mario
Lageweg Tuning
Na een Zundapp, Puch, Mint, Rally, weer Puch, en een Sym is het nu tijd voor een Honda Met dit project ben ik al ruim 3 jaar geleden begonnen.
Het begon eigenlijk met het idee om eens een 4 takt sprinter te gaan maken. Met de spullen die er standaard te koop zijn qua 4 takt opvoerspul valt het niet mee om een competatieve sprinter neer te zetten. Eigenlijk moet je een 4 klepskop hebben met ruimte voor grote kleppen, en fatsoenlijke in- en uitlaatkanalen. En dan kom je al snel bij motorfietsonderdelen uit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een kop van een Kawasaki ZXR400. Deze heeft dubbele nokkenassen en 4 kleppen per cilinder; een mooie basis.
Toen wat gaan rekenen; met de cilinderinhoud teruggebracht naar 90cc (de limiet in de Prostock klasse) is een vermogen van ongeveer 15 pk achterwiel mogelijk. Best leuk maar niet genoeg. Of........
Drukvulling dus. Dat werkt op een 4 takt heel goed. Daarom eerst een Rotrex compressor gekocht. Dat is eigenlijk een mechanische turbo, die met een belt wordt aangedreven. Maar aangezien deze compressor eigenlijk wat te groot is voor een 90cc nog wat nagedacht en toen maar een Aisin rootsblower gekocht. Deze is een zgn. 'positive displacement' blower, zo'n compressor levert altijd druk. Dat leek me achteraf toch beter voor korte sprints, en deze compressor zit er nu dus op.
Aangezien een cilinder met kop en compressor niet genoeg zijn om mee te sprinten, moesten er ook nog een blokje en een frame komen. Het blokje is er een van een Honda MT geworden. Deze blokken zijn lekker solide. Blokje is natuurlijk wel helemaal verbouwd i.v.m. plaatsing ZXR cilinder en het feit dat er een nokkenaskettingaandrijving en een oliepomp in moesten komen. Ook de kukasslag is ingekort, zwaardere drijfstang ingeperst etc. Kijk voor meer technische details onderaan deze post. Dan het frame: deze is helemaal zelf ontworpen en gebouwd van chroommolybdeenstaal. Extreem sterk en toch licht. Met dank aan Vincent Petit voor het lassen
Hier staan wat plaatjes die een idee geven hoe het bouwproces was, de onderste plaatjes laten zien hoe het er nu bij staat.
In Jubbega 2010 maakt deze machine zijn sprintdebuut!
In het begin nog met Rotrex blower
Frame aflassen bij Vincent (die van de brandweerwagen)
Tank en zadel erop gemaakt
Met mijn broer erop
Frame gecoat en bezig met opbouwen
Blokje opbouwen; hier de krukas.
De slag is ingekort tot 35 mm, en er zit nu een big-end pen in van 23mm diameter. De drijfstang is origineel van een Honda C90. Ik heb hem gepolijst voor de sterkte en 2 smeergleuven onderin gemaakt voor spatsmering (net zoals bij een 2 takt). Ook zijn er balansgaten in de krukas geboord (naast de big-end pen) om de balansfactor goed te krijgen.
Naast het tandwiel van de primaire overbrenging zit het tandwiel voor de nokkenasketting. De gehele krukas is nageslepen voor optimale toleranties. Veel dank voor het maken van deze krukas ben ik verschuldigd aan Martin en Lars van Folan Engineering in Zweden.
Hier een plaatje van de zuiger + cilinder. De zuiger is standaard zoals die in een Kawasaki ZXR400 zit. De cilinder is tussen de 1e en 2e cilinder doorgezaagd. Bovenin de cilinderbus heb ik wat materiaal weggehaald zodat de doorstroming naar de kleppen wat beter is.
De cilinderkop ook wat bewerkt voor betere doorstroming en de klepzittingen netjes ingeschuurd:
Het blokje helemaal in elkaar, klaar om te gestart te worden!
Specs van het blokje:
Boring 57mm
Slag 35mm
4 kleppen met dubbele bovenliggende nokkenassen (standaard ZXR400)
Compressieverhouding 8:1
48mm gasklephuis
Folan injectie / ontstekingssysteem met dubbele injectoren
Harley Davidson oliepomp
Standaard Honda 4 versnellingsbak
Natte 4 platenkoppeling
Aisin AMR300 roots type blower
Vermogen 25 pk aan het achterwiel bij 14000 rpm
Snelste tijd tot nu toe is 7,8s @ 110 km/h in Damwoude 2010. Aan de start zal het niet liggen
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=FIcm9t-HGcU"]YouTube- SDC11925.AVI[/ame]
Het begon eigenlijk met het idee om eens een 4 takt sprinter te gaan maken. Met de spullen die er standaard te koop zijn qua 4 takt opvoerspul valt het niet mee om een competatieve sprinter neer te zetten. Eigenlijk moet je een 4 klepskop hebben met ruimte voor grote kleppen, en fatsoenlijke in- en uitlaatkanalen. En dan kom je al snel bij motorfietsonderdelen uit. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een kop van een Kawasaki ZXR400. Deze heeft dubbele nokkenassen en 4 kleppen per cilinder; een mooie basis.
Toen wat gaan rekenen; met de cilinderinhoud teruggebracht naar 90cc (de limiet in de Prostock klasse) is een vermogen van ongeveer 15 pk achterwiel mogelijk. Best leuk maar niet genoeg. Of........
Drukvulling dus. Dat werkt op een 4 takt heel goed. Daarom eerst een Rotrex compressor gekocht. Dat is eigenlijk een mechanische turbo, die met een belt wordt aangedreven. Maar aangezien deze compressor eigenlijk wat te groot is voor een 90cc nog wat nagedacht en toen maar een Aisin rootsblower gekocht. Deze is een zgn. 'positive displacement' blower, zo'n compressor levert altijd druk. Dat leek me achteraf toch beter voor korte sprints, en deze compressor zit er nu dus op.
Aangezien een cilinder met kop en compressor niet genoeg zijn om mee te sprinten, moesten er ook nog een blokje en een frame komen. Het blokje is er een van een Honda MT geworden. Deze blokken zijn lekker solide. Blokje is natuurlijk wel helemaal verbouwd i.v.m. plaatsing ZXR cilinder en het feit dat er een nokkenaskettingaandrijving en een oliepomp in moesten komen. Ook de kukasslag is ingekort, zwaardere drijfstang ingeperst etc. Kijk voor meer technische details onderaan deze post. Dan het frame: deze is helemaal zelf ontworpen en gebouwd van chroommolybdeenstaal. Extreem sterk en toch licht. Met dank aan Vincent Petit voor het lassen
Hier staan wat plaatjes die een idee geven hoe het bouwproces was, de onderste plaatjes laten zien hoe het er nu bij staat.
In Jubbega 2010 maakt deze machine zijn sprintdebuut!
In het begin nog met Rotrex blower
Frame aflassen bij Vincent (die van de brandweerwagen)
Tank en zadel erop gemaakt
Met mijn broer erop
Frame gecoat en bezig met opbouwen
Blokje opbouwen; hier de krukas.
De slag is ingekort tot 35 mm, en er zit nu een big-end pen in van 23mm diameter. De drijfstang is origineel van een Honda C90. Ik heb hem gepolijst voor de sterkte en 2 smeergleuven onderin gemaakt voor spatsmering (net zoals bij een 2 takt). Ook zijn er balansgaten in de krukas geboord (naast de big-end pen) om de balansfactor goed te krijgen.
Naast het tandwiel van de primaire overbrenging zit het tandwiel voor de nokkenasketting. De gehele krukas is nageslepen voor optimale toleranties. Veel dank voor het maken van deze krukas ben ik verschuldigd aan Martin en Lars van Folan Engineering in Zweden.
Hier een plaatje van de zuiger + cilinder. De zuiger is standaard zoals die in een Kawasaki ZXR400 zit. De cilinder is tussen de 1e en 2e cilinder doorgezaagd. Bovenin de cilinderbus heb ik wat materiaal weggehaald zodat de doorstroming naar de kleppen wat beter is.
De cilinderkop ook wat bewerkt voor betere doorstroming en de klepzittingen netjes ingeschuurd:
Het blokje helemaal in elkaar, klaar om te gestart te worden!
Specs van het blokje:
Boring 57mm
Slag 35mm
4 kleppen met dubbele bovenliggende nokkenassen (standaard ZXR400)
Compressieverhouding 8:1
48mm gasklephuis
Folan injectie / ontstekingssysteem met dubbele injectoren
Harley Davidson oliepomp
Standaard Honda 4 versnellingsbak
Natte 4 platenkoppeling
Aisin AMR300 roots type blower
Vermogen 25 pk aan het achterwiel bij 14000 rpm
Snelste tijd tot nu toe is 7,8s @ 110 km/h in Damwoude 2010. Aan de start zal het niet liggen
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=FIcm9t-HGcU"]YouTube- SDC11925.AVI[/ame]
Last edited: