Vivacity komt niet van z'n plek

jan1963

Well-Known Member
M'n zoon kocht gisteren een Vivacity brom ter vervanging van z'n snor. Het is een 2007 die een ongevalletje heeft gehad. dat hebben we ondertussen gefikst dus hij kon er mee gaan rijden (kon voorheen niet). Nu blijkt dat de brom een stuk slechter trekt dan z'n snor (waar eigenlijk een brom onder zit die flink afgeknepen is). Als hij uit stilstand wil vertrekken bouwt de motor wel toeren op maar hij vertrekt niet of heel slecht. Eens hij vertrokken is trekt hij wel door (nou ja, 'door', z'n afgeknepen brom is nog steeds sneller). Top is op de teller zo'n 55 km/u, wat volgens de meters naast de weg zo'n 48 is.
Hij is er nu mee gaan werken, dus ik kan niet onmiddellijk iets testen. Hij heeft 9600 km gelopen. Zou het kunnen dat de gewichtjes in de vario versleten zijn?
Alvast bedankt om even mee te denken

O ja, op de uitlaat staat dat het een catalysator is. Wat moet ik me daar bij voorstellen? is het ecdht een catalysator?
 
Advertisement - register to remove this

M'n zoon kocht gisteren een Vivacity brom ter vervanging van z'n snor. Het is een 2007 die een ongevalletje heeft gehad. dat hebben we ondertussen gefikst dus hij kon er mee gaan rijden (kon voorheen niet). Nu blijkt dat de brom een stuk slechter trekt dan z'n snor (waar eigenlijk een brom onder zit die flink afgeknepen is). Als hij uit stilstand wil vertrekken bouwt de motor wel toeren op maar hij vertrekt niet of heel slecht. Eens hij vertrokken is trekt hij wel door (nou ja, 'door', z'n afgeknepen brom is nog steeds sneller). Top is op de teller zo'n 55 km/u, wat volgens de meters naast de weg zo'n 48 is.
Hij is er nu mee gaan werken, dus ik kan niet onmiddellijk iets testen. Hij heeft 9600 km gelopen. Zou het kunnen dat de gewichtjes in de vario versleten zijn?
Alvast bedankt om even mee te denken

O ja, op de uitlaat staat dat het een catalysator is. Wat moet ik me daar bij voorstellen? is het ecdht een catalysator?

jazeker en houd een hoop snelheid tegen,beter een standaarduitlaat en de prop eruit ,bij de vario de extra ring er tussen uit halen dan moet die een stuk sneller zijn
 
jazeker en houd een hoop snelheid tegen,beter een standaarduitlaat en de prop eruit ,bij de vario de extra ring er tussen uit halen dan moet die een stuk sneller zijn

Als je de prop uit de uitlaat verwijderd, en de extra ring(vario ring) tussen de vario weg haalt, dan moeten er wel andere rollen in (meestal lichter), en denkelijk de sproeier ook iets groter.
 
In de vario zit geen extra ring, of bedoel je de begrenzingsplaat? De rolletjes waren nog goed, ondertussen weten we zo goed als zeker dat de uitlaat de boosdoener is.
Het is echter niet de bedoeling dat de brommer veel harder gaat lopen, m'n zoon rijdt nog maar een goede maand of zo op z'n snor en ik wil niet dat hij verongelukt. Hij kocht nu wel een brom, maar dat is eigenlijk alleen maar omdat hij met die brom van 2007 een hele mooie zaak kon doen. De topsnelhied is dus wel ok, het is alleen het optrekken dat een stuk sneller moet. De Vario wordt ook heel erg warm. Zou dat kunnen omdat de motor niet genoeg vermogen heeft om de boel direct helemaal open te trekken? Als we de uitlaat vervangen, wat doen we dan met de extra rubber darm die aan de cat zit? gewoon dicht maken en laten voor wat ie is?

edit: net een andere uitlaat (zeker een goeie) geprobeerd. Het werd er niet beter op/ Nog andere sugesties? let wel, het is eentje met cat, misschien staan er nog andere milieuvriendelijke (dus remmende) aanpassingen op?
 
Last edited:
we hebben een nieuwe uitlaat gekocht, een sito. het ding trekt als een lier nu, tenminste voor zover een standaard motor als een lier kan trekken. De geremde uitlaat van m'n zoons ander viva bleek een beetje te veel te remmen om de vario direct open te trekken

bedankt voor alle hulp!
 
Back
Top