Voorvork poten eruit halen bij een NRG

Bas

Administrator
Staff member
Hoi ppl,

ik ben in een dwaze bui begonnen om me voorvork olie te gaan vervangen.

Maar ik wil meteen heel me poten eruit hebben omdat ik die kan polijsten. Dus zogezegt zo gedaan. NOT

Ik heb de aftap pluggen eruit gehaald, die helemaal aan de onderkant van de poten zaten, en de vulplug boven ook erin gedraaid (domme fout, maar moet opzich niks uitmaken,want ik haal de poot er toch uit) Maar er kwam ook helemaal geen olie uit??
Ook kan ik de poten niet gewoon naar benenden trekken om het eruit te halen. Het blijft vastzitten. Dus ik ff langs de fietsenwinkel gelopen, en gevraagd of hun ervaring ermee hadden.
Ze hadden het over een soort zegelring die nog in de poot moest zitten, waarachter ie zou blijven haken. Hoe kan je dat kreng eruit krijgen, en hoe krijg ik me keerrringen eruit als me poot er nog inzit?

Kan iemand me ff helpen?

Bas
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Freezerator
en de vulplug boven ook erin gedraaid

Dus die zit er nog in.... hmmm

ALs je die poten eruit wil trekken moet ie er toch uit i.v.m met aanzuiging van lucht????

Hier zul jezelf ook wel zijn achter gekomen, maja, ik zeg het maar......

Mzzl's:|
 
Ik bedoel ermee dat ie nu blij in de poot zit, dus natuurlijk niet nog erin op een manier da tie gene lucht kan krijgen, maar eerder op de manier van dat je hem tever draait en hij erin verdwijnt je en hem niet meer terug kan krijgen.

en japs: tnx voor de meel, maar bij mij is het een ander systeem, ik heb bv die vuldoppen bovenop niet + dat ik helemaal niet van boven erbij kan aangezien de poten aan me kroonplaat zijn vastgelast :(
 
Originally posted by Freezerator
ik ben in een dwaze bui begonnen om me voorvork olie te gaan vervangen.

Ik originele Piaggio Showa UPSD-vorken zit geen olie, maar vet... Daarom zijn het ook van die kl*te dingen, ze zijn niet hydraulisch...

Verder kan ik je niet helpen, helaas...

Greetz.
 
Originally posted by Freezerator
Iemand een goeie vervangings vork in de aanbieding? :)

hoezo heb je je voorvork nu al weten te slopen dan met je gepruts? nee geintje maar lukt het niet echt ofzo? ga dan ff langs de lokale scooter dealer misschien dat die tegen een ligte vergoeding wil helpen/uitleggen.....
 
Tja, lokale dealer is een aars, ik weet al opzich hoe ik het moet, maar piaggio heeft z'n klote systeem.

En ik dacht dat thijs wel tevreden was over zijn buzetti?
 
Voorvork Poten

Freez, ik heb de voorvork poten van mijn SR Viper meerdere keren uit elkaar gehaald, omdat er op de geleide pen een busje zit van plastic die op de olie gaat uitzetten, tegenwoordig is dit niet meer, maar bij oude poten wil het nog wel voorkomen, met name dan bij motorfietsen.

hoe ik ze uit elkaar heb gehaald :

1 inbus uit de onderkant gedraait.
2 rubber dop van de bovenkant eraf gehaald.
3 je ziet vanaf de bovenkant van de "chrome buis" een verlaging, druk die in met je duim of wat dan ook en je zult zien dat die door een ring geborgt word waardoor die niet naar boven kant. wriemel die ring eruit (vaak kan je hem met je nagel al eruit wippen, anders een dunne schroevendraaier) en dan rustig het blokje (de verlaging) omhoog komt.
5 haal die eruit (voorzichtig want hij staat onder druk van een veer)
6. nu kan je alle onderdelen uit de poot trekken en doen wat je ermee wilt ...

met terug zetten chrome buis in de poot doen, geleide staaf erin, inbus erin, vullen met olie vanaf de bovenkant (een dealer kan vertellen hoeveel en wat voor soort olie) en dan kan je het blokje er weer indoen, ring erin en klaar is Freez :D

succes :W
 
Re: Voorvork Poten

Originally posted by CreaToR
Freez, ik heb de voorvork poten van mijn SR Viper meerdere keren uit elkaar gehaald, omdat er op de geleide pen een busje zit van plastic die op de olie gaat uitzetten, tegenwoordig is dit niet meer, maar bij oude poten wil het nog wel voorkomen, met name dan bij motorfietsen.

hoe ik ze uit elkaar heb gehaald :

1 inbus uit de onderkant gedraait.
2 rubber dop van de bovenkant eraf gehaald.
3 je ziet vanaf de bovenkant van de "chrome buis" een verlaging, druk die in met je duim of wat dan ook en je zult zien dat die door een ring geborgt word waardoor die niet naar boven kant. wriemel die ring eruit (vaak kan je hem met je nagel al eruit wippen, anders een dunne schroevendraaier) en dan rustig het blokje (de verlaging) omhoog komt.
5 haal die eruit (voorzichtig want hij staat onder druk van een veer)
6. nu kan je alle onderdelen uit de poot trekken en doen wat je ermee wilt ...

met terug zetten chrome buis in de poot doen, geleide staaf erin, inbus erin, vullen met olie vanaf de bovenkant (een dealer kan vertellen hoeveel en wat voor soort olie) en dan kan je het blokje er weer indoen, ring erin en klaar is Freez :D

succes :W

Helaas Pindakaas
Zo gaat het dus niet bij een showa...
 
Originally posted by Enrico@nrg
Die van mij komt ook al vet op de poten, als je dit er regelmatig afhaald, voorkom je toch dat er vuil e.d opgaat zitten en dat de vering dus langer meegaat of niet?

Dat ding mag gewoon niet lekken.

Dealer zegt "ding is nieuw, is normaal"

Maar ik krijg mooi een nieuwe van em als ie nog meer gaat lekken
 
tja, 17.000km vind ik best goed voor het ding, ik hield hem altijd wel redelijk schoon enzo. Gewoon van tijd tot tijd een doekje erover.

Maar ik ga hem nu maar denkik gewoon wegbrengen, want dan ben ik vna het gezeur af. Is gewoon een erg klote systeem
 
Back
Top