Vespa LX4T2V vreemd probleem

De rammel en het terugvallen in toeren laat mij denken aan een loszittende statorplaat.

Dat heeft weliswaar niks te maken met het probleem dat op valse lucht lijkt.
 
Dat zijn zeker punten om dan naar te kijken! Ondanks dat ik denk dat het valse lucht is kan het ook te weinig benzine zijn. Zou het kunnen dat de scooter te weinig onderdruk heeft en hierdoor niet genoeg benzine de carburateur in zuigt?
 
zie nu pas je opmerking/vraag over je kleppendekselbout: ja: alleen olie-afdichting.
maar als je valse lucht "vermoedt", waarom test je daar dan niet op? met (koud) draaiende motor wat remmenreiniger of startpilot spuiten op alle plaatsen waar je het vermoedt, als de motorloop daarop reageert (sneller/langzamer/afslaan) heb je een lek gevonden!
 
zie nu pas je opmerking/vraag over je kleppendekselbout: ja: alleen olie-afdichting.
maar als je valse lucht "vermoedt", waarom test je daar dan niet op? met (koud) draaiende motor wat remmenreiniger of startpilot spuiten op alle plaatsen waar je het vermoedt, als de motorloop daarop reageert (sneller/langzamer/afslaan) heb je een lek gevonden!
Heb ik inderdaad gedaan, maar ik dacht dat er op nog meer plekken valse lucht kon worden aangezogen als spruitstuk (pakking), carburateur, slangetjes, luchtfilter, benzinekraan.

Maar de overige keerringen/pakkingen zijn dus allemaal puur olie afdichting.
 
Inderdaad, wanneer je alles naloopt en weg kan vinken, kom je wellicht op de kruksaslager gedachte uit.
Maar dan zou je ook nog eens het vliegwiel eraf moeten halen om te zien of de grondplaat inderdaad vast zit.
De slangen naar de carb heb je nu gecontroleerd; dat kun je afvinken
Maar ook het deksel bij de aandrijving zou je nog eens los moeten nemen.
Simsa, zijn dat dingen die je weleens gedaan hebt, weet hoe je dat moet doen? Of ligt voor jou daar de grens?
- nog een elektrisch idee over het omlaag gaan van toeren bij het van de bok afhalen. Uit de pick up van de ontsteking komen twee draden. Een voor de ontsteking. Die gaat direct naar de CDI/bobine. De andere gaat naar voren, naar de gelijkrichter. (Bij mijn Zip uit 2013).
De bruine draad gaat naar de bobine, en die valt dan onder verdenking. of het contact in de stekker vlakbij de pickup
Verder, en dat is onwaarschijnlijk vanwege dat je scooter goed is onderhouden: soms krijgt het subframe zoveel speling dat de bobine gaat schaven op het motorblok. Bij deze bobine is al wat koper van de spoeldraad zichtbaar. Zie foto.
 

Attachments

  • bobine geschaafd.jpg
    bobine geschaafd.jpg
    90.1 KB · Views: 28
Inderdaad, wanneer je alles naloopt en weg kan vinken, kom je wellicht op de kruksaslager gedachte uit.
Maar dan zou je ook nog eens het vliegwiel eraf moeten halen om te zien of de grondplaat inderdaad vast zit.
De slangen naar de carb heb je nu gecontroleerd; dat kun je afvinken
Maar ook het deksel bij de aandrijving zou je nog eens los moeten nemen.
Simsa, zijn dat dingen die je weleens gedaan hebt, weet hoe je dat moet doen? Of ligt voor jou daar de grens?
- nog een elektrisch idee over het omlaag gaan van toeren bij het van de bok afhalen. Uit de pick up van de ontsteking komen twee draden. Een voor de ontsteking. Die gaat direct naar de CDI/bobine. De andere gaat naar voren, naar de gelijkrichter. (Bij mijn Zip uit 2013).
De bruine draad gaat naar de bobine, en die valt dan onder verdenking. of het contact in de stekker vlakbij de pickup
Verder, en dat is onwaarschijnlijk vanwege dat je scooter goed is onderhouden: soms krijgt het subframe zoveel speling dat de bobine gaat schaven op het motorblok. Bij deze bobine is al wat koper van de spoeldraad zichtbaar. Zie foto.

Iedereen bedankt voor de reacties, dat waardeer ik enorm. Aandrijving deksel heb ik wel opengehad, alleen om de rubberen ring en keerring te vervangen. Wel weet ik dat de ketting wat speling heeft en dat dit ook een nare tik kan geven. Hierin zou ik kunnen kijken of ik de spanner nog een zetje kan geven.

Qua sleutelervaring heb ik al het basis (groot) onderhoud gedaan.

Die kabel zal ik zo een foto van maken en de pickup zit dan onder mijn tree plank?

Speling subframe is het helaas niet, ga nu nog keer goed kijken met andere cdi.
Post automatically merged:

Iedereen bedankt voor de reacties, dat waardeer ik enorm. Aandrijving deksel heb ik wel opengehad, alleen om de rubberen ring en keerring te vervangen. Wel weet ik dat de ketting wat speling heeft en dat dit ook een nare tik kan geven. Hierin zou ik kunnen kijken of ik de spanner nog een zetje kan geven.

Qua sleutelervaring heb ik al het basis (groot) onderhoud gedaan.

Die kabel zal ik zo een foto van maken en de pickup zit dan onder mijn tree plank?

Speling subframe is het helaas niet, ga nu nog keer goed kijken met andere cdi.

Edit: als ik die bruine kabel beweeg valt de scooter wel uit. Er lijkt daar slecht contact te zijn. Als ik hier aan beweeg en hem op een bepaalde manier neerleg heeft hij in ieder geval al zijn vermogen.
Ik ben geen electrisch wonder dus ben benieuwd hoe je dit zou aanpakken.

 
Last edited:
Nou, misschien heb je hiermee een deel van de klachten te pakken.
Mooi dat je een extra CDI had liggen om de bruine draad te checken!
Jammer is wel dat je niet even een nieuwe stekker kan bestellen, ik ben bang dat je meteen aan een hele kabelboom vast zit.
Ik word vaak gek van dit soort stekkers, en heb een keer een proef gedaan met een oude bobine, om mijn nieuwe toe te passen.
Het gaat om dezelfde geschaafde bobine, waar ik nieuwe draden op heb aangesloten, krimpkousje, en daarna vol laten lopen met kunsthars/ twee componenten lijm.
Dan omzeil je het hele stekkergedoe.
Ik kocht de twee componenten lijm bij de Gamma voor iets van 13 euro, en hield over voor andere klussen.
Je zet dus nieuwe draden op de pinnen van de CDI. Wel even een foto/tekening maken welke pin met welke kleur draad verbonden is.
Verschillende kleuren is het makkelijkst maar niet echt nodig. Maak de draden om te beginnen niet al te kort, iets van 15 cm
- pak een niet al te dunne draad, verwarm even met een fohn oid om het plastic soepel te maken. Kijk dan of je de kern van de draad om de pin kan duwen. een paar millimeter is al voldoende. Daarna schuif je het krimpkousje wat je al over de draad had gedaan naar beneden, over de pin en de draad.
- doe hetzelfde met de andere 4 draden en fohn dan alle krimpkousjes klein. Een elektrische verfbrander is fijner, maar pas op dat je niet te warm fohnt. (zo'n zwarte draad is niet aan te raden)
- Daarna zet je de cdi klem in een bankschroef of iets dergelijks, en is het goed om de 4 draden boven de cdi klem te zetten/te laten hangen.
- tenslotte meng je een paar cc tweecomponentenlijm en giet/lepelt dat in de ruimte rondom de pinnen
- na een paar minuten is het al bijna uitgehard, maar laat de toestand nog maar een uurtje harden
- Big Smile!

Wanneer die draden mooi verankerd zijn in de CDI maak je ze vast aan de draden die je hebt losgeknipt van de stekker.
Het mooiste is een soldeerlas met een krimpkousje en isolatie tape, maar sommige mensen kiezen als tijdelijke oplossing een kroon steentje.
(Ik hoor Sparky al mopperen..)
Wanneer dit gelukt is heb je eindelijk je diploma stekkers maken binnen!
En weet je dat verstoringen in het stationair lopen, hier niet meer mee te maken kan hebben.
Succestry out op bobine van...jpg
 
Nou, misschien heb je hiermee een deel van de klachten te pakken.
Mooi dat je een extra CDI had liggen om de bruine draad te checken!
Jammer is wel dat je niet even een nieuwe stekker kan bestellen, ik ben bang dat je meteen aan een hele kabelboom vast zit.
Ik word vaak gek van dit soort stekkers, en heb een keer een proef gedaan met een oude bobine, om mijn nieuwe toe te passen.
Het gaat om dezelfde geschaafde bobine, waar ik nieuwe draden op heb aangesloten, krimpkousje, en daarna vol laten lopen met kunsthars/ twee componenten lijm.
Dan omzeil je het hele stekkergedoe.
Ik kocht de twee componenten lijm bij de Gamma voor iets van 13 euro, en hield over voor andere klussen.
Je zet dus nieuwe draden op de pinnen van de CDI. Wel even een foto/tekening maken welke pin met welke kleur draad verbonden is.
Verschillende kleuren is het makkelijkst maar niet echt nodig. Maak de draden om te beginnen niet al te kort, iets van 15 cm
- pak een niet al te dunne draad, verwarm even met een fohn oid om het plastic soepel te maken. Kijk dan of je de kern van de draad om de pin kan duwen. een paar millimeter is al voldoende. Daarna schuif je het krimpkousje wat je al over de draad had gedaan naar beneden, over de pin en de draad.
- doe hetzelfde met de andere 4 draden en fohn dan alle krimpkousjes klein. Een elektrische verfbrander is fijner, maar pas op dat je niet te warm fohnt. (zo'n zwarte draad is niet aan te raden)
- Daarna zet je de cdi klem in een bankschroef of iets dergelijks, en is het goed om de 4 draden boven de cdi klem te zetten/te laten hangen.
- tenslotte meng je een paar cc tweecomponentenlijm en giet/lepelt dat in de ruimte rondom de pinnen
- na een paar minuten is het al bijna uitgehard, maar laat de toestand nog maar een uurtje harden
- Big Smile!

Wanneer die draden mooi verankerd zijn in de CDI maak je ze vast aan de draden die je hebt losgeknipt van de stekker.
Het mooiste is een soldeerlas met een krimpkousje en isolatie tape, maar sommige mensen kiezen als tijdelijke oplossing een kroon steentje.
(Ik hoor Sparky al mopperen..)
Wanneer dit gelukt is heb je eindelijk je diploma stekkers maken binnen!
En weet je dat verstoringen in het stationair lopen, hier niet meer mee te maken kan hebben.
SuccesView attachment 69238

Wat een heerlijke (professionele) beun manier maar wel zeer effectief als ik je foto zie. Vind het ook zeer innovatief dat je op zoiets gekomen.
Toch vraag ik me af of het bij mij een breuk is of een los contact.

Inderdaad blijft het verhoogd stationair lopen wel een dingetje en heb sterk het vermoeden dat dit lekke (of ingezakte) kleppen en/of een versleten zuigerveer is.
Mede ook omdat er soms een aparte losse tik hoorbaar is.

Volgens mij heb ik wel een los stekkertje gezien bij conrad met zelfs dezelfde code erop.

Al met al ben ik bang dat het teveel werk en stress is en zit ik er over na te denken om de scooter van de hand te doen.
 

Attachments

  • Screenshot_20230306_140315_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20230306_140315_com.android.chrome.jpg
    77.9 KB · Views: 22
Tsja Simsa, een nieuwere of helemaal nieuwe scooter is wel een mooi kadootje wat je jezelf kan geven.
Maar wat te doen met je huidige Vespa?
Ik vind het wel leuk om 'm te gaan maken, dat ie weer lekker rijdt, en je een prima tweede hands prijs kunt bedingen, of zelfs denkt: kom we gaan nog een jaartje verder.
En dat is waar je even over na moet denken: ik vind het leuk om een scooter van het het graf weg te houden, en ook om je door de stress heen te helpen. Bij jou of bij mij, maakt niet uit. Ik heb tijd zat, en vervoer is ook geen probleem. En ik heb een uurloon van 1 euro.
Geef me even de steek 10 aan...
Mij lijkt het wel een leuke klus om samen te doen, ook omdat ik vorige zomer van twee blokjes 1 heb gemaakt, en het nog steeds allemaal prima draait.
Ik hoor wat wat je wilt....
 
Weet je zeker dat de bruine draad het probleem veroorzaakt want als ik het filmpje bekijk, krijg ik eerder de indruk dat het de zwarte massadraad is die het probleem veroorzaakt.

Zie je niks aan de contacten van de connector dat de female contactvingers een beetje uit elkaar gebogen zijn, waardoor deze geen vast/goed contact maakt met de male counterpart van de cdi?
 
Last edited:
Tsja Simsa, een nieuwere of helemaal nieuwe scooter is wel een mooi kadootje wat je jezelf kan geven.
Maar wat te doen met je huidige Vespa?
Ik vind het wel leuk om 'm te gaan maken, dat ie weer lekker rijdt, en je een prima tweede hands prijs kunt bedingen, of zelfs denkt: kom we gaan nog een jaartje verder.
En dat is waar je even over na moet denken: ik vind het leuk om een scooter van het het graf weg te houden, en ook om je door de stress heen te helpen. Bij jou of bij mij, maakt niet uit. Ik heb tijd zat, en vervoer is ook geen probleem. En ik heb een uurloon van 1 euro.
Geef me even de steek 10 aan...
Mij lijkt het wel een leuke klus om samen te doen, ook omdat ik vorige zomer van twee blokjes 1 heb gemaakt, en het nog steeds allemaal prima draait.
Ik hoor wat wat je wilt....
geweldig! ik had de koffie al klaar staan!
 
Tsja Simsa, een nieuwere of helemaal nieuwe scooter is wel een mooi kadootje wat je jezelf kan geven.
Maar wat te doen met je huidige Vespa?
Ik vind het wel leuk om 'm te gaan maken, dat ie weer lekker rijdt, en je een prima tweede hands prijs kunt bedingen, of zelfs denkt: kom we gaan nog een jaartje verder.
En dat is waar je even over na moet denken: ik vind het leuk om een scooter van het het graf weg te houden, en ook om je door de stress heen te helpen. Bij jou of bij mij, maakt niet uit. Ik heb tijd zat, en vervoer is ook geen probleem. En ik heb een uurloon van 1 euro.
Geef me even de steek 10 aan...
Mij lijkt het wel een leuke klus om samen te doen, ook omdat ik vorige zomer van twee blokjes 1 heb gemaakt, en het nog steeds allemaal prima draait.
Ik hoor wat wat je wilt....

Jeroen wat ben jij een topper met een gouden hart! Hopelijk kunnen we er samen wat van maken want het is echt mijn alles eerlijk gezegd.
Het lijkt me ook super leuk om dit met z'n 2en te doen en het is echt een droom om een stap extra te leren, alleen heb ik er de ballen niet voor..
Post automatically merged:

Weet je zeker dat de bruine draad het probleem veroorzaakt want als ik het filmpje bekijk, krijg ik eerder de indruk dat het de zwarte massadraad is die het probleem veroorzaakt.

Zie je niks aan de contacten van de connector dat de female contactvingers een beetje uit elkaar gebogen zijn, waardoor deze geen vast/goed contact maakt met de male counterpart van de cdi?

De stekker heeft gedraaid gezeten wat ik heb gezien en mogelijk heeft dit getrokken aan een van die kabels. Zal eens kijken of ik wat kan zien op de females van de stekker.
 

Attachments

  • IMG_20191218_145715.jpg
    IMG_20191218_145715.jpg
    349.2 KB · Views: 18
Last edited:
Mooi zo!
Ik ga je morgen ochtend PB-en om alvast een afspraak te maken.
Misschien levert de klus ook nog een leuke spinoff voor het forum op.
Groeten!
Super ik kijk er naar uit! Laten we er inderdaad een mooie verhaallijn van maken in een topic met fotos. Kijk er echt naar uit en hopelijk komen we er samen uit!
 
Vandaag heerlijk met @Jeroen2 gaan sleutelen. De koffie stond al zo goed als klaar, en hierna gelijk de schuur in gedoken.
Hierin de symptonen laten waarnemen en de stator even losgehaald. Hierachter zat nog al wat viezigheid en we merkte dat er een schroef niet helemaal lekker vast zat. Ook zagen we een draad van de massa die niet al te best oogt, waarop Jeroen2 deze vakkundig heeft gesoldeerd.
Hierin lijkt ook het probleem van het slepende geluid (hoorbaar vanaf sec 16 in eerder filmpje) verdwenen te zijn!

Nu is het probleem van het hoge stationair lopen helaas nog niet verdwenen. Na het gasgeven daalt de scooter in toeren en gaat hij weer naar een hoger niveau. De scooter loopt dus erg hoog stationair.
Voor de rest lijkt hij wel regelmatig te lopen. Hierop dus de steker gemeten waar je de choke in steekt met de multimeter. Echter vreemd genoeg 0.0 volt, ook met een lopende motor.
 

Attachments

  • Screenshot_20230311_182318.jpg
    Screenshot_20230311_182318.jpg
    197.1 KB · Views: 16
@Jeroen2 had maandag wederom tijd en zin om mee te kijken naar het probleem en zo doken we opnieuw de schuur in. Jeroen snapt een hoop van electronica en naar aanleiding van onze vorige bevindingen lijkt er in ieder geval iets aan de hand te zijn met de choke, waar geen spanning op komt.
Jeroen heeft een zip staan dus ging hier op kijken hoeveel volt er op komt te staan en of dit enkel met de motor aan gemeten kan worden.
Hierop was de uitslag dat er inderdaad circa 9 volt stationair op komt te staan met de motor aan. Dus ik heb in ieder geval een probleem met de aanvoer van electriciteit op de choke. De choke zelf hebben we ook nog getest en die deed het prima.

Maar waar zit het probleem, in het tussenstuk waarin een weerstand zit, of in de draadboom richting de spanningsregelaar? Gelijk de multimeter erbij en het stekkertje meten dat van de spanningsregelaar af komt en de motor aan, yes!! Daar zit spanning op.

De kabelhoes met de weerstand hebben wij toen ontdaan met daarbij nog wat weerstand metingen en daar zagen we dat de kabel aansluiting van de weerstand corrosie had. Hierop heeft Jeroen dit vakkundig gesoldeerd met een weerstand die hij nog had liggen en testen maar.

De scooter valt weer perfect in zijn toeren en loopt mooi. Op mijn testrit viel de scooter nog wel 1 keer uit z'n vermogen bij optrekken 20km/uu en hoorde je snelle tikjes. Echter daarna niks meer waargenomen en hoop ik dat dit door een verkoolde bougie komt o.i.d.

Hopelijk blijft die voor nu even goed rijden en Jeroen wederom bedankt!
 

Attachments

  • IMG_20230313_133316.jpg
    IMG_20230313_133316.jpg
    446 KB · Views: 10
  • IMG_20230313_120813.jpg
    IMG_20230313_120813.jpg
    113.5 KB · Views: 12
Na 5 proefrondjes geen problemen ontdekt en de Vespa heeft lange tijd niet zo lekker en rustig gereden. Hopelijk kan ik probleemloos doorrijden en krijg ik weer vetrouwen in de scooter.

Ook zeer te spreken over de Naruku carburateur die ik misschien helemaal niet nodig had. Een betaalbaar alternatief op het origineel en volgens mij niks meer dan een (aangepaste) Chinees.

Reageert goed op de aanpassingen in de mengselschroef.
 
zeer te spreken over de Naruku carburateur
Hier moet ik op terug komen. Scooter rijd nog goed maar zag in het membraan scheurtjes. Denk niet dat dit zo hoort, of het komt doordat er onderdelen geperst zijn.
 

Attachments

  • Screenshot_20230501_172939.jpg
    Screenshot_20230501_172939.jpg
    91.8 KB · Views: 5
Back
Top