Vespa s 4t 2v 72cc mezoly start niet meer

skuurt

New Member
Hey , ik heb voortdurend problemen met mijn vespa waar ik een periode terug een 72cc mezoly op heb gemonteerd.
Net na het monteren startte hij meteen en heb ik hem 400km ingereden.

Op een gegeven moment begon ie wat lastiger te starten en had ik tijdens een rit dat er steeds vaker knallen uit de uitlaat kwamen en viel die uiteindelijk stil.

Daarna heb ik weer alles uit elkaar gehaald en het volgende vervangen (allemaal nieuw) : cdi, bougie , bougiekabel , bougiedop , carburateur , inlaatspruitstuk met pakking , cilinderkop die in betere staat was , benzinekraan , alle slangen , sproeier 86 , benzinekraan , luchtfilter.

Toen kreeg ik hem weer gestart alleen liep ie wat onregelmatig.
Wanneer ik iets meer dan 20% gas geef valt ie uit en ook bij te snel gas geven valt ie uit.

Nu heb ik sproeier 80 , 82 , 84 en 90 al geprobeert zonder resultaat.
Bougie kleurt niet te donker , vonkt gewoon en de scooter heeft gewoon compressie.
Cilinder is netjes , kleppen zijn dicht , zuiger is prima , en alles staat op tijd met de zuiger op bdp de nokkenas met de markering naar voren , en de koelvin op 2t markering en dan ook het vliegwiel op de juiste postie ten opzichte van de pickup.

Ben echt ten einde raad.
Ben van plan nog een nieuwe ontsteking inc pickup te moonteren , en misschien nog nieuwe bekabeling maken naar de cdi.
Als dat nog niet werkt denk ik dat ik een nieuwe cilinder erop ga zetten of hem het kanaal in ga flikkeren.
Heeft iemand nog suggesties of ervaringen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je hebt verschillende sproeiers geprobeerd maar is de carburateur ook in orde, is hij goed schoon, zijn alle kanaaltjes open en mengbuisgaatjes vrij ook de stationairsproeier?
Werkt je vlotternaald/vlotter zoals het hoort en is het brandstofniveau in je carburateur/vlotterkamer op het juiste niveau?
Choke getest en merk je dat de scooter minder snel stationair draait na enkele minuten?
Werkt je vacuumkraan goed?
Geen vervuild brandstoffilter of luchtfilter?
 
Je hebt verschillende sproeiers geprobeerd maar is de carburateur ook in orde, is hij goed schoon, zijn alle kanaaltjes open en mengbuisgaatjes vrij ook de stationairsproeier?
Werkt je vlotternaald/vlotter zoals het hoort en is het brandstofniveau in je carburateur/vlotterkamer op het juiste niveau?
Choke getest en merk je dat de scooter minder snel stationair draait na enkele minuten?
Werkt je vacuumkraan goed?
Geen vervuild brandstoffilter of luchtfilter?
Carburateurs zijn goed schoongemaakt de oude en de nieuwe.
Vlotterbak blijft goed vlak staan als je hem ondersteboven houdt en de naald dicht toevoer correct af.
De choke is een goede idd die werkt wss niet.
Alleen hoort dat ook niet uit te maken ook met een losse stekker hoort ie normaal te kunnen rijden als de motor warm is.
Vacuumkraan is voor de zekerheid vervangen.
Luchtfilter is nieuw.

Bedankt voor je reactie wellicht na wat suggesties kan ik het probleem vinden.
 
Last edited:
Fout, kapotte choke verrijkt het mengsel constant.
Kan je dat beredeneren?
Een choke krijgt spanning zodra je start waardoor de naald open gaat , en wanneer de spanning er weer af gaat zou die langzaamaan terug moeten gaan.
Dus als ie het niet doet zou die altijd in de gesloten stand moeten zijn.
Althans dat is wat mij is geleerd.
 
Kan je dat beredeneren?
Een choke krijgt spanning zodra je start waardoor de naald open gaat , en wanneer de spanning er weer af gaat zou die langzaamaan terug moeten gaan.
Dus als ie het niet doet zou die altijd in de gesloten stand moeten zijn.
Althans dat is wat mij is geleerd.
Het is een benzineverrijker, niet direct een choke. De naald gaat inderdaad uit en sluit hiermee een brandstofkanaal af.

 
Oke ik weet dat geen ouderwetse choke is , maar wat kan er mis zijn dan?
Als ie helemaal niet werkt of geen spanning krijgt blijft hij sws dicht dus word de algehele mengverhouding toch niet beïnvloed?
 
Oke ik weet dat geen ouderwetse choke is , maar wat kan er mis zijn dan?
Als ie helemaal niet werkt of geen spanning krijgt blijft hij sws dicht dus word de algehele mengverhouding toch niet beïnvloed?
Kijk het filmpje maar, ik kan het niet mooier uitleggen.
 
Net even bedrading gemeten wanneer ik kick loopt ie op richting een 4 of 5 volt ofzo maar omdat ie niet aanspringt komt ie niet hoger neem ik aan.
12v op de choke stekker gezet en gekickt geen resultaat.
Ik zou hem eigenlijk nog even eruit moeten halen en testen.
Alleen viel me nog wat anders op en dat is dat ie best wel zwak vonkt.
Extra massa kabel gemaakt.
Cdi , bougie en dop uitgewisseld: idem dito.
Iemand wel eens eerder zoiets gehad?
Zou natuurlijk een draadbreuk kunnen zijn of een defecte gelijkrichter? Spaningsregelaar , stator.
Post automatically merged:

Weet iemand bijvoorbeeld welke waardes ik moet krijgen tussen de pickup en massa zoals op de cdi?
 
Last edited:
Had je ook een foto van de bougie? Een te rijk mengsel. Kan ook de bougie in no time onklaar maken in mijn ervaring.
 
Back
Top