Hopelijk heb je geen schade Remco! Dank voor je antwoord en zal ook hier eens naar kijken. Het grootste probleem zit hem in het valse lucht gevoel wat ik heb bij de scooter en hoopte dat dit geluid in verband zou kunnen staan.Ik had (toevallig) mijn scooter vandaag laten vallen op zijn carter kap en is de kickstart iets naar binnen geduwd omdat het clipje dat hem op zijn plaats houdt los is gegaan, dit klinkt heel erg hetzelfde.
Ik kwam er achter dat het me kickstart was omdat het erger werd als ik er iets aan vriemelde. Hoop dat het helpt!
Ha Jeroen! Ook bedankt voor het meekijken en meedenken. Betreft de buddybak neem ik het geluid waar zonder deze in de scooter te hebben. Die speling op de as zou mogelijk dan toch van de stator, vliegwiel deksel af kunnen komen.Dag Simsa,
Aan de ene kant klinkt de motor prima, maar inderdaad is er ook een geluid bij waarmee ze niet geleverd worden.
Het geluid doet me denken aan een resonantie tussen de motor en iets anders. Zoals de buddy of iets meer naar achter, zoals een achterlicht.
Haal voor de zekerheid ook eens alles uit je helmruimte, of druk met je hand op een kap wanneer je het geluid hoort.
Laatst had ik een piepconcert vanuit mijn Zip, alsof er een lager droog liep, maar was het de buddy die wat speling had...
Ook doet het geluid denken aan een ronddraaiende schijf die wat speling op zijn as heeft gekregen, en daardoor wat geluid is gaan maken, of af en toe tegen iets anders aankomt, zonder dat dit nu meteen uit de hand loopt.
Ik vind het geen alarmerend geluid, en zou er dus wel mee doorrijden, maar ik snap zeker dat je wilt weten wat het is.
Met een formidabele kilometerstand van 27K mag er wel iets gaan rammelen. Maar eerder denk je dan aan de linkerkant, waar de riem loopt, de koppeling is, en het tandwielhuis functioneert.
En als je daar ook geen gekke dingen ziet.....
Ik ga morgen nog eens luisteren, en zonodig overbruggen we de afstand tussen Arnhem en Utrecht
Dat kan ook zeker het geluid zijn, denk zelf dat hij daar niet onregelmatig stationair van moet draaien.@simsa , je krukas lager is kapot.
Krukas lager zou je toch op iedere snelheid dienen te horen? Ook voel ik geen speling in het vliegwiel.@simsa , je krukas lager is kapot.
Weer bedankt voor je reactie. Vanmiddag overige bekabeling gecontroleerd echter kreeg ik het niet gerepareerd. Scooter heeft geen start blokkeer schakelaar E4 (2012).Krukas lager zou ik als laatste aan denken. Zeker bij een goed onderhouden blok. Zit het plastic koel-schoepenrad goed vast op het vliegwiel?
Wat het veranderen van stationair toerental betreft: het blok krijgt met het van de bok halen een net even andere positie.
En dat roept vragen op over de carburatie/benzine toevoer. Je zou zelfs de kraan eruit kunnen halen om te zien wat er uitkomt, en de kraan, en diverse rubberen leidingen controleren op scheurtjes. Hoe zit het met het vlotternivo? Maar ja, je hebt wel een nieuwe carb erop zitten.
Dat met gas terugnemen de motor nog even na - ijlt, er nog even over doet om helemaal in toeren te zakken, doet wel denken aan teveel lucht, of te weinig benzine. En dat terwijl je er een redelijke sproeier in hebt zitten, maar die is natuurlijk vooral van invloed op als je meer gas geeft.
Wat onwaarschijnlijker, is dat door een andere positie van het blok een draadje van de ontsteking minder goed gaat geleiden doordat het bijna kaduuk is. En als laatste: heeft jouw Vespa ergens een start-blokkeer schakelaar op de standaard zitten? De nieuwe E5 Vespa's hebben dat namelijk wel, en kunnen rot in het eten gooien.
Succes maar weer...en Smoorenburg zal ik eens goochelen.
wil Simsa niet horen, maar zo klinkt het voor mij ook. bij hogere toeren wordt het overstemd door andere geluiden en hetzelfde geldt voor het al dan niet onregelmatig lopen. op vol vermogen draait je motor daar wel doorheen, bij stationair niet (al kan dat onregelmatig draaien ook een heel andere reden hebben, dan nog denk ik een rot lager te horen, waar ik helaas wat ervaring mee heb (van Kreidler krukas en van Ford versnellingsbak en nee, ik voelde ook geen speling, maar er kwamen wel "aangevreten" kogels uit rollen dat ik de boel demonteerde, waar de stukjes waren, geen idee).@simsa , je krukas lager is kapot.
Vespa is opzich niet elke dag nodig, maar krukas lagers begin ik zelf niet aan. Bij de dealer kan dit ook flink oplopen 6x70 eu + onderdelen. Ben dan bang dat de scooter het niet meer waard is om te repareren.Wat is dan alles bij elkaar wijsheid om te doen?
Het blok eronderuit, en helemaal uit elkaar halen om de diagnose krukaslager te onderzoeken?
En wordt dat dan de eventuele doodsoorzaak van het blok, of is er met een nieuw lager weer een paar jaren mee te rijden? En meteen een overmaat zuiger met nieuwe veren, en eventueel kleppen opnieuw inslijpen..
Van belang is ook of de Vespa voor alle dag noodzakelijk is, of rustig een paar weken de werkplaats in kan.
Volgens mij heeft hij niet aan de ketting gezeten, maar hij lijkt wel meer te zeuren/ratelen sinds hij terug is. Ook liep de scooter een stuk rustiger voordat ik hem wegbracht, maarja bewijs het maar eens.of is dit geratel gekomen nadat de scooterzaak aan de distributieketting heeft gezeten? dat kàn 'm ook nog zijn?
wbt het dipje in het stationair bij het van de standaard gooien: dat komt doordat je regelschuif door de zwaartekracht naar beneden wordt geslingerd, waardoor hij je hoofdsproeier afsluit. als je stationair sproeier (deels) dicht zit, is je stationair niet sterk genoeg om dat op te vangen . ik denk ook dat die stationair sproeier dicht zit/te klein is omdat je regelschroef hier geen invloed op heeft.. (dan is het stationair met de gasklep afgesteld, maar dat heeft brandstof van de hoofdsproeier nodig)
Zeker mee eens en zou willen dat ik de kennis in huis had. Vertanding/blokrubbers etc heb ik ook al gefixt, maar krukas lagers wordt me te lastig. Ander blokje ook over nagedacht maar wil ook niet andermans ellende kopen.Pas geleden is er mij een ZIP 4-takt gebracht , KM stand was 24000 , Blok was gewoon op , was toe aan een Flinke Revisie , van vertanding t/m Krukas lagers , ketting . Cilinder .
Heb alle lagers , keerringen, ketting en Cilinder vervangen , klinkt en loopt weer als een nieuwe .
Dus ... een Scooter met een Km stand van 27000 ?? ... mag wel eens grondig ge inspecteert worden.
.. ander blokje zoeken?
Pas geleden is er mij een ZIP 4-takt gebracht , KM stand was 24000 , Blok was gewoon op , was toe aan een Flinke Revisie , van vertanding t/m Krukas lagers , ketting . Cilinder .
Heb alle lagers , keerringen, ketting en Cilinder vervangen , klinkt en loopt weer als een nieuwe .
Dus ... een Scooter met een Km stand van 27000 ?? ... mag wel eens grondig ge inspecteert worden.
Ik zou doorrijden totdat het lager echt stuk is.Vespa is opzich niet elke dag nodig, maar krukas lagers begin ik zelf niet aan. Bij de dealer kan dit ook flink oplopen 6x70 eu + onderdelen. Ben dan bang dat de scooter het niet meer waard is om te repareren.
Krukas lagers zijn even makkelijk te vervangen van de 4takt, werkt het zelfde als bij 2takt.
Alleen bij gy6 moet je de hele krukas vervangen.. En sommige andere 4takt blokken (vermoed ook sym en kymco)
Post automatically merged:
En dan er achter komen dat die ook op gereden is.. Schiet je weinig mee op..
Voor een beetje goed blok met weinig kilometers vragen ze ook vaak de hoofdprijs voor.. (en dat is dan ook maar een gok die je neemt)
Andere krukas lagers erin is goedkoper. Dan ook gelijk de ketting en ketting geleiders en spanner ook direct erbij vervangen als hij toch open ligt.
Post automatically merged:
Dat is ook niet raar dat ze zo snel op zijn..
Naar de motor olie word amper gekeken... Hij doet het nog, dus dan is dat in hun ogen niet belangrijk.
Te lang met oude olie blijven door crossen, omdat de scooter dealer oh zo duur was om het te laten doen.
Of op een te laag peil blijven door rijden..zodat het ook snel einde oefening is..
Of bij koude start al snel weg sprinten.. Allemaal niet zo goed voor zo`n 4takt blok.
Ben het compleet eens wat je zegt.
Op een of andere manier is er nu niet op te rijden. Scooter heeft opzich wel vermogen maar blijft heel hoog stationair lopen en kan de carburateur niet rustig draaien.Ik zou doorrijden totdat het lager echt stuk is.
Opmerkelijk dat die blokjes zo snel de geest geven, 50k moet met een viertakt toch makkelijk haalbaar zijn zou je zeggen.