Vraagje over Bougie

Beste , heb zonet 30eur betaald om mijn bougie te laten vervangen , sinds de brommer zo goed als niet meer wou starten heb ik hem gesleurd naar de scooterzaak en blijkbaar was dit het probleem, z
Nu is mijn vraag
Ziet dit eruit als een kapotte bougie ?

Mvg C8D5B962-1506-4131-87AD-4D42A1C3106E.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Doormeten ... Cosmetisch uiterlijk zegt niets.
Echter de Bougie op de Foto verdiend niet de schoonheidsprijs.
En ... Tjsa... een Goede Scooterzaak / werkplaats , is niet goedkoop vandaag de dag , werkplaats moet warm blijven met de huidige dure Gasprijzen
 
Doormeten ... Cosmetisch uiterlijk zegt niets.
Echter de Bougie op de Foto verdiend niet de schoonheidsprijs.
En ... Tjsa... een Goede Scooterzaak / werkplaats , is niet goedkoop vandaag de dag , werkplaats moet warm blijven met de huidige dure Gasprijzen
Ja snap ik maar wel jammer want toen ik zag dat hij deze veranderde met een beetje sleutelwerk in 10min met een bougie van 5eur is het wel mooi meegenomen voor hem haha ,

Weet je toevallig ook wanneer je deze opnieuw weer zou moeten veranderen ? Want ik wil niet in een situatie zoals vorige keer weer belanden waar ik plots stil sta
 
Beste is een extra Bougie en sleutel in je helmbak te hebben .
Normaal moet / mag een Bougie 5000 Km mee gaan .
Beste is natuurlijk Planmatig onderhoud ... Je V-Snaar kan ook opeens breken , als die te laat , of nooit vervangen word .
 
Ja snap ik maar wel jammer want toen ik zag dat hij deze veranderde met een beetje sleutelwerk in 10min met een bougie van 5eur is het wel mooi meegenomen voor hem haha ,

Weet je toevallig ook wanneer je deze opnieuw weer zou moeten veranderen ? Want ik wil niet in een situatie zoals vorige keer weer belanden waar ik plots stil sta

Bougie eruit draaien is geen werk.
Snap wel dat de winkel 30 euro vraag. Maar voor die 3 minuten werk is het wel veel gevraagd. (wou dat ik in 3 minuten 30 euro cash kreeg)

Bougie kan kapot gaan als je motor erg arm staat afgesteld. Dan word de motor erg super heet en kan dus ook de elektrode beschadigen.

Normaal gesproken hoort een bougie wel langer mee te gaan. ( over de 10.000Km is zeker mogelijk)

Alleen meestal word die om de 8000km ofzo preventief vervangen.
 
Bougie eruit draaien is geen werk.
Snap wel dat de winkel 30 euro vraag. Maar voor die 3 minuten werk is het wel veel gevraagd. (wou dat ik in 3 minuten 30 euro cash kreeg)

Bougie kan kapot gaan als je motor erg arm staat afgesteld. Dan word de motor erg super heet en kan dus ook de elektrode beschadigen.

Normaal gesproken hoort een bougie wel langer mee te gaan. ( over de 10.000Km is zeker mogelijk)

Alleen meestal word die om de 8000km ofzo preventief vervangen.
Een bougie van bijvoorbeeld een Vespa Sprint of Primavera 4 klepper is een K klus om te vervangen, je kan er heel slecht bij.
Je hebt er ook nog speciaal gereedschap voor nodig. Een heftafel is ook handig.
Bij de APK vvan een auto rekenden €14,50 voor het vervangen van een remlicht lamp.
Jammer dat ik dat niet zelf gezien had voor hij weggebracht werd.
Zonde geld, want ik kan dat makkelijk zelf.
Het zijn standaard tarieven.

De bougie op de foto ziet er ook behoorlijk rot uit.
En als de scooter nu weer goed start is dat toch fijn ?
Koop het juiste gereedschap en doe het de volgende keer zelf.
 
In 3 minuten lukt het je niet eens het goeie gereedschap bijeen te zoeken en de scooter op de brug te zetten.
Naar mijn mening heeft de scooterzaak de goeie beslissing genomen.
De schroefdraad bovenaan ziet er helemaal geroest uit en het roestwater is zelfs over het geribbelde gedeelte van de isolator gelopen.
Dit leidt tot slechter contact en minder galvanische scheiding tussen centrale elektrode en de massa (schroefdraad waarmee de bougie in de cilinder zit.)
MAW een slechtere vonk, als ik een scooterzaak had, zou ik deze bougie zeer zeker vervangen ook al was de vonk op dat moment in orde!
Hij zou hem gemeten en schoongemaakt kunnen hebben maar dan was de factuur 50 Euro geweest.

De echte vraag is, waarom is die schroefdraad zo geroest.

Dus als ik jouw was zou ik ook eens naar je bougiekabel en bougiekap kijken want om één of andere reden komt er water bij.
 
Beste , heb zonet 30eur betaald om mijn bougie te laten vervangen , sinds de brommer zo goed als niet meer wou starten heb ik hem gesleurd naar de scooterzaak en blijkbaar was dit het probleem, z
Nu is mijn vraag
Ziet dit eruit als een kapotte bougie ?

Mvg View attachment 67336
Als dit de nieuwe is lijkt het net alsof die een oorlog heeft overleeft. Maar inplaats van over een prijs praten. Welke scooter is het.
en ziet er inderdaad niet goed uit.
Heb je een foto van de oude en de nieuwe samen?
 
Een bougie van bijvoorbeeld een Vespa Sprint of Primavera 4 klepper is een K klus om te vervangen, je kan er heel slecht bij.
Je hebt er ook nog speciaal gereedschap voor nodig. Een heftafel is ook handig.
Bij de APK vvan een auto rekenden €14,50 voor het vervangen van een remlicht lamp.
Jammer dat ik dat niet zelf gezien had voor hij weggebracht werd.
Zonde geld, want ik kan dat makkelijk zelf.
Het zijn standaard tarieven.

De bougie op de foto ziet er ook behoorlijk rot uit.
En als de scooter nu weer goed start is dat toch fijn ?
Koop het juiste gereedschap en doe het de volgende keer zelf.


Ja maar een C7HSA bougie is niet voor een vespa.. Die heeft een hele andere.. Dus nou niet van de vraag gaan afwijken door een andere moeilijker scooter te benoemen..

Het gaat hier gewoon om een chinees of gelijk waardige motor..
Post automatically merged:

In 3 minuten lukt het je niet eens het goeie gereedschap bijeen te zoeken en de scooter op de brug te zetten.
Naar mijn mening heeft de scooterzaak de goeie beslissing genomen.
De schroefdraad bovenaan ziet er helemaal geroest uit en het roestwater is zelfs over het geribbelde gedeelte van de isolator gelopen.
Dit leidt tot slechter contact en minder galvanische scheiding tussen centrale elektrode en de massa (schroefdraad waarmee de bougie in de cilinder zit.)
MAW een slechtere vonk, als ik een scooterzaak had, zou ik deze bougie zeer zeker vervangen ook al was de vonk op dat moment in orde!
Hij zou hem gemeten en schoongemaakt kunnen hebben maar dan was de factuur 50 Euro geweest.

De echte vraag is, waarom is die schroefdraad zo geroest.

Dus als ik jouw was zou ik ook eens naar je bougiekabel en bougiekap kijken want om één of andere reden komt er water bij.


Bij mij is het buddy bak eruit. (6 vijzen lossen en een tankdop afnemen (circa 1 minuut werk)

Dop eraf trekken.. (paar seconden werk)

Zijkant klepje afnemen.. Paar seconden werk)

Juiste maat en lengte bougie sleutel erin en je kan hem zo eruit draaien.. (circa 2 minuten werk)


Je kan hem ook gewoon op de grond laten, kost je geen tijd.
 
Snap niet dat diegene ook niet gelijk de bougiekap vervangen heeft voor een siliconen variant die gegarandeerd vochtdicht is.
De huidige is duidelijk lek of laat een hoop vocht binnen wat te zien is op de foto.

Het andere gedeelte (electrode) is niet goed te zien maar het lijkt er wel op dat er het e.e.a. vastgekoekt zit aan de massa electrode wat uiteraard niet goed is. En is het aangebrande gedeelte (wat ik niet zie) niet gewoon vuil?
 
Back
Top