Dat gaat niet lukken met een injectie scooter helaas. Bij de euro 4 wordt er gebruik gemaakt van een idle air control valve, deze wordt door de ECU aan gestuurd om de idle van je motorblok stabiel te houden zonder de inspuiting aan te passen. Bij de euro 4 variant is dit een klep die je luchtfilter doormiddel van een klein slangentje verbind met het inlaatspruitstuk(dus tussen het inlaatspruitstuk en het gasklephuis). Je zou deze slang aan de kant van het inlaatspruitstuk los kunnen koppelen en kunnen kijken of dit invloed heeft of je idle.Je zou je carburateur schoon kunnen maken
Dat maar eens proberen dan. DankjewelDat gaat niet lukken met een injectie scooter helaas. Bij de euro 4 wordt er gebruik gemaakt van een idle air control valve, deze wordt door de ECU aan gestuurd om de idle van je motorblok stabiel te houden zonder de inspuiting aan te passen. Bij de euro 4 variant is dit een klep die je luchtfilter doormiddel van een klein slangentje verbind met het inlaatspruitstuk(dus tussen het inlaatspruitstuk en het gasklephuis). Je zou deze slang aan de kant van het inlaatspruitstuk los kunnen koppelen en kunnen kijken of dit invloed heeft of je idle.
Het zou ook kunnen zijn dat je injector wat verstopt zit en dat je dit vooral merkt wanneer je scooter stationair loopt, misschien kan je dit laten reinigen bij de scooterboer.
Hallo Jeroen, bougiekap is in orde omdat ik deze heb vervangen samen met de bobine. Scooter zit bijna op 5000km en heeft nooit echt lang stil gestaan.- kan de injector wat vervuild zijn? Hoeveel kilometer heb je ermee gereden, zijn er langere periodes geweest dat ie stil heeft gestaan?
- De E5 heeft beslist een ander stationair systeem (IAC dan de E4. In mijn post aan Gotya van 14 december 2022 onder '4 takt en injectie scooters', heb ik dat beschreven, en twee fotos bijgevoegd. Het is niet lastig om dit systeem zichtbaar te maken, kijk wel uit met het losmaken van de stekker die op de stappenmotor zit die het pikkie van de luchttoevoer beweegt.
- wanneer de motor koud is, en dus wat choke krijgt, is het missen van slagen anders dan bij een warme motor?
- wanneer je met een originele ECU, voor 50 cc geen problemen met het stationair draaien had, zou je mogen stellen dat het mechaniek van de choke inrichting in orde was. Geen verstopping en vervuiling.
- Meest vermoedelijk echter is het een ontstekings-regeling probleem: wanneer de motor af en toe een slag mist. Ook je ervaring dat zonder begrenzer de klacht minder wordt, wijst in die richting. Je zegt niets over hoe de motor start, is dat wel in orde?
En wanneer de ECU de boosdoener is, tsja wat kun je dan nog? Zijn er anderen die dezelfde klachten hebben met deze Polini ECU?
- Kun je het 'slagen missen' laten horen op een filmpje
- op de foto: met de groene stip, daarachter zit de aansturing van de IAV.
- controleren van het signaal van de pick up naar de ECU via oscilloscoop. Dat signaal moet sterk genoeg zijn voor de ECU om op te merken.
- controleren van het signaal vanuit de ECU naar de bobine, ook via oscilloscoop: want dan zou je kunnen zien dat er signalen missen en dat de ECU hapert in de aansturing van de bobine/CDI, of niet. Van belang is wel om dat signaal eerst te meten qua voltage, want anders kans op beschadiging van de oscilloscoop.
- De bougiekap hoort er een te zijn met een weerstand. Want soms zendt deze storingen uit naar de ECU. Erg waarschijnlijk is dit niet, maar check voor de zekerheid je bougie kap op enige weerstand.
Succes..
De begrenzer doet t trouwens wel gewoon perfect. Contact uit en hij is weer begrensd, makkelijk aftestellen met +- en je hoort geen gekke geluiden als je hem begrensd op de rollerbank zet of rijd.Waar ik net op kom is super stom, De begrenzer was eerst onder debuddybak gemonteerd. Ik vond dit geen fijne plek omdat de agenten m dan makkelijk vinden. Heb m meteen daarna gemonteerd onder t beenschild. Maar wat ik nu denk is dat de kabels van de kabelboom onder de buddybak helemaal niet terug aan elkaar gesoldeerd zijn. En dat is dan waarschijnlijk de kabel voor de ontsteking! zou zomaar kunnen. Het gaat om de begrenzer V2 met +- voor e4 en e5. Deze kan volledig gesoldeerd worden onder t beenschild of gesoldeerd/met plugjes onder de buddybak. Ik denk dat het met het verplaatsen van plek ergens is fout gegaan. Ergens deze week de begrenzer er helemaal uit halen kabelboom laten nakijken en in orde maken. Doet ie het goed is het de begrenzer. Dan als alles in orde is de begrenzer wel helemaal goed monteren, doet ie nogsteeds raar even langs de gene gaan waar ik deze begrenzer heb gehaald en mijn geld terug vragen. Ookal zit er geen garantie op ga ik er nogsteeds voor zorgen dat ik mijn geld terug krijg.