Vespa vonkt niet na installeren 2v kabelboom

viggo036

New Member
Goedendag,

Ik heb net een 2v kabelboom gezet op een 2017 model 4v vespa sprint. Ook heb ik de ontsteking en het vliegwiel vervangen. Ik heb ook een +- begrenzer in de scooter gezet. Na alles aangesloten te hebben wilde we hem even starten, alleen hij start niet. Geen vonk. We hebben alles nog even nagelopen en konden niets vinden. Ook nog een andere cdi geprobeerd, maar tevergeefs. Ook hebben wij even doorgemeten waar wel en geen stroom doorheen komt. Van mijn ontsteking komt stroom, en mijn ontsteking laadt ook mijn accu op, dat kunnen we zien door de volt meter op mijn teller. Ook komt er stroom in de cdi, wel eens waar maar op 1 van de 4 aansluitingen. Alleen er komt geen stroom uit de cdi waar je de bougie dop in vast zet. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik heb gebruik gemaakt van een originele vespa sprint kabelboom 2v (tweedehands).
De +- begrenzer is nieuw.

Groeten Viggo.
 
Advertisement - register to remove this

De ontsteking van een scooter bestaat uit meerdere componenten en bestaat niet alleen uit de stator, veel mensen hier op het forum noemen dit onterecht "ontsteking".
De cdi kun je helaas niet meten, alhoewel ik toch vaker een matrix-je zie met weerstandswaardes, maar dit is niet altijd echt betrouwbaar.
Daarom is het zaak om alle andere componenten, die wel meetbaar zijn, uit te sluiten.
De snelste manier om erachter te komen in welk onderdeel van de ontsteking het probleem zit, is het meten van de weerstand van elke draad van de losgetrokken cdi connector naar de min-pool accu.
Dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Geeft de meter tijdens de meting I, L of OL aan in het display, zet de meter dan een Ohm-bereik hoger en meet opnieuw, maar zet bij het meten van de volgende draad het meetbereik weer op de laagste stand.
Meestal is dit 20 of 200 Ohm.

Maak een overzichtje met de draadkleuren, de gemeten waardes en het meetbereik waarop je elke draad gemeten hebt en post deze hier, misschien kunnen we je verder helpen.
 
1000032736.jpg
Contact uit, stand multimeter 200 Ohm
Nr 4 (links) 1.2 Ohm
Nr 3 groen 108 ohm
Nr 2 155 ohm
Nr 1 0.5 - 0.6 (rechts)

Contact aan, stand multimeter 200 ohm
Nr 4 1.6 ohm
Nr 3 0 ohm
Nr 2 155 ohm
Nr 1 2.6 -2.5
 
Ik heb het al gefixt. Mijn pick-up van m'n ontsteking zat niet dichtbij genoeg omdat de schroefgaten van de 2v ontsteking niet hetzelfde waren als van de 4v. Dus ik heb de pick-up van mijn 4v ontsteking erop gezet, en een 2v vliegwiel erop gezet
 
Back
Top