Waar is de dunne slang voor?

daniels

Well-Known Member
Wie weet waar de dunne slang voor is? Het zit op de EGR van de Sym.Fiddle.2
 

Attachments

  • Screenshot_20220614-192413_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220614-192413_Samsung Internet.jpg
    218 KB · Views: 12
Advertisement - register to remove this

Die kun je open laten echter dan werkt je sls-systeem niet.
Beter aansluiten op hetzelfde vacuum als het vacuumkraantje.
Ik neem toch aan ergns in de vacuumleiding vanaf het spruitstuk naar het vacuumkraantje zit een T-stukje wat nu open ligt en dat mag je niet open laten anders trekt de motor valse lucht en je vacuumkraantje werkt niet of niet goed.
 
Die kun je open laten echter dan werkt je sls-systeem niet.
Beter aansluiten op hetzelfde vacuum als het vacuumkraantje.
Ik neem toch aan ergns in de vacuumleiding vanaf het spruitstuk naar het vacuumkraantje zit een T-stukje wat nu open ligt en dat mag je niet open laten anders trekt de motor valse lucht en je vacuumkraantje werkt niet of niet goed.
" Die kun je open laten echter dan werkt je sls-systeem niet. "

Is dat erg dan ?
Ik zou dat sls-systeem er liever af halen.
Wat is daar de functie van, volgens mij niets en maakt het alleen irritante herrie ?
Ik kon hier in de historie niet echt topics vinden over de voor en nadelen.
 
Ik moet er straks mee door een mileu zone en dit reduceerd je uitstoot, bij een eventuele controle kan de koolstof uitstoot te hoog zijn en heb dan alsnog een prent lol
Alhoewel de wetgeving het wel voorstelt alsof het je uitstoot reduceert, durf ik dat te betwijfelen.
Bovenop je kleppendeksel zit ook een carter-ontluchting die regelrecht je luchtfilter ingaat en dus ook weer door het systeem gaat.

In de jaren '80 hadden de Amerikanen ook zo'n mooie oplossing.
De balanspijp.
Men plaatste een luchtpompje die via metalen pijpjes verse lucht regelrecht in de uitlaatspruitstukken pompte.
Dan krijg je dus dat uitlaatgassen gemengd worden met verse lucht en als je dan achter aan de uitlaat gaat meten...
Surprise, lage emissie.
Dat systeem was officieel goedgekeurd door de autoriteiten aldaar...
Net als het sls=systeen eigenlijk.
 
Het SLS-systeem pompt niet zomaar verse lucht in de uitlaatgassen en verdunt daarmee dus de schadelijke stoffen per volume-eenheid, dat zou toch belachelijk zijn waar zelfs de overheid niet zou intrappen.
Deze extra zuurstof zorgt ervoor dat de cat beter zijn werk kan doen en daardoor wordt de uitstoot schoner.

Is dat erg dan ?
Als jij in een drukke stad woont en niet op het platte land is dit erg ja.
Wie ook maar een beetje aan het milieu denkt, laat dit systeem z'n werk doen en sloopt het niet onnodig van z'n brommer/snor.

Ik zou dat sls-systeem er liever af halen.
Waarom, dit systeem heeft geen nadelen voor het rijgedrag van je scooter noch voor de performance.
Wat is daar de functie van, volgens mij niets en maakt het alleen irritante herrie ?
De functie heb ik hierboven reeds uitgelegd en het maakt wel degelijk iets uit en als dit SLS-systeem bij jouw herrie maakt klopt er iets niet mee en is waarschijnlojk ergens een slang losgeschoten en hoor je daardoor de herrie van de uitlaat.
Ik kon hier in de historie niet echt topics vinden over de voor en nadelen.
Mijn mening is dat er geen nadelen zijn, het voordeel is dat je schoner onderweg bent en als de medemens je niks interresseert, doe het dan voor jezelf want als je stilstaat aan een kruispunt, verkeerslicht of where ever, je ademt ook je eigen uitlaatgassen in.

Mijn mening in het algemeen, is er iets kapot aan je scooter repareer het dan maar sloopt het er niet af.
Ik zie dit ook vaker met oliepompen of CV carburateurs waar het acceleratiepompje wordt uitgeschakeld, WAAROM????
 
Last edited:
Het SLS-systeem pompt niet zomaar verse lucht in de uitlaatgassen en verdunt daarmee dus de schadelijke stoffen per volume-eenheid, dat zou toch belachelijk zijn waar zelfs de overheid niet zou intrappen.
Deze extra zuurstof zorgt ervoor dat de cat beter zijn werk kan doen en daardoor wordt de uitstoot schoner.


Als jij in een drukke stad woont en niet op het platte land is dit erg ja.
Wie ook maar een beetje aan het milieu denkt, laat dit systeem z'n werk doen en sloopt het niet onnodig van z'n brommer/snor.


Waarom, dit systeem heeft geen nadelen voor het rijgedrag van je scooter noch voor de performance.

De functie heb ik hierboven reeds uitgelegd en het maakt wel degelijk iets uit en als dit SLS-systeem bij jouw herrie maakt klopt er iets niet mee en is waarschijnlojk ergens een slang losgeschoten en hoor je daardoor de herrie van de uitlaat.

Mijn mening is dat er geen nadelen zijn, het voordeel is dat je schoner onderweg bent en als de medemens je niks interresseert, doe het dan voor jezelf want als je stilstaat aan een kruispunt, verkeerslicht of where ever, je ademt ook je eigen uitlaatgassen in.

Mijn mening in het algemeen, is er iets kapot aan je scooter repareer het dan maar sloopt het er niet af.
Ik zie dit ook vaker met oliepompen of CV carburateurs waar het acceleratiepompje wordt uitgeschakeld, WAAROM????
Daar mag ik natuurlijk wel even op reageren.
Wat een boude uitspraak om te stellen dat ik niet met het milieu begaan ben. Waar zeg ik dat dan ?
Die V8's hadden nog geen catalisator, alleen een luchtpomp die idd alleen maar lucht bijmengde want de meting aan de achterkant van de uitlaat was bepalend. Eind jaren 70 tot een heel eind in de jaren 80 was dat een geaccepteerde methode om aan de daar toen al geldende strenge emissie-regels te voldoen. Pure corruptie dus want idd wisten de regelgevers ook wel beter.
Het sls-systeem doet niets af aan de emissie van de uitlaat, ook niet als je stil staat bij een stoplicht in een drukke stad.
Het is een carter-ontluchting.
De milieuwinst zit 'm in het feit moeten zitten dat recente brommers en scooters op lage emissie ontworpen worden. Dat doen ze door de uitlaat af te knijpen en de brommertjes heel zuinig af te stellen. In theorie werkt dat perfect. In de praktijk zijn mensen niet zo blij met die zuinige afstelling en zetten er grotere sproeiers in of een grotere carb, in beide gevallen krijg je dan juist meer smerige uitstoot omdat er geen optimale verbranding meer plaatsvindt. Ook niet met een sls-systeem.
Peking, Bangkok, Bombay, Calcutta, etc etc, dat zijn eigenlijk die drukke steden waar we op doelen, daar rijden hele zwermen brommers en scooters waar je de uitstoot zou kunnen terugdringen door de gemiddelde emissie te verminderen. Dat zijn nou net de miljoenensteden van de landen zoals China en India, die aan de lopende band ouderwetse vervuilende kolencentrales bijbouwen, niet van die moderne schone centrales zoals hier, nee, echte ouderwetse kolenstokers die veel vervuilender zijn dan al die brommertjes bij elkaar, Daar sta je dan met je sls-brommertje.
Of milieu-maatregelen voor het verkeer in bvb Rotterdam, Naast een zeehaven notabene. De 16 grootste oceaanschepen vervuilen meer dan al het verkeer op de wereld ( er zijn 3500 van die schepen) en die leggen allemaal met regelmaat aan in R'dam. Waarom mogen die schepen (daar vallen ook die mooie cruise-schepen onder) zo vervuilend zijn ? Omdat er op de wereldzeeen wat dat betreft geen emissiewetten gelden. Ik vraag me oprecht af waarom die schepen wel vergunningen hebben om in bewoond gebied aan te leggen ?
Laat je niets wijsmaken met hun sls voor het Milieu.
Misschien zou je dan nog beter de variomatic kunnen vervangen door ouderwetse schakelbakken, De vario vreet 10 % van het vermogen.
Mijn Honda ss50 uit 1974, met niet-afgeknepen uitlaat en 16mm Keihin, is zo efficient af te stellen dat 'ie met gemak 45 a 50 km op 1 liter rijdt.
Die durf ik wel naast de gemiddelde 4t scooter te zetten bij de emissiemeter.
Het waren in 't Tokyo van de jaren 60/70 juist die efficente zuinige brommers die daar de straten bevolkten.
Waar zit nou de milieu-winst van al die afgeknepen vervuilende brommers met sls ?
 
Ter info:

Sym heeft een EGR systeem wat staat voor Exhaust Gas Recirculation...

De EGR klep is een klein onderdeel dat is ontworpen om de uitlaatgassen in gecontroleerde hoeveelheden in de ontsteking ruimte toe te laten.
Eigenlijk is het een eenvoudige klep die sluit en opent wanneer nodig.
De EGR klep heeft één enkele taak, openen om uitlaatgassen de verbrandingskamer in te laten of om te sluiten en te voorkomen dat uitlaatgassen de verbrandingskamer binnen komen.

Wanneer je de motor start, komt de klep tot leven en wacht deze in een gesloten positie, waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden.
Zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikt en de snelheid toeneemt, wordt de klep - door middel van vacuüm of elektronische regeling - geleidelijk geopend, waardoor verbrandde uitlaatgassen zich langzaam vermengen met het lucht brandstofmengsel in de verbrandingskamer.
Als je minder snel rijdt of stopt, sluit de klep geleidelijk en worden de uitlaatgassen geblokkeerd. Dit proces blijft zich continu herhalen, zolang de motor in werking is. Nadat je de motor hebt uitgeschakeld sluit de EGR klep, waarop deze in een gesloten positie blijft staan.

De carterontluchting is echter ook nog steeds aanwezig maar die heeft nu de functie van afval (olie en water, a.k.a. sludge ) afvoeren naar het luchtfilter. De lucht die daarmee meekomt word omgeleid naar de EGR en weer hergebruikt.

Een SLS systeem zit over het algemeen aangesloten op de uitlaat, in combinatie met een filter en een klep of membraan.
Dit systeem pompt inderdaad extra lucht in de uitlaat om de katalysator eerder op te warmen.
Dit systeem kan zonder meer verwijdert worden als men dit wil, of bijvoorbeeld als een nieuwe uitlaat aangeschaft is zonder aansluitingen.
Het EGR systeem kan niet zomaar afgekoppeld worden omdat dit kan resulteren in een afwijkend motorgedrag.
 
Last edited:
Jeetje, het heeft nog al wat voeten in de aarde dit topic, ik moet zeggen dat sinds het EGR systeem weer werkt de scooter veel minder verbruikt en het geluid ook minder is, echter loopt/trekt/rijd ie net zo hard als toen het niet werkte. Uiteraard zonder vario ring haha maar dit om mee te kunnen in het verkeer. Al met al ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt en dankbaar dat het forum hier zo mee begaan is.
 
Ter info:

Sym heeft een EGR systeem wat staat voor Exhaust Gas Recirculation...

De EGR klep is een klein onderdeel dat is ontworpen om de uitlaatgassen in gecontroleerde hoeveelheden in de ontsteking ruimte toe te laten.
Eigenlijk is het een eenvoudige klep die sluit en opent wanneer nodig.
De EGR klep heeft één enkele taak, openen om uitlaatgassen de verbrandingskamer in te laten of om te sluiten en te voorkomen dat uitlaatgassen de verbrandingskamer binnen komen.

Wanneer je de motor start, komt de klep tot leven en wacht deze in een gesloten positie, waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden.
Zodra de motor de bedrijfstemperatuur bereikt en de snelheid toeneemt, wordt de klep - door middel van vacuüm of elektronische regeling - geleidelijk geopend, waardoor verbrandde uitlaatgassen zich langzaam vermengen met het lucht brandstofmengsel in de verbrandingskamer.
Als je minder snel rijdt of stopt, sluit de klep geleidelijk en worden de uitlaatgassen geblokkeerd. Dit proces blijft zich continu herhalen, zolang de motor in werking is. Nadat je de motor hebt uitgeschakeld sluit de EGR klep, waarop deze in een gesloten positie blijft staan.

De carterontluchting is echter ook nog steeds aanwezig maar die heeft nu de functie van afval (olie en water, a.k.a. sludge ) afvoeren naar het luchtfilter. De lucht die daarmee meekomt word omgeleid naar de EGR en weer hergebruikt.

Een SLS systeem zit over het algemeen aangesloten op de uitlaat, in combinatie met een filter en een klep of membraan.
Dit systeem pompt inderdaad extra lucht in de uitlaat om de katalysator eerder op te warmen.
Dit systeem kan zonder meer verwijdert worden als men dit wil, of bijvoorbeeld als een nieuwe uitlaat aangeschaft is zonder aansluitingen.
Het EGR systeem kan niet zomaar afgekoppeld worden omdat dit kan resulteren in een afwijkend motorgedrag.
" Een SLS systeem zit over het algemeen aangesloten op de uitlaat, in combinatie met een filter en een klep of membraan. "

misschien bij de euro 3, 4 en 5 maar mijn euro 2 S8 uit 2016 heeft geen kat en ook geen sls die op de uitlaat is aangesloten.
Wel een carter ontluchting waar idd via een membraam en een vacuumslang op een kastje, ' iets ' gedaan wordt.
Wat is niet helemaal duidelijk. Ook zit er op het kleppendeksel nog een nippel waar via het luchtfilter carterdampen worden afgezogen.
Bovendien denk ik dat als er in je 4t carter dermate veel gassen en dampen af te zuigen vallen, dat je nieuwe zuigerveren nodig hebt ipv een sls
Post automatically merged:

Jeetje, het heeft nog al wat voeten in de aarde dit topic, ik moet zeggen dat sinds het EGR systeem weer werkt de scooter veel minder verbruikt en het geluid ook minder is, echter loopt/trekt/rijd ie net zo hard als toen het niet werkte. Uiteraard zonder vario ring haha maar dit om mee te kunnen in het verkeer. Al met al ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt en dankbaar dat het forum hier zo mee begaan is.
Goed om te horen en blij dat alles weer naar tevredenheid werkt.
Ik vind ook niet dat sls-systemen per definitie van de brommer afgetrokken moeten worden maar zeker igv de euro 2 twijfel ik ernstig aan de veronderstelde heilzame werking op het milieu.
Als je mankementen aan je scooter kunt verhelpen en alles werkt weer naar behoren, is dat helemaal top.
 
Last edited:
Jeetje, het heeft nog al wat voeten in de aarde dit topic, ik moet zeggen dat sinds het EGR systeem weer werkt de scooter veel minder verbruikt en het geluid ook minder is, echter loopt/trekt/rijd ie net zo hard als toen het niet werkte. Uiteraard zonder vario ring haha maar dit om mee te kunnen in het verkeer. Al met al ben ik blij dat alles weer naar behoren werkt en dankbaar dat het forum hier zo mee begaan is.

Is oke en :cool: dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...

misschien bij de euro 3, 4 en 5 maar mijn euro 2 S8 uit 2016 heeft geen kat en ook geen sls die op de uitlaat is aangesloten.
Wel een carter ontluchting waar idd via een membraam en een vacuumslang op een kastje, ' iets ' gedaan wordt.

Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!

Edit: Je vorige bericht is iets aangepast zag/las ik...

In dat geval zal ik gelijk de rest er even bij pakken en plaatsen zo dat je met eigen ogen kan aanschouwen hoe het in werkelijkheid behoort te zitten op je S8.

Kymco1.pngKymco2.png
Kymco3.png
 
Last edited:
Is oke en :cool: dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...



Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!
" Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004! "

De super 8 street ( '14 tot '18 ) heeft een euro 2 blok zonder katalysator. Ik meen dat er vanaf 2017 super 8 4t versies zijn gekomen met injectie en lambda. ( lambda is geen kat maar een sonde in de uitlaat die de gassen meet en de injectie kan bijsturen)
2t versies van de super 8 50 zijn er niet zo veel (itt de s9, die dacht ik alleen maar in 2t is) en de combi 2t en katalysators was tot voor kort een moeilijk huwelijk.
Ik weet wel dat zeker de 4t versies allemaal een nippel op de uitlaatbocht hebben voor een sensor maar dat heeft mijn euro 2 ook.
Allemaal standaard voorbereidingen, net als dat de 2016 draadboom nog steeds knipper aansluitingen heeft bij het stuur waar vroeger de knippers zaten, en ook onder waar ze nu al jaren zitten. Vanaf 2016 heeft de s8 ook geen lichtschakelaar meer maar de draadboom is er nog steeds op voorbereid.
Ik mag wel aannemen dat de eerste s8's iig niet standaard met kat waren uitgevoerd, zeker de 2t's niet.
Zelf heb ik trouwens nog nooit een kat in de uitlaatbocht van een s8 gezien, sondes wel. Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn want dat weet ik niet.
Post automatically merged:

Is oke en :cool: dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...



Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!

Edit: Je vorige bericht is iets aangepast zag/las ik...

In dat geval zal ik gelijk de rest er even bij pakken en plaatsen zo dat je met eigen ogen kan aanschouwen hoe het in werkelijkheid behoort te zitten op je S8.

View attachment 65746View attachment 65747
View attachment 65748
Oke.
Ik zie op de tekening nergens dat de sls in verbinding staat met de uitlaat.
Ze bedoelen dat bij de kop gassen worden afgezogen die via inlaat en luchtfilter worden herverbrand.
Uit het carter en onder het kleppendeksel. ( valt weinig af te zuigen)
Maar begrijp ik nou goed dat jij beweert dat er in het uitlaatdemper een kat zou zitten ?
 
Last edited:
Is oke en :cool: dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken...



Als je aan de Kymco Super 8 refereert moet ik je toch teleurstellen...
Zowel de laatste 2 takt als de nieuwere 4 takt varianten zijn allen voorzien van een standaard uitlaat met een katalysator.
Dit is al zo sinds begin 2004!

Edit: Je vorige bericht is iets aangepast zag/las ik...

In dat geval zal ik gelijk de rest er even bij pakken en plaatsen zo dat je met eigen ogen kan aanschouwen hoe het in werkelijkheid behoort te zitten op je S8.

View attachment 65746View attachment 65747
View attachment 65748
" Is oke en :cool: dat alles weer werkt naar behoren.
Ik heb alleen getracht om het e.e.a. uit te leggen waar nou EGR precies voor staat.
Het is ook niet bedoeld om een discussie aan te gaan wat nou wel en niet waar is!

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken... "

Beste vriend, kijk even terug naar de foto waar het topic mee begon.
Dat is een sls, het topic ging niet over een egr.
Een sls is een compleet doorgeslagen stukje bullshit techniek, zonder ook maar enige nuttige functie, die niet direct in verbinding staat met de uitlaat en al helemaal geen extra zuurstof toevoegt aan een kat die in geval van de meeste 4t scooters niet eens aanwezig is.
De egr is misschien wel een ander verhaal maar bij euro 2 hebben ze nog nooit van egr's gehoord.
je refereerde zelf al aan : ' de laatste modellen '.
 
Beste vriend, kijk even terug naar de foto waar het topic mee begon.

Misschien moet je dit zelf ook even doen en je wat beter in de materie verdiepen!
Het gaat hier over een Sym met het EGR systeem....

Wie weet waar de dunne slang voor is? Het zit op de EGR van de Sym.Fiddle.2

Voorbeeld:

Het was meer bedoeld om het topic zuiver te houden en niet om appelen en peren te gaan vergelijken

Jij het dus een Kymco Scooter!!

Trouwens, met een Lambda sonde ben ik ook bekend mee...


Je haalt nu wel erg veel dingen door elkaar wat het er niet duidelijker op maakt.
Maar nogmaals, de TS is ermee geholpen dus heeft het niet veel zin om door te gaan en scooters met verschillende motorblokken en systemen te gaan vergelijken. Wil je een discussie aangaan omtrent het emissie gegeven kun je beter een apart topic openen in de juiste sectie van het forum.
 
Last edited:
Back
Top