Vivacity stottert en houd in

Robbiereal

New Member
Goedendag beste forumers, ik heb raad nodig en weet even niet meer waar ik nu moet zoeken voor het probleem aan mijn peugeot vivacity en probeer het probleem zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Mijn vivacity snor reed altijd prima met een topsnelheid van 38 km per uur en trok goed op. Op een gegeven moment werd die iets luier en werd de top 34 km uur. Op zich was dat nog best te doen en vanwege tijdsgebrek besloot ik het te accepteren en vond het wel een mooi klusje voor het voorjaar. Toen werd de scoot nog luier, ging nog iets meer roken dan normaal en haalde ik nog net sommige elektrische fietsen in en werd ook al door sommige elektrische fietsen al ingehaald. Dat was voor mij het toppunt en ben toen mijn scoot gaan opereren. Heb als eerst de carburateur gereinigd, sproeier gecontroleerd en het luchtfilter maar alles was picobello. Van mijn uitlaat vermoedde ik dat deze een beetje dicht zat vanwege het roken Er liep zo'n zwart oliespoor op en heb deze vervangen voor een andere uitlaat die ik nog had liggen en voelde bij deze minder weerstand als ik er doorheen blies. Netjes weer alles terug gemonteerd maar helaas nog steeds Kwalitatief Uitermate Teleustellend. Omdat, na vele zoektochtten op dit forum, ik het idee had dat het misschien wel iets elektrisch kon zijn heb ik vervolgens de bougie en bougiekabel vervangen. Starten maar helaas nog steeds belabberd. Toen de spanningsregelaar vervangen en belabberd. Toen de cdi vervangen en jullie raden de uitkomst misschien al....nog steeds belabberd. De massa opgemeten volgens instructies van sparky op deze site ( accu naar blok, spanningsregelaar naar cdi en naar blok en cdi naar blok) maar allemaal netjes op 0. De scooter start elektrisch prima en carburateur afstelling is nu standaard ( 1 1/2 slag luchtschroef en stationairschroef open) maar als ik gas heeft de scoot geen kracht en stottert zodra die een beetje op snelheid/ toeren komt. Als ik de scoot op de standaard zet en gas geef trekt deze op en valt dan telkens weer terug in de toeren om vervolgens weer op te trekken en weer terug te vallen. Als ik het rijdend op de weg doe, doet deze precies hetzelfde als op de standaard maar totaal geen trekkracht en max snelheid 10 km per uur. Ik zie iets over het hoofd en weet niet wat en hoop dat er iemand op het forum is die het verlossende woord heeft voor mijn probleem. Alvast bedankt voor de reacties
 
Advertisement - register to remove this

Een compressietester heb ik ( nog) niet. Je denkt aan de zuigerveren waarschijnlijk en het roken vanwege mogelijke olie die er langs kan waarschijnlijk? Meestal bij versleten veren start die ook slecht maar dat doet die van mij niet. Zowel elektrisch als met de kick meestal in 1 keer en ik voel dezelfde weerstand als vroeger met de kick. Kan mijn vinger eens in het bougiegat steken om evt vacuüm te voelen of zijn er andere mogelijkheden om de compressie te meten zonder tester? Omdat ik genoeg tegendruk voel neig ik nml naar iets anders.
 
Ja het is inderdaadeen 2 takt , vergeten erbij te vermelden. Olie is 2takt olie van de action.
Dat dacht ik al. Probleem met Action 2 takt olie is dat de uitlaat heel snel dicht gaat zitten en op gegeven moment ook de uitlaatpoort. Je kan het testen. Schroef de uitlaat eraf en rij (met heel veel herrie) de straat door om te kijken of nu wel vermogen hebt.
 
De uitlaat heb ik al verwisseld met een andere die het goed deed en met minder voelbare tegendruk met de mond erop. Het dichtslibben had ik ook gelezen en wilde dat op deze manier uitsluiten, heb het nog niet zonder uitlaat gedaan en kan dat morgenochtend wel doen. Leuk voor de buren ff en zal gelijk ook visueel de poort inspecteren. Heb je misschien nog een ander idee als dit het niet blijkt te zijn? Alvast bedankt
 
Zonder uitlaat kan a.s zondag om 00:00 uur ;)
Je kan de uitlaatpoort controleren. Dit is vrij makkelijk. Hij koekt aan aan de kant van de zuiger dus waar de uitlaatpoort begint. Deze moet ovaal zijn maar gaat vaak in de hoeken dichtzitten. Stel je ziet dit en wilt hem schoonkrabben, zorg er dan voor dat de zuiger beneden staat. Je kan trouwens ook de zuiger controlleren. Je ziet snel genoeg door de uitlaatpoort heen of de zuigerveren en zuiger zwart van de kool zijn.
Sowieso altijd goede olie gebruiken. Persoonlijk hou ik het altijd bij Castrol.
 
Thanks voor je reactie en ga ik morgenochtend ff doen. Tis best een gepuzzel even en het duurt me al veels te lang. Neem aan dat als er te veel zwart op de zuiger en veren zitten dat dan de veren waarschijnlijk ook aan vervanging toe zijn?
 
Als de zuiger en zuigerveren zwart van de kool zijn dan zitten de veren vaak vast. Hierdoor mis je compressie en compressie heb je nodig voor vermogen.
 
Ja, komt gelijk weer een herinnering naar boven. Heb dat vroeger wel eens gehad met mijn puch maxi dat het helemaal vast zat . Schoot met de schroevendraaier waarmee ik de gleuven van de ringen aan het uitkrabben was zo mijn vinger in....
 
Ja, komt gelijk weer een herinnering naar boven. Heb dat vroeger wel eens gehad met mijn puch maxi dat het helemaal vast zat . Schoot met de schroevendraaier waarmee ik de gleuven van de ringen aan het uitkrabben was zo mijn vinger in....
Vroeger hadden wij hetzelfde. Dit kwam meestal door de goedkope huismerk olie die de meeste tankstation gebruikte in hun “brommix”
 
Ik zit ff in mijn nadenk modus Raymen en corrigeer me ff als ik ernaast zit. Als die uitlaat poort en/ of uitlaat dichtzitten dan zou mijn scooter alles slechter doen, optrekken, rijden enzo maar de motor dan wel regelmatig moeten blijven lopen op vol gas toch? Nu bij vol gas nemen de toeren wel langzaam toe maar valt dan weer abrupt terug om vervolgens dit te herhalen. Echte regelmatige top haalt die niet.
 
Nee, want de benzine die nu niet gebruikt word komt ook overal terecht. Terug in de inlaat, in de uitlaat, ga zo maar door. Dat word weer aangezogen, en het loopt onregelmatig.

Als je een cilinder met kleinere poorten monteert klopt je afstelling natuurlijk niet meer.

Probleem zou ook in het membraan kunnen zitten, doet het me ook wel aan denken.

Maar als je het mij vraagt zijn de cilinder en/of zuigerveren gewoon versleten.
 
Ik zit ff in mijn nadenk modus Raymen en corrigeer me ff als ik ernaast zit. Als die uitlaat poort en/ of uitlaat dichtzitten dan zou mijn scooter alles slechter doen, optrekken, rijden enzo maar de motor dan wel regelmatig moeten blijven lopen op vol gas toch? Nu bij vol gas nemen de toeren wel langzaam toe maar valt dan weer abrupt terug om vervolgens dit te herhalen. Echte regelmatige top haalt die niet.
Zie het als blazen door een rietje. Je kan nog zo hard blazen door een dun roze plastic kinderrietje. Uiteindelijk bepaald de doorgang of je het vermogen kwijt kan.

Als je compressie mist loopt hij vaak ook niet stationair maar valt hij uit.
 
Thanks beide en morgen eens nader bekijken
Post automatically merged:

Nee, want de benzine die nu niet gebruikt word komt ook overal terecht. Terug in de inlaat, in de uitlaat, ga zo maar door. Dat word weer aangezogen, en het loopt onregelmatig.

Als je een cilinder met kleinere poorten monteert klopt je afstelling natuurlijk niet meer.

Probleem zou ook in het membraan kunnen zitten, doet het me ook wel aan denken.

Maar als je het mij vraagt zijn de cilinder en/of zuigerveren gewoon versleten.
Ik heb hier geen andere cilinder op gemonteerd. Helemaal niks qan veranderd alleen een nieuwe bougie erin, met de oude erin gebeurt exact hetzelfde
 
Last edited:
Thanks man en ga ik zeker doen en ff posten bij mijn thread ter lering van een ieder.
Post automatically merged:

Zie het als blazen door een rietje. Je kan nog zo hard blazen door een dun roze plastic kinderrietje. Uiteindelijk bepaald de doorgang of je het vermogen kwijt kan.

Als je compressie mist loopt hij vaak ook niet stationair maar valt hij uit.
Stationair loopt die trouwens prima tot een bepaald aantal toeren met gasgeven en dan weer terugvallen en optrekken. Tevens op de standaard reageert het spul allemaal best goed op het verdraaien van de stationair- en luchtschroef. Ben benieuwd wat ik ga tegenkomen bij de uitlaatpoort hierin, word vervolgd.
 
Last edited:
Vanmiddag de uitlaat eraf gehaald om in de poort te kunnen kijken. Je ziet het niet al te goed op de foto's maar de uitlaatpoort was mooi ovaal en kon niet echt iets inkrassen op het zwart dus geen zware koolaanslag. Zuiger en zuigerveren zagen er goed uit ook, geen bruine/ zwarte aanslag. Mijn viva zonder uitlaat gestart, weliswaar in de schuur en met oordoppen in gas geven en zowaar trok die gewoon door en zonder sputteren. Toevallig had ik ook nog een orgineel standaard 25 km uitlaat liggen en die er maar eens opgezet en gewoon normaal lopen hé. Nog ff de oude er weer opgezet en weer slecht lopen op de top en net zo hard lopen (30 km/h) als met de orginele. Zeer duidelijk dat het in de uitlaat zat maar het rijd nu wel erg zachtjes. Zojuist een technigas uitlaat besteld en volgens de berichtgeving komt die morgen binnen. Ben hoopvol dat ik dan op een mooie snelheid rijd dan zonder sputteren en laat jullie dat met een update weten. Voor zover nu, bedankt voor de tips en tot de update.
 

Attachments

  • 20231229_122050.jpg
    20231229_122050.jpg
    217.7 KB · Views: 15
  • 20231229_121946.jpg
    20231229_121946.jpg
    217.5 KB · Views: 15
Fijn dat dit het probleem is geweest. Kan ne in ieder geval weer normaal slapen ;)
Dat hij op de middenstandaard “normaal” liep kan kloppen. Er is geen weerstand dus de scooter laat met het lage vermogen gewoon het achterwiel draaien. Met 80 kilo erop wordt het een ander verhaal.

Action olie uit het reservoir, weggooien en vooral nooit meer aanschaffen.
Vullen met Castrol Power RS 2T.
Je uitlaatpoort is dan wel niet dichtgekoolt, je ziet aan de zwarte aanslag in de uitlaatpoort wel hoe slecht de verbranding van de olie is geweest.
 
Back
Top