Vespa Sprint Polini 80cc E5

magikevenjeID

Active Member
Hallo

Ik heb een Vespa Sprint E5, hieronder zit een Polini 80cc cilinder, Polini ECU & Malossi Multivar. Scooter trekt super goed en heeft een top van 64km gps. Alleen zit 1 ding mij dwars, de scooter hapert bij het stationair lopen (slaat soms wat tikjes over). Ik heb meerdere mensen met scooter kennis gevraagd wat het zou kunnen zijn. Meerderheid zei of de bougie of de bobine, ik heb beide vervangen en het probleem is nog steeds niet opgelost. Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik de scooter ontgrens met de begrenzer dat hij het nog steeds doet maar dan wel minder. Weet iemand misschien waar het dan wel aan zou kunnen liggen? Ik begin een beetje moe te worden van die scooter.

Hoop dat iemand mij kan helpen
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je zou je carburateur schoon kunnen maken
Dat gaat niet lukken met een injectie scooter helaas. Bij de euro 4 wordt er gebruik gemaakt van een idle air control valve, deze wordt door de ECU aan gestuurd om de idle van je motorblok stabiel te houden zonder de inspuiting aan te passen. Bij de euro 4 variant is dit een klep die je luchtfilter doormiddel van een klein slangentje verbind met het inlaatspruitstuk(dus tussen het inlaatspruitstuk en het gasklephuis). Je zou deze slang aan de kant van het inlaatspruitstuk los kunnen koppelen en kunnen kijken of dit invloed heeft of je idle.

Het zou ook kunnen zijn dat je injector wat verstopt zit en dat je dit vooral merkt wanneer je scooter stationair loopt, misschien kan je dit laten reinigen bij de scooterboer.
 
Dat gaat niet lukken met een injectie scooter helaas. Bij de euro 4 wordt er gebruik gemaakt van een idle air control valve, deze wordt door de ECU aan gestuurd om de idle van je motorblok stabiel te houden zonder de inspuiting aan te passen. Bij de euro 4 variant is dit een klep die je luchtfilter doormiddel van een klein slangentje verbind met het inlaatspruitstuk(dus tussen het inlaatspruitstuk en het gasklephuis). Je zou deze slang aan de kant van het inlaatspruitstuk los kunnen koppelen en kunnen kijken of dit invloed heeft of je idle.

Het zou ook kunnen zijn dat je injector wat verstopt zit en dat je dit vooral merkt wanneer je scooter stationair loopt, misschien kan je dit laten reinigen bij de scooterboer.
Dat maar eens proberen dan. Dankjewel
 
- kan de injector wat vervuild zijn? Hoeveel kilometer heb je ermee gereden, zijn er langere periodes geweest dat ie stil heeft gestaan?
- De E5 heeft beslist een ander stationair systeem (IAC dan de E4. In mijn post aan Gotya van 14 december 2022 onder '4 takt en injectie scooters', heb ik dat beschreven, en twee fotos bijgevoegd. Het is niet lastig om dit systeem zichtbaar te maken, kijk wel uit met het losmaken van de stekker die op de stappenmotor zit die het pikkie van de luchttoevoer beweegt.
- wanneer de motor koud is, en dus wat choke krijgt, is het missen van slagen anders dan bij een warme motor?
- wanneer je met een originele ECU, voor 50 cc geen problemen met het stationair draaien had, zou je mogen stellen dat het mechaniek van de choke inrichting in orde was. Geen verstopping en vervuiling.
- Meest vermoedelijk echter is het een ontstekings-regeling probleem: wanneer de motor af en toe een slag mist. Ook je ervaring dat zonder begrenzer de klacht minder wordt, wijst in die richting. Je zegt niets over hoe de motor start, is dat wel in orde?
En wanneer de ECU de boosdoener is, tsja wat kun je dan nog? Zijn er anderen die dezelfde klachten hebben met deze Polini ECU?
- Kun je het 'slagen missen' laten horen op een filmpje
- op de foto: met de groene stip, daarachter zit de aansturing van de IAV.
- controleren van het signaal van de pick up naar de ECU via oscilloscoop. Dat signaal moet sterk genoeg zijn voor de ECU om op te merken.
- controleren van het signaal vanuit de ECU naar de bobine, ook via oscilloscoop: want dan zou je kunnen zien dat er signalen missen en dat de ECU hapert in de aansturing van de bobine/CDI, of niet. Van belang is wel om dat signaal eerst te meten qua voltage, want anders kans op beschadiging van de oscilloscoop.
- De bougiekap hoort er een te zijn met een weerstand. Want soms zendt deze storingen uit naar de ECU. Erg waarschijnlijk is dit niet, maar check voor de zekerheid je bougie kap op enige weerstand.
Succes..
 

Attachments

  • Steppermotor.jpg
    Steppermotor.jpg
    145.3 KB · Views: 8
- kan de injector wat vervuild zijn? Hoeveel kilometer heb je ermee gereden, zijn er langere periodes geweest dat ie stil heeft gestaan?
- De E5 heeft beslist een ander stationair systeem (IAC dan de E4. In mijn post aan Gotya van 14 december 2022 onder '4 takt en injectie scooters', heb ik dat beschreven, en twee fotos bijgevoegd. Het is niet lastig om dit systeem zichtbaar te maken, kijk wel uit met het losmaken van de stekker die op de stappenmotor zit die het pikkie van de luchttoevoer beweegt.
- wanneer de motor koud is, en dus wat choke krijgt, is het missen van slagen anders dan bij een warme motor?
- wanneer je met een originele ECU, voor 50 cc geen problemen met het stationair draaien had, zou je mogen stellen dat het mechaniek van de choke inrichting in orde was. Geen verstopping en vervuiling.
- Meest vermoedelijk echter is het een ontstekings-regeling probleem: wanneer de motor af en toe een slag mist. Ook je ervaring dat zonder begrenzer de klacht minder wordt, wijst in die richting. Je zegt niets over hoe de motor start, is dat wel in orde?
En wanneer de ECU de boosdoener is, tsja wat kun je dan nog? Zijn er anderen die dezelfde klachten hebben met deze Polini ECU?
- Kun je het 'slagen missen' laten horen op een filmpje
- op de foto: met de groene stip, daarachter zit de aansturing van de IAV.
- controleren van het signaal van de pick up naar de ECU via oscilloscoop. Dat signaal moet sterk genoeg zijn voor de ECU om op te merken.
- controleren van het signaal vanuit de ECU naar de bobine, ook via oscilloscoop: want dan zou je kunnen zien dat er signalen missen en dat de ECU hapert in de aansturing van de bobine/CDI, of niet. Van belang is wel om dat signaal eerst te meten qua voltage, want anders kans op beschadiging van de oscilloscoop.
- De bougiekap hoort er een te zijn met een weerstand. Want soms zendt deze storingen uit naar de ECU. Erg waarschijnlijk is dit niet, maar check voor de zekerheid je bougie kap op enige weerstand.
Succes..
Hallo Jeroen, bougiekap is in orde omdat ik deze heb vervangen samen met de bobine. Scooter zit bijna op 5000km en heeft nooit echt lang stil gestaan.

Dit is een video. Hij doet het hier wel heel veel is ondertussen wel minder geworden!

Ik denk niet dat het aan de ECU ligt want de scooter liep gewoon perfect voor ik de cilinder had gemonteerd. Ik kan eventueel ook even testen met een Malossi 80cc ECU van iemand anders.

Hij start echter gewoon perfect alleen doet ie wat moeilijk als het koud is maar dat is nou eenmaal een iGET probleem.

Ik ga morgen even de benzinereiniger proberen en de begrenzer eruit halen en weer alle kabelboom kabels solderen als hoe het origineel was. Ik heb wel sterk het vermoeden dat het de begrenzer is eerlijk gezegd. Dankjewel
 
Wanneer de motor stationair beter loopt zonder de begrenzer, zou dat de boosdoener geweest moeten zijn.
Is het dan af te raden, ook voor anderen, om deze Polini ECU te combineren met een begrenzer? En welke dan...?
We horen het graag.
 
Waar ik net op kom is super stom, De begrenzer was eerst onder debuddybak gemonteerd. Ik vond dit geen fijne plek omdat de agenten m dan makkelijk vinden. Heb m meteen daarna gemonteerd onder t beenschild. Maar wat ik nu denk is dat de kabels van de kabelboom onder de buddybak helemaal niet terug aan elkaar gesoldeerd zijn. En dat is dan waarschijnlijk de kabel voor de ontsteking! zou zomaar kunnen. Het gaat om de begrenzer V2 met +- voor e4 en e5. Deze kan volledig gesoldeerd worden onder t beenschild of gesoldeerd/met plugjes onder de buddybak. Ik denk dat het met het verplaatsen van plek ergens is fout gegaan. Ergens deze week de begrenzer er helemaal uit halen kabelboom laten nakijken en in orde maken. Doet ie het goed is het de begrenzer. Dan als alles in orde is de begrenzer wel helemaal goed monteren, doet ie nogsteeds raar even langs de gene gaan waar ik deze begrenzer heb gehaald en mijn geld terug vragen. Ookal zit er geen garantie op ga ik er nogsteeds voor zorgen dat ik mijn geld terug krijg.
Post automatically merged:

Waar ik net op kom is super stom, De begrenzer was eerst onder debuddybak gemonteerd. Ik vond dit geen fijne plek omdat de agenten m dan makkelijk vinden. Heb m meteen daarna gemonteerd onder t beenschild. Maar wat ik nu denk is dat de kabels van de kabelboom onder de buddybak helemaal niet terug aan elkaar gesoldeerd zijn. En dat is dan waarschijnlijk de kabel voor de ontsteking! zou zomaar kunnen. Het gaat om de begrenzer V2 met +- voor e4 en e5. Deze kan volledig gesoldeerd worden onder t beenschild of gesoldeerd/met plugjes onder de buddybak. Ik denk dat het met het verplaatsen van plek ergens is fout gegaan. Ergens deze week de begrenzer er helemaal uit halen kabelboom laten nakijken en in orde maken. Doet ie het goed is het de begrenzer. Dan als alles in orde is de begrenzer wel helemaal goed monteren, doet ie nogsteeds raar even langs de gene gaan waar ik deze begrenzer heb gehaald en mijn geld terug vragen. Ookal zit er geen garantie op ga ik er nogsteeds voor zorgen dat ik mijn geld terug krijg.
De begrenzer doet t trouwens wel gewoon perfect. Contact uit en hij is weer begrensd, makkelijk aftestellen met +- en je hoort geen gekke geluiden als je hem begrensd op de rollerbank zet of rijd.
 
Ik heb een tijd terug een nieuwe gekregen van Joey, had de nieuwe gemonteerd en hij haperde weer. Ging toen begrenzer.nl zelf bellen en die vertelde mij dat de begrenzer niet goed werkt op andere ecus, enkel Malossi. Hij is gemaakt voor een Malossi ECU, dus vandaar. Malossi ecu gekocht en hij doet t suuuuuuper. Kijk dus uit bij het kopen van deze begrenzer als je een andere ecu hebt.
 
Back
Top