die kan ook schrapen langs je vliegwiel natuurlijk..De rammel en het terugvallen in toeren laat mij denken aan een loszittende statorplaat.
Dat heeft weliswaar niks te maken met het probleem dat op valse lucht lijkt.
Heb ik inderdaad gedaan, maar ik dacht dat er op nog meer plekken valse lucht kon worden aangezogen als spruitstuk (pakking), carburateur, slangetjes, luchtfilter, benzinekraan.zie nu pas je opmerking/vraag over je kleppendekselbout: ja: alleen olie-afdichting.
maar als je valse lucht "vermoedt", waarom test je daar dan niet op? met (koud) draaiende motor wat remmenreiniger of startpilot spuiten op alle plaatsen waar je het vermoedt, als de motorloop daarop reageert (sneller/langzamer/afslaan) heb je een lek gevonden!
Inderdaad, wanneer je alles naloopt en weg kan vinken, kom je wellicht op de kruksaslager gedachte uit.
Maar dan zou je ook nog eens het vliegwiel eraf moeten halen om te zien of de grondplaat inderdaad vast zit.
De slangen naar de carb heb je nu gecontroleerd; dat kun je afvinken
Maar ook het deksel bij de aandrijving zou je nog eens los moeten nemen.
Simsa, zijn dat dingen die je weleens gedaan hebt, weet hoe je dat moet doen? Of ligt voor jou daar de grens?
- nog een elektrisch idee over het omlaag gaan van toeren bij het van de bok afhalen. Uit de pick up van de ontsteking komen twee draden. Een voor de ontsteking. Die gaat direct naar de CDI/bobine. De andere gaat naar voren, naar de gelijkrichter. (Bij mijn Zip uit 2013).
De bruine draad gaat naar de bobine, en die valt dan onder verdenking. of het contact in de stekker vlakbij de pickup
Verder, en dat is onwaarschijnlijk vanwege dat je scooter goed is onderhouden: soms krijgt het subframe zoveel speling dat de bobine gaat schaven op het motorblok. Bij deze bobine is al wat koper van de spoeldraad zichtbaar. Zie foto.
Iedereen bedankt voor de reacties, dat waardeer ik enorm. Aandrijving deksel heb ik wel opengehad, alleen om de rubberen ring en keerring te vervangen. Wel weet ik dat de ketting wat speling heeft en dat dit ook een nare tik kan geven. Hierin zou ik kunnen kijken of ik de spanner nog een zetje kan geven.
Qua sleutelervaring heb ik al het basis (groot) onderhoud gedaan.
Die kabel zal ik zo een foto van maken en de pickup zit dan onder mijn tree plank?
Speling subframe is het helaas niet, ga nu nog keer goed kijken met andere cdi.
Nou, misschien heb je hiermee een deel van de klachten te pakken.
Mooi dat je een extra CDI had liggen om de bruine draad te checken!
Jammer is wel dat je niet even een nieuwe stekker kan bestellen, ik ben bang dat je meteen aan een hele kabelboom vast zit.
Ik word vaak gek van dit soort stekkers, en heb een keer een proef gedaan met een oude bobine, om mijn nieuwe toe te passen.
Het gaat om dezelfde geschaafde bobine, waar ik nieuwe draden op heb aangesloten, krimpkousje, en daarna vol laten lopen met kunsthars/ twee componenten lijm.
Dan omzeil je het hele stekkergedoe.
Ik kocht de twee componenten lijm bij de Gamma voor iets van 13 euro, en hield over voor andere klussen.
Je zet dus nieuwe draden op de pinnen van de CDI. Wel even een foto/tekening maken welke pin met welke kleur draad verbonden is.
Verschillende kleuren is het makkelijkst maar niet echt nodig. Maak de draden om te beginnen niet al te kort, iets van 15 cm
- pak een niet al te dunne draad, verwarm even met een fohn oid om het plastic soepel te maken. Kijk dan of je de kern van de draad om de pin kan duwen. een paar millimeter is al voldoende. Daarna schuif je het krimpkousje wat je al over de draad had gedaan naar beneden, over de pin en de draad.
- doe hetzelfde met de andere 4 draden en fohn dan alle krimpkousjes klein. Een elektrische verfbrander is fijner, maar pas op dat je niet te warm fohnt. (zo'n zwarte draad is niet aan te raden)
- Daarna zet je de cdi klem in een bankschroef of iets dergelijks, en is het goed om de 4 draden boven de cdi klem te zetten/te laten hangen.
- tenslotte meng je een paar cc tweecomponentenlijm en giet/lepelt dat in de ruimte rondom de pinnen
- na een paar minuten is het al bijna uitgehard, maar laat de toestand nog maar een uurtje harden
- Big Smile!
Wanneer die draden mooi verankerd zijn in de CDI maak je ze vast aan de draden die je hebt losgeknipt van de stekker.
Het mooiste is een soldeerlas met een krimpkousje en isolatie tape, maar sommige mensen kiezen als tijdelijke oplossing een kroon steentje.
(Ik hoor Sparky al mopperen..)
Wanneer dit gelukt is heb je eindelijk je diploma stekkers maken binnen!
En weet je dat verstoringen in het stationair lopen, hier niet meer mee te maken kan hebben.
SuccesView attachment 69238
geweldig! ik had de koffie al klaar staan!Tsja Simsa, een nieuwere of helemaal nieuwe scooter is wel een mooi kadootje wat je jezelf kan geven.
Maar wat te doen met je huidige Vespa?
Ik vind het wel leuk om 'm te gaan maken, dat ie weer lekker rijdt, en je een prima tweede hands prijs kunt bedingen, of zelfs denkt: kom we gaan nog een jaartje verder.
En dat is waar je even over na moet denken: ik vind het leuk om een scooter van het het graf weg te houden, en ook om je door de stress heen te helpen. Bij jou of bij mij, maakt niet uit. Ik heb tijd zat, en vervoer is ook geen probleem. En ik heb een uurloon van 1 euro.
Geef me even de steek 10 aan...
Mij lijkt het wel een leuke klus om samen te doen, ook omdat ik vorige zomer van twee blokjes 1 heb gemaakt, en het nog steeds allemaal prima draait.
Ik hoor wat wat je wilt....
Tsja Simsa, een nieuwere of helemaal nieuwe scooter is wel een mooi kadootje wat je jezelf kan geven.
Maar wat te doen met je huidige Vespa?
Ik vind het wel leuk om 'm te gaan maken, dat ie weer lekker rijdt, en je een prima tweede hands prijs kunt bedingen, of zelfs denkt: kom we gaan nog een jaartje verder.
En dat is waar je even over na moet denken: ik vind het leuk om een scooter van het het graf weg te houden, en ook om je door de stress heen te helpen. Bij jou of bij mij, maakt niet uit. Ik heb tijd zat, en vervoer is ook geen probleem. En ik heb een uurloon van 1 euro.
Geef me even de steek 10 aan...
Mij lijkt het wel een leuke klus om samen te doen, ook omdat ik vorige zomer van twee blokjes 1 heb gemaakt, en het nog steeds allemaal prima draait.
Ik hoor wat wat je wilt....
Weet je zeker dat de bruine draad het probleem veroorzaakt want als ik het filmpje bekijk, krijg ik eerder de indruk dat het de zwarte massadraad is die het probleem veroorzaakt.
Zie je niks aan de contacten van de connector dat de female contactvingers een beetje uit elkaar gebogen zijn, waardoor deze geen vast/goed contact maakt met de male counterpart van de cdi?
Super ik kijk er naar uit! Laten we er inderdaad een mooie verhaallijn van maken in een topic met fotos. Kijk er echt naar uit en hopelijk komen we er samen uit!Mooi zo!
Ik ga je morgen ochtend PB-en om alvast een afspraak te maken.
Misschien levert de klus ook nog een leuke spinoff voor het forum op.
Groeten!
Hier moet ik op terug komen. Scooter rijd nog goed maar zag in het membraan scheurtjes. Denk niet dat dit zo hoort, of het komt doordat er onderdelen geperst zijn.zeer te spreken over de Naruku carburateur