" Die kun je open laten echter dan werkt je sls-systeem niet. "Die kun je open laten echter dan werkt je sls-systeem niet.
Beter aansluiten op hetzelfde vacuum als het vacuumkraantje.
Ik neem toch aan ergns in de vacuumleiding vanaf het spruitstuk naar het vacuumkraantje zit een T-stukje wat nu open ligt en dat mag je niet open laten anders trekt de motor valse lucht en je vacuumkraantje werkt niet of niet goed.
Alhoewel de wetgeving het wel voorstelt alsof het je uitstoot reduceert, durf ik dat te betwijfelen.Ik moet er straks mee door een mileu zone en dit reduceerd je uitstoot, bij een eventuele controle kan de koolstof uitstoot te hoog zijn en heb dan alsnog een prent lol
Als jij in een drukke stad woont en niet op het platte land is dit erg ja.Is dat erg dan ?
Waarom, dit systeem heeft geen nadelen voor het rijgedrag van je scooter noch voor de performance.Ik zou dat sls-systeem er liever af halen.
De functie heb ik hierboven reeds uitgelegd en het maakt wel degelijk iets uit en als dit SLS-systeem bij jouw herrie maakt klopt er iets niet mee en is waarschijnlojk ergens een slang losgeschoten en hoor je daardoor de herrie van de uitlaat.Wat is daar de functie van, volgens mij niets en maakt het alleen irritante herrie ?
Mijn mening is dat er geen nadelen zijn, het voordeel is dat je schoner onderweg bent en als de medemens je niks interresseert, doe het dan voor jezelf want als je stilstaat aan een kruispunt, verkeerslicht of where ever, je ademt ook je eigen uitlaatgassen in.Ik kon hier in de historie niet echt topics vinden over de voor en nadelen.
Daar mag ik natuurlijk wel even op reageren.Het SLS-systeem pompt niet zomaar verse lucht in de uitlaatgassen en verdunt daarmee dus de schadelijke stoffen per volume-eenheid, dat zou toch belachelijk zijn waar zelfs de overheid niet zou intrappen.
Deze extra zuurstof zorgt ervoor dat de cat beter zijn werk kan doen en daardoor wordt de uitstoot schoner.
Als jij in een drukke stad woont en niet op het platte land is dit erg ja.
Wie ook maar een beetje aan het milieu denkt, laat dit systeem z'n werk doen en sloopt het niet onnodig van z'n brommer/snor.
Waarom, dit systeem heeft geen nadelen voor het rijgedrag van je scooter noch voor de performance.
De functie heb ik hierboven reeds uitgelegd en het maakt wel degelijk iets uit en als dit SLS-systeem bij jouw herrie maakt klopt er iets niet mee en is waarschijnlojk ergens een slang losgeschoten en hoor je daardoor de herrie van de uitlaat.
Mijn mening is dat er geen nadelen zijn, het voordeel is dat je schoner onderweg bent en als de medemens je niks interresseert, doe het dan voor jezelf want als je stilstaat aan een kruispunt, verkeerslicht of where ever, je ademt ook je eigen uitlaatgassen in.
Mijn mening in het algemeen, is er iets kapot aan je scooter repareer het dan maar sloopt het er niet af.
Ik zie dit ook vaker met oliepompen of CV carburateurs waar het acceleratiepompje wordt uitgeschakeld, WAAROM????
" Een SLS systeem zit over het algemeen aangesloten op de uitlaat, in combinatie met een filter en een klep of membraan. "Ter info:
Sym heeft een EGR systeem wat staat voor Exhaust Gas Recirculation...
De EGR klep is een klein onderdeel dat is ontworpen om de uitlaatgassen in gecontroleerde hoeveelheden in de ontsteking ruimte toe te laten.
Eigenlijk is het een eenvoudige klep die sluit en opent wanneer nodig.
De EGR klep heeft één enkele taak, openen om uitlaatgassen de verbrandingskamer in te laten of om te sluiten en te voorkomen dat uitlaatgassen de verbrandingskamer binnen komen.
Wanneer je de motor start, komt de klep tot leven en wacht deze in een gesloten positie, waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden.
Zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikt en de snelheid toeneemt, wordt de klep - door middel van vacuüm of elektronische regeling - geleidelijk geopend, waardoor verbrandde uitlaatgassen zich langzaam vermengen met het lucht brandstofmengsel in de verbrandingskamer.
Als je minder snel rijdt of stopt, sluit de klep geleidelijk en worden de uitlaatgassen geblokkeerd. Dit proces blijft zich continu herhalen, zolang de motor in werking is. Nadat je de motor hebt uitgeschakeld sluit de EGR klep, waarop deze in een gesloten positie blijft staan.
De carterontluchting is echter ook nog steeds aanwezig maar die heeft nu de functie van afval (olie en water, a.k.a. sludge ) afvoeren naar het luchtfilter. De lucht die daarmee meekomt word omgeleid naar de EGR en weer hergebruikt.
Een SLS systeem zit over het algemeen aangesloten op de uitlaat, in combinatie met een filter en een klep of membraan.
Dit systeem pompt inderdaad extra lucht in de uitlaat om de katalysator eerder op te warmen.
Dit systeem kan zonder meer verwijdert worden als men dit wil, of bijvoorbeeld als een nieuwe uitlaat aangeschaft is zonder aansluitingen.
Het EGR systeem kan niet zomaar afgekoppeld worden omdat dit kan resulteren in een afwijkend motorgedrag.
Goed om te horen en blij dat alles weer naar tevredenheid werkt.Jeetje, het heeft nog al wat voeten in de aarde dit topic, ik moet zeggen dat sinds het EGR systeem weer werkt de scooter veel minder verbruikt en het geluid ook minder is, echter loopt/trekt/rijd ie net zo hard als toen het niet werkte. Uiteraard zonder vario ring haha maar dit om mee te kunnen in het verkeer. Al met al ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt en dankbaar dat het forum hier zo mee begaan is.
Jeetje, het heeft nog al wat voeten in de aarde dit topic, ik moet zeggen dat sinds het EGR systeem weer werkt de scooter veel minder verbruikt en het geluid ook minder is, echter loopt/trekt/rijd ie net zo hard als toen het niet werkte. Uiteraard zonder vario ring haha maar dit om mee te kunnen in het verkeer. Al met al ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt en dankbaar dat het forum hier zo mee begaan is.
misschien bij de euro 3, 4 en 5 maar mijn euro 2 S8 uit 2016 heeft geen kat en ook geen sls die op de uitlaat is aangesloten.
Wel een carter ontluchting waar idd via een membraam en een vacuumslang op een kastje, ' iets ' gedaan wordt.
" Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...Is oke en dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!
Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...
Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!
Oke.Is oke en dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!
Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...
Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!
Edit: Je vorige bericht is iets aangepast zag/las ik...
In dat geval zal ik gelijk de rest er even bij pakken en plaatsen zo dat je met eigen ogen kan aanschouwen hoe het in werkelijkheid behoort te zitten op je S8.
View attachment 65746View attachment 65747
View attachment 65748
" Is oke en dat alles weer werkt naar behoren.Is oke en dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!
Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...
Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!
Edit: Je vorige bericht is iets aangepast zag/las ik...
In dat geval zal ik gelijk de rest er even bij pakken en plaatsen zo dat je met eigen ogen kan aanschouwen hoe het in werkelijkheid behoort te zitten op je S8.
View attachment 65746View attachment 65747
View attachment 65748
Beste vriend, kijk even terug naar de foto waar het topic mee begon.
Wie weet waar de dunne slang voor is? Het zit op de EGR van de Sym.Fiddle.2
Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken