Vespa overhit al na 10 minuten rijden

Finn111

New Member
Beste mensen op dit forum,

Ik reed gisteren een ritje naar de Albert Heijn op mijn Vespa Sprint Iget, dit is een ritje van 10 minuten.
Toen ik wegreed hoorde ik een gek vreemd geluid bij de uitlaat, het klonk alsof er een stukje plastic ergens heen en weer in rommelt.
Ik heb ernaar gekeken en kon niks zien aan de buitenkant.
Ik dacht, waarschijnlijk is het de uitlaat die niet zo goed meer vastzit (want ik heb een skere Turbokit uitlaat, maar deze zat nog helemaal goed vast). Toen ben ik naar de Albert Heijn gereden. Eenmaal aangekomen bij de Albert Heijn was de Vespa 76°, dit is een ritje van 10 minuten en normaal is de Vespa hier na een koude start ongeveer 40° maar nu dus 76°.

Ik vond het vreemd maar dacht er niet al te veel van, toen ik wegreed na 15 min winkelen was de Vespa nog steeds 71°. Toen ben ik terug gereden naar huis. Normaal als de Vespa een kwartier stil staat en ik ga weer rijden dan loopt die terug van 71° naar 58° en dan weer rustig aan op maar nu klom die direct van 71° omhoog.
Het probleem is dat de temperatuur niet stopt en alsmaar hoger op loopt.
Nu is het gerommel een stuk minder maar wil ik niet meer met de Vespa gaan rijden tot ik weet waarom die zo snel zo heet wordt. Ook is het zo dat de Vespa zelf echt heet wordt (de uitlaat is nog nooit zo warm geweest en dat na al 10 min rijden). Dus het is waarschijnlijk niet zo dat de temperatuursensor stuk is gegaan.

Zelf vermoed ik dat mijn vliegwielkoelfan kapot is gegaan, maar ik ben benieuwd hoe de mensen op dit forum er over denken.
Video met het geluid: Link

Wie heeft er een idee van wat dit mogelijk zou kunnen zijn?
 

Attachments

  • Screenshot onderdeel.jpg
    Screenshot onderdeel.jpg
    70.2 KB · Views: 16
  • Screenshot onderdeel 2.jpg
    Screenshot onderdeel 2.jpg
    109.1 KB · Views: 16
  • Screenshot onderdeel 3.jpg
    Screenshot onderdeel 3.jpg
    94.2 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

  • Waarom haal je de koelkap er niet eens vanaf?
  • Misschien heeft een of andere leukerd er iets ingestoken?
  • Ooit misschien eens een bougie verloren bij een beurtje?
  • Alle koelvinnen nog heel?
Edit: Check voor de zekerheid eens het oliepeil?
 
Last edited:
Tja de foto is niet helemaal duidelijk, beter helemaal niet, maar ik zie helemaal geen fan, alleen het ijzer van het vliegwiel denk ik.
 
Telefonica2 heeft helemaal gelijk, ik heb alles uit elkaar gehaald en de boutjes van de vliegwielkoelfan waren compleet door midden gebroken. Helaas zitten die nu voor de helft in mijn vliegwiel vast. Gelukkig wou ik mijn vliegwiel toch al vervangen.
Dat verklaart ook het ratelende geluid, er was nog maar 1 boutje die vast zat en die is los geschoten, daardoor koelde mijn scooter helemaal niet meer aangezien de vliegwielkoelfan compleet los zat.
Post automatically merged:

Tja de foto is niet helemaal duidelijk, beter helemaal niet, maar ik zie helemaal geen fan, alleen het ijzer van het vliegwiel denk ik.
Klopt inderdaad! Deze zat niet meer vast.
 
Back
Top