This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

vraag stereo in aerox

cyres

cyres_n€ophYte
yuuwz,
ik wil dus nen auto versterker/radio/boxen in men aerox steken, welk zou ik pakken om het beste kwaliteit te hebben en de beste bassen enz, ik wil niet z'n dof geluid als de meeste hebben laat me iets weten en met prijzen er bij en wattages greetz cyres

ABN blijft moeilijk..

Ik had destijds gewoon een oude autoradio/cassettespeler, en daar 100W boxen op aangesloten van JVC ( 20 euro ofsow ), geen versterker er tussen.
Daar kwam een goed hard geluid uit. Ik had het wel aan/in een plank gemaakt als je snapt wat ik bedoel..

1 tip, koop niet van die belachelijk grote/dure boxen.. 100W is meer dan genoeg en dr komt een mooi en hard geluid uit.. En dat zonder versterker. Dus als je er nog een 2x100W versterker tussen doet is het meer dan voldoende

Tip: neem een losse gepoorte subwoofer (van zo'n PC speakerset van 30 euro) en prop die in je buddy bak. Anders klinkt het nooit ergens naar.

van zo'n speakerset is die toch meestal 220??

iig voor een subwoofer pak gewoon 1 van 15 cm van een auto

kweet niet als je er wat mee kan...

2 kenwood 3 weg speakers, rond de 65 euro
2 XXL versterkers, 40 euro per stuk
1 XXL subwoofer (15 cm), 40 euro (geloof ik)
verder nog een Subwoofer filter...voor de lage tonen, 10 euro

Zo'n PC set werkt intern op 12 of 24volt. De versterker is 12 tot 30w RMS en heeft al filters ingebouwd. Erg makkelijk als je een beetje met electronika kan werken.

'ohhh wat weinig'!!! Ja, maar wat doen zo'n gare "2x 100w" supertech/sony/xxl/anderkutmerk versterker? 2x 12watt RMS . Zelfde, dus dat schiet allemaal niet op en er zit een joekel van een metalen kast om.

Zo'n goedkope bagger 15cm subwoofer pakken en die in je buddy gaan proppen heeft werkelijk totaal geen zin. Het is net zoals met scooter cylinders/uitlaten, het moet goed berekend worden anders werkt het gewoon niet.
Ten eerste heb je al een verschil tussen free-air subs en behuizing subs, en dan ook nog eens tussen ported en closed behuizing.

Goedkope bagger subs zijn vaak free-air en werken dus niet als je er een kistje omheen gaat bouwen. Ze moeten lekker kunnen zwabberen zonder weerstand in de hoedenplank van je Golf 2 GTi, en klinken alleen goed als je aan de andere kant staat van de kofferbak, maar wel op een stoel in de auto graag.

Dichte kist subs hebben vaker wel dan niet een enorme behuizing nodig, en die heb je niet. De sub kan door de hoge druk in je kleine k*tbuddy niet bewegen en je hebt geen geluid. Daarnaast is het rendement van deze subs in het sub-bass bereik zo laag dat ze alleen in een kleine DICHTE ruimte werken zoals een piepklein kamertje of (duhh ) een auto. En dus niet in de wijde wereld waar je scooter in staat.

Een gepoorte sub werkt veruit het best als je buiten staat, deze houdt zijn rendement kunstmatig hoog door resonanties (net als een scooteruitlaat ). Hiervoor moet je heel nauwkeurig een kast berekenen en bouwen. Ik zie je er niet voor aan dat je dat kan, bovendien is een scooter-buddy erg klein en bijna niet te berekenen door zijn vorm.

Een kast zelf bouwen zal jou niet lukken, dus wees verstandig en koop iets dat al voor je berekend is. Namelijk een PC subwoofertje. Een kleine gepoorte sub!

Bent je toch stronteigenwijs (vast wel!) zorg dan voor een GOEDE sub speaker die in een KLEINE dichte kast kan. Dus een 8inch sub (~20cm, dit past net in je buddy) dus een PhaseLinear van een paarhonderd euro. Of voor jouw bescheiden beursje een (goed opletten!!!) Sony XS-L836 van 49 euro. Deze sub kan in een erg kleine kast worden gepropt. Een soort kubus van ~25*25*25 is ideaal voor hem dan geeft hij een zeer precies geluid, maar als je hem in een kleiner gat stopt zoals jouw buddy dan komt er net ff wat MEER en BEUKERIGER geluid uit. +ralf+
Hang er een GOEDE versterker achter, dus eentje die fijn 100w RMS levert graag dus niet 100w op de verpakking, maar 100w in het instructieboekje graag, namekijk achteraan bij technsche specificaties. Ja, dat kost geld, maar ook voor jouw beurs hebben we een oplossing: Zelfs een gare US BLASTER USB1363 van 59euro voldoet hier, en die kan je nog bruggen ook, dus minimaal 1x50w rms komt er dan wel uit, hoop ik voor je.

De speakers in je voorkap hang je gewoon aan een autoradio of aan (verassing) de versterker van een PC-speakerset. Jawel, daar is hij weer met zijn PC Speakers zitten vaak hele mooie vertserkers in, helaas vaak 24volt bij de echt stevige exemplaren.

http://www.rondevries.nl/ voor de aanbevolen delen.

Veel plezier.

Ga ff naar http://www.rondevries.nl/ en leg je eigenwijze plan uit.

Last edited:
Ik weet niet wat jij allemaal van plan bent, maar als je een auto met infinity installatie erneer zet, heb ik meer geluid erin dan hij, het ligt niet alleen aan het vermogen wat erin zit, ook de stand van de boxen etc, dus kun je wel weer naar die rondevries (***winkel) gaan maarjah je kunt ook gewoon zelf aan de gang gaan, ennuh hoeveel liter voor de kist van de sub wil jij hebben dan? k heb nou de volle buddy voor de sub, zal toch wel 15 a 20 liter zijn...

Al wel eens bedacht dat je in een auto in een opgesloten hol zit, zodat alle energie direct je gehoorgang in wordt geperst? Daarom heb je aan een dichte sub meer dan genoeg IN je auto, en ook nog wel in een huiskamer. Maar niet in de open lucht.

Wist je ook dat de Vas van veel subs veel te hoog is voor zo'n klein resonerend gaatje als een buddy? Vas is equivalentvolume, misschien heb je er net zoals zo vele anderen nog nooit van gehoord maar dat is naast Qts toch echt een van de belangrijkste getalletjes die er op een doos staan.

Een buddy moet je gaan verstevigen en luchtdicht maken. Daarnaast moet je een subje hebben dat een Vas heeft van de inhoud van je buddy. Mocht dat rond de 15liter zijn, dan heb je geluk. De Vas van die Sony die ik net gaf is 15 liter, en is dus perfect voor inbouw in zo'n klein gat. Een beetje normale sub zit al snel op 40 liter, en veel goedkope subs worden ZONDER T/S parameters geleverd. Daar heb je dus niets aan.

Dat jij iets een kutwinkel vindt doet niet echt ter zake, heb je er meer verstand van dan Ron? Of blaat je maar een eind weg...

Mwoah ik heb wel betere connecties maar ontopic, het is vast niet de bedoeling om het wereldrecord te verbreken, dus met een installatie zoals ik heb kom je een aardig eind voor in de scooter...