voorvork veert niet.

peus kneus

Well-Known Member
wie weet raad?

heb net een vivacity gekocht maar die voorvork veert voor geen meter en vind hem ook raar sturen.

iemand enig idee wat het kan wezen?
 
Advertisement - register to remove this

vastgerot of misschien mist er een busje waardoor ze naar elkaar toe gericht staan. begin eens met uit elkaar halen, kijken of de poten los wel veren, en kijken of er iets van kabels haakt ivm het sturen, anders balhoofdlagers bekijken enz.
 
Bij peugeot vivacity 9 van de 10 gevallen een vast gerotte voorvork.
Uit ervaring maak ik dit dagelijks mee.

Het is mij wel eens paar keer gelukt om ze weer los te krijgen.
je hebt 3manieren de BEUN manier en een betere manier maar dat lukt niet altijd.
1. Gat boven in buitenpoten boren(zover mogelijk naar boven) van ongeveer 3 mm en vol spuiten met kruip olie. en dan hopen dat de vork los komt(dit is dus de beun manier) en later de geboorde gaten weer dicht maken met een parker om boutje.

2 Wat je ook kunt doen is de binnenpoten demonteren uit de buiten poten. namelijk onder de keeringen zitten simmerklips. dij met een simmerklip tanger kunt uithalen en dan trek je de binnen boot naar buiten dan klik er nog een simmerklip om de plek die weer los halen en dan kun je als de binnenpoten niet te vast zitten ze er uit halen. maar vaak zij de simmerklips als zodanig verroest dat die er al niet uit krijgt.

3. Nieuwe of gebruikte vork aanschaffen

Succes

Grt Roger
 
Had bij verschillende tomossen die ik gehad heb ook
een vastgeroeste voor vork.
Had alles geprobeerd maar zat muurvast.
Wat ik deed was voorwiel eraf en met sterke waterpomp tang
of kleine bankschroef de onderkant van de poot vastpakken
en hem naar rechts of links draaien toen wou die wel loskomen.

Maar voordat je dat doet probeer wat ze hierboven zeiden.
Wil dat niet lukken kan je mijn idee gebruiken.
Altijd beter dan nieuwe kopen.
Voor vork veerde btw gewoon weer prima daarna natuurlijk
wel daarna wat olie ingespoten.
 
Had bij verschillende tomossen die ik gehad heb ook
een vastgeroeste voor vork.
Had alles geprobeerd maar zat muurvast.
Wat ik deed was voorwiel eraf en met sterke waterpomp tang
of kleine bankschroef de onderkant van de poot vastpakken
en hem naar rechts of links draaien toen wou die wel loskomen.

Maar voordat je dat doet probeer wat ze hierboven zeiden.
Wil dat niet lukken kan je mijn idee gebruiken.
Altijd beter dan nieuwe kopen.
Voor vork veerde btw gewoon weer prima daarna natuurlijk
wel daarna wat olie ingespoten.

we hebben het hier over een vivacity , geen tomos , die zit immers anders in elkaar..

als een vork vast zit is het gewoon verstandig om een nieuwe te kopen , ook al zou je m los krijgen zal die nog slecht veren ,en bovendien als het vast heeft gezeten en je krijgt het weer los zal in de meeste gevallen de binnenkant stukken minder gaan worden door de roest en rommel die er nog in zit en dan kan het zelfs gewoon gevaarlijk worden.

verder veren zelfs nieuwe voorvorken van dit type ook niet al te geweldig , het is en blijft een vork met bussen ipv een hydraulische vork.
 
elke vork is anders en heeft dus elke een andere behandeling nodig.

en bovendien is draaien niet de oplossing , zeker niet als ze vastzitten ,de bussen zitten namelijk vast aan de binnenpoot als het goed is , zitten deze vast en ga je draaien heb je kans dat je de bussen kapot draait.

mja , vorken die vastzitten gooi ik het liefste weg , mijn leven is mij toch meer waard dan een paar euro voor een voorvork ;)
 
Back
Top