor de gemiddelde gebruiker hoe lang die scootertjes werkelijk meegaan).
het zijn wel handzame en makkelijke scootertjes (why else kiest GS voor dat type?) die vrij smal zijn i.t.t. bijv. een vespa LX.
maar: ze zijn (als je het milieu belangrijk vind) vervuilender dan een gewone brandstofscooter!

@TS: hopelijk heb je wat aan bovenstaand stukje.
blijf dit topic volgen om te zien wat het word.
 
Last edited:
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb een berging waar m'n fietsen nu ook in staan, maar je moet met een steil trappetje met fietsgeul naar beneden. De speed pedelec is al een beetje rot en die weegt maar 30 kg dus ik zie dat nog niet helemaal voor me met een scooter. Of zou dat wel kunnen?

Elektrisch zit ik ook een beetje met het gesleep met accu's, maar wellicht dat je met 2 accu's dan ook niet dagelijks hoeft te laden. Ik ga er eens verder in verdiepen.


Wellicht kan je dan beter voor een brommer model gaan die lichter in gewicht is i.p.v een scooter..

Je zou ook de rieju bye bike kunnen overwegen (zeg maar iets)

4takt scooters zijn best wel zwaar tegenover 2takt. Misschien dat elektrische ook redelijk licht kan zijn.. Maar word wel lastig met accus.
 
Ik heb besloten dat ik gezien de actieradius en gezeik met accu's toch maar voor een niet-elektrische ga. Want nu met de speed pedelec heb ik ook vrij veel frustraties qua actieradius en dan weer 4 uur moeten wachten voordat je verder kunt.

Verder nog geen concrete keuze gemaakt, speed pedelec moet eerst worden verkocht maar helaas nog niemand interesse. :disrelieved:
Post automatically merged:

v.w.b. electrisch kan ik je uit ervaring zeggen dat je wel het e.e.a. voor lief moet nemen... bijvoorbeeld:
1: naarmate de kilometers onder je door zoeven, zal de topsnelheid die de scooter kan halen afnemen, a.g.v. het leeglopen van de accu(s).
hierdoor zul je in verhouding net wat langer over je traject doen dan bij een brandstof scooter.
NIU scooters zijn o.a. geprogrameerd om bij een accu percentage van bijv. 50 - 40% expres (nog) langzamer te gaan rijden om de actieradius hoog te houden.

2: 56km per dag = 28km van huis naar werk? = gewoon te doen met één accu als je op je werk kan laden.
kanttekening, veel nieuwere scootermodellen hebben kleinere accu's dan oudere modellen (sommige max 30km actieradius in praktijk), dus het hangt o.a. van het model (lees: de erbij geleverde accu) af of je ermee toe kan of niet.
EDIT: vanzelfsprekend geld; opvoeren = actieradius en levensduur van de accu(s) inleveren.
Ik merk dit ook met den speed pedelec ja, als de accu over de helft is, neemt de snelheid duidelijk af. Het is inderdaad 28 km enkel. Maar ik zou toch ook wel verder afstanden willen doen omdat ik dus ook geen auto heb; dus elektrisch valt dan toch af. Maar wel thanks voor de uitleg. :) Dat helpt zeker bij de knoop doorhakken.
 
Ok ik ben vanmiddag bij een winkel geweest! Ze hadden niet mega veel staan, maar ik vind de SYM Fiddle IV en de Piaggio Liberty wel interessant. De SYM wint het voor mij qua uiterlijk, maar de grotere wielen van de Piaggio zijn misschien wel fijner omdat ik toch wel langere afstanden doe naar werk. Meningen over deze 2 modellen?
 
Ok ik ben vanmiddag bij een winkel geweest! Ze hadden niet mega veel staan, maar ik vind de SYM Fiddle IV en de Piaggio Liberty wel interessant. De SYM wint het voor mij qua uiterlijk, maar de grotere wielen van de Piaggio zijn misschien wel fijner omdat ik toch wel langere afstanden doe naar werk. Meningen over deze 2 modellen?
Ik vind ze allebei wel leuk maar die grote wielen zou ik ook een prettig idee vinden voor regelmatig langere stukken.
Wist je trouwens dat er van die hoezen bestaan ( leg covers ) ? Daar zit je met je benen helemaal onder.
Met een goede jas en vizier, zit je dan helemaal beschut, maken ze jou niets meer.
Je wil ook niet als een verzopen kattekop op je werk of in dat restaurantje aankomen. =p

P.s.
Ik zou zoiets niet buiten laten staan.
Probeer een manier te vinden om toch binnen te zetten.
Naar beneden door die goot lijkt me geen probleem want je kunt de voorrem gebruiken als je er naast loopt.
En omhoog zou ik hem onder aan de helling starten en de motor laten helpen terwijl je er naast loopt.
 
Ik vind ze allebei wel leuk maar die grote wielen zou ik ook een prettig idee vinden voor regelmatig langere stukken.
Wist je trouwens dat er van die hoezen bestaan ( leg covers ) ? Daar zit je met je benen helemaal onder.
Met een goede jas en vizier, zit je dan helemaal beschut, maken ze jou niets meer.
Je wil ook niet als een verzopen kattekop op je werk of in dat restaurantje aankomen. =p

P.s.
Ik zou zoiets niet buiten laten staan.
Probeer een manier te vinden om toch binnen te zetten.
Naar beneden door die goot lijkt me geen probleem want je kunt de voorrem gebruiken als je er naast loopt.
En omhoog zou ik hem onder aan de helling starten en de motor laten helpen terwijl je er naast loopt.
Nu ik er een nachtje heb over geslapen denk ik ook dat de grote wielen wel fijner zullen zijn.

Oh ja die heb ik weleens gezien! Dat werkt dus wel goed? Goede jas moet ik nog wel even in investeren maar het is nu nog lekker weer haha.

Hmm ik moet het inderdaad even proberen maar de 90 graden hoek direct na de trap maak het ook wel krap. We hebben wel een privé parkeerplaats achter de flat waar ik de scooter aan een lantaarnpaal kan vast maken. Mocht het met de berging echt niet lukken...

Mijn enige andere idee was; mijn onderbuurvrouw heeft een berging in het andere gebouw. Zonder trap, waar je makkelijk naar binnen kunt met scooter. Ze klaagt dat ze elke keer daarheen moet lopen. Misschien wil ze wel ruilen haha.
 
Update! Ook i.v.m. wat de dichtsbijzijnde scooterzaken op voorraad hadden, is het de Piaggio Liberty geworden. Volgende week kan ik hem ophalen. :)

Elektrisch is met mijn afstanden toch niet handig, wie weet in de toekomst.
Prachtig. Goede keus denk ik.
En, zoals Sparky al zei, geef svp een update als je er mee gaat rijden.
 
Prachtige scooter, heb er zelf ook een staan.

1 dingetje waar ik me wel zorgen over maak is de plastic kap die over het carterdeksel zit. Bij mij wordt de carterdeksel best warm, weet niet of dat normaal is bij een liberty. Ik zou die er in iedergeval vanaf halen zodat hij wat beter zijn warmte kwijt kan
 
Dank! Ik zal een update plaatsen als ik er wat vaker mee gereden heb. De proefrit was nog een beetje onwennig, sowieso m'n eerste keer op een scooter maar buiten de bebouwde kom reed het al wel lekker. De grote wielen zijn denk ik een goede keuze geweest.

Ik zit alleen nog steeds met de stalling. Hij kan in de hal van de flat, maar dan kan ik hem nergens aan vastmaken dus in theorie kunnen flatgenoten hem naar buiten tillen. Of buiten neerzetten, dan kan de ketting aan de fietsenstalling worden vastgemaakt. Maar dat staat wel meer in het zicht.

@4slaf4life Oh oei, je zou zeggen dat het ervoor gemaakt is dus dat het gewoon moet kunnen? Ik heb sowieso na 500 km/2 maand een servicebeurt dus ik zal het even in de gaten houden!
 
Dank! Ik zal een update plaatsen als ik er wat vaker mee gereden heb. De proefrit was nog een beetje onwennig, sowieso m'n eerste keer op een scooter maar buiten de bebouwde kom reed het al wel lekker. De grote wielen zijn denk ik een goede keuze geweest.

Ik zit alleen nog steeds met de stalling. Hij kan in de hal van de flat, maar dan kan ik hem nergens aan vastmaken dus in theorie kunnen flatgenoten hem naar buiten tillen. Of buiten neerzetten, dan kan de ketting aan de fietsenstalling worden vastgemaakt. Maar dat staat wel meer in het zicht.

@4slaf4life Oh oei, je zou zeggen dat het ervoor gemaakt is dus dat het gewoon moet kunnen? Ik heb sowieso na 500 km/2 maand een servicebeurt dus ik zal het even in de gaten houden!
Was dat niet gelukt ? Die box ruilen met de buurvrouw ?
Of was dat maar een losse gedachte van je ?
 
Back
Top