Volgorde accu laden

Bolanet

New Member
Ik heb een 2e hands AGM Goccia 25km en ik vraag mij af met het opladen of je dan je scooter aan of uit moet hebben staan. Als ie uitstaat gaat immers het alarm af als je je de kabel aan de scooter wilt hangen. Er staat ook iets over een hoofdschakelaar waar vind ik die? En moet je nu eerst de stekker van de oplader in het stopcontact steken en dan pas in de scooter? En als je de accu uit de scooter wilt halen moet de scooter dan uitstaan. Heb je dan weer niet hetzelfde probleem dat het alarm dan weer afgaat?
Post automatically merged:

Ik vind dat de actieradius erg tegenvalt. Stel dat ik er en 2e accu bij koop waar laat je die dan als je rijdt? Of is het meer de bedoeling van een extra accu dat je die dan thuis snel kan wisselen en niet ergens onderweg?
 
Advertisement - register to remove this

Nee is mij ook onduidelijk wat ik precies moet doen om te starten of af te sluiten, wat in het boekje staat klopt in elk geval niet dat je die knop in kan drukken want dan gebeurt er ook niks....
Ik moet op UNLOCK drukken en dan 2x de startknop dan gaat de scooter aan (starten zonder sleutel).
Als ik klaar ben met rijden zou ik op de aan/uitknop van het voertuig moeten drukken (dit werkt ook niet) en vervolgens op de vergrendelknop op de afstandsbediening.
Maar wat ik dan wel of niet moet doen voordat ik de accu aan wil sluiten of eruit wil halen is mij verder ook een raadsel
Post automatically merged:

1000030506.jpg
Post automatically merged:

Dus moet ik hem wel ontgrendelen maar niet starten om de accu op te laden of te verwijderen?
 
Last edited:
Ja dat boekje heb ik maar daar staat niks in over op welk moment je de accu erin of eruit kan halen of de accu kan laden, in welke stand je scooter dan moet staan... aan of uit of?
 
De accu zou ook in 3 a 4 uur volledig opgeladen moeten zijn. Ik heb 'm nu 3 uur geladen en dan is 'tie van 50 naar 80 procent gegaan dat is toch veel te langzaam dan?
 
Heb je wel gekeken of ie een contactslot heeft?
Volgens mij kon je m ook uit zetten zonder het alarmsysteem in te schakelen.

De accu zou ook in 3 a 4 uur volledig opgeladen moeten zijn. Ik heb 'm nu 3 uur geladen en dan is 'tie van 50 naar 80 procent gegaan dat is toch veel te langzaam dan?
Vermoedelijk is dit de reden dat de eerste eigenaar m van de hand gedaan heeft.
Kan ofwel een serieuze onbalans tussen individuele cellen zijn (waardoor het BMS alleen maar met corrigeren bezig is), of enkele cellen zijn prut waardoor ze niet goed meer werken.
Enige wat je kan doen is de accu laten nakijken/vervangen.
 
Nee heeft geen contactslot, alleen een stuurslot volgens mij...en een aan-uitknop die niet met de hand te gebruiken is.
Er was maar 2000 km op gereden zgn. alleen als 2e voertuig gebruikt. Ik denk dat ik er dan maar een accu bijkoop maar dan had ik net zo goed een hele nieuwe scooter kunnen kopen. Daar gaat ook mijn voorkeur altijd naar uit maar ja ik zit bij de sociale dienst die doen daar moeilijk over....
Ik heb deze wel bij een winkel gekocht. Heb drie maanden garantie maar dat zal niet op de accu zijn...
 
Last edited:
Ik kan puur een vergelijk maken met mijn elektrische en dan zeg ik: dat is inderdaad niet normaal. Weet je iets over de spanning (Volt) van de accu, de capaciteit (Ampere ofwel Ah). En ook van de oplader. Die uitgangsspanning moet altijd sowieso hoger zijn en een paar Ampere aan stroom leveren. Als je die info hebt kan ik het beter zien (en berekenen)
 
Je zou toch zeggen ´gewoon´ in het stopcontact steken?
Ik kan puur een vergelijk maken met mijn elektrische en dan zeg ik: dat is inderdaad niet normaal. Weet je iets over de spanning (Volt) van de accu, de capaciteit (Ampere ofwel Ah). En ook van de oplader. Die uitgangsspanning moet altijd sowieso hoger zijn en een paar Ampere aan stroom leveren. Als je die info hebt kan ik het beter zien (en berekenen)
Post automatically merged:

Die acculader wordt wel aardig heet ook....
Post automatically merged:

goccia1.jpg
Post automatically merged:

goccia2.jpg
Post automatically merged:

Kan je hier iets mee?
 
Last edited:
Ja. In theorie (dus als alles normaal zou werken) doet je lader er ongeveer maximaal 7 uur over om je lege accu op te laden.
De lader is 3 Ampere, de accu 20. De accuspanning 48 Volt, de lader moet daar een stukje boven zitten (met 54,6 Volt is dat ook Ok).
De praktijk zal er wel iets van afwijken, maar als ik lees dat de lader erg heet wordt, kan dat 2 dingen betekenen.
Of er zit een koel-ventilator in die het niet meer doet (je kan zien of en een ventilator in zit doordat er koelingssleuven zitten op die plek)
Of je accu is niet meer goed, waardoor de lader veel te veel stroom (moet gaan) leveren, waardoor die constant aan zijn max zit en daardoor extra warm wordt.
Kun je eens kijken voor de ventilatiesleuven en of dat er een ventilator zichtbaar is en of die draait?
Als er wel een ventilator zit en die draait niet, is dat zeer waarschijnlijk de reden. Ik wacht je reactie even af.
 
Ik zie nergens geen sleuven maar het valt mij ook op dat je helemaal niks hoort tijdens het laden. Bij mijn vorige scooter (EVOMAXX) hoorde je tijdens het opladen wel constant blazen....
Post automatically merged:

Heeft nu ongeveer 3,5 uur aan de lader gelegen en alle lampjes branden dus dat zou betekenen dat ie al vol is (met nog 25 procent over aan de lader gehangen).
Post automatically merged:

Zijn er ook mensen hier die een extra accu hebben besteld bij bv. Ali of moet je dat nooit doen???
 
Last edited:
Ik weet niet of dat bij jou type scooter ook het geval is, maar bij mijn merk kan dat niet zomaar. Er zit een soort van protocol op die moet kloppen, anders werkt het niet.
Wat kost die Ali B. accu daar dan?
 
Back
Top