Vespa LX4T2V vreemd probleem

simsa

Well-Known Member
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik zit al een aantal maanden met een probleem met de Vespa LX 4T2V 50CC.

Eerst even mijn setup:

-Brom kenteken
-27.000 KM
-7.2 gr rollen
-Sproeier 80
-Altijd netjes onderhoud gehad (olie,kleppen stellen etc)


Symptonen:

-Na gas geven daalt het toerental en stijgt het weer iets.
-In (lagere) toeren stationair apart geluid (zie vanaf sec 16 in het filmpje)
-Wanneer ik de scooter van de standaard gooi gaat hij lager in de toeren en valt hij meestal uit (ligt niet aan gaskabel)
-Starten gaat prima maar wel met wat gas bij
-Dipjes in vermogen



Reeds vervangen:
-Carburateur
-Lucht en benzine slang
-CDI + kabel + bougie
-Spruitstuk
-Verschillende sproeiers
-Kering ontsteking zijde


Vanaf 16 seconde hoor je op onderstaande video ook een apart geluid vanuit de stator zijde wat ik niet kan plaatsen.
De locatie van het geluid is ook moeilijk te plaatsen, maar hopelijk herkent iemand dit geluid. Hierin heb ik ook de vliegwiel kap los gehad en is het geluid enkel stationair hoorbaar.


Het zijn dus problemen waar ik helaas niet mee kan rijden en heb er veel stress van.

Hopelijk kan iemand mij helpen en wie weet is er wel iemand uit omgeving Arnhem die tegen een vergoeding wilt meehelpen.

Groeten Simsa!
 
Advertisement - register to remove this

Ik had (toevallig) mijn scooter vandaag laten vallen op zijn carter kap en is de kickstart iets naar binnen geduwd omdat het clipje dat hem op zijn plaats houdt los is gegaan, dit klinkt heel erg hetzelfde.

Ik kwam er achter dat het me kickstart was omdat het erger werd als ik er iets aan vriemelde. Hoop dat het helpt!
 
Dag Simsa,

Aan de ene kant klinkt de motor prima, maar inderdaad is er ook een geluid bij waarmee ze niet geleverd worden.
Het geluid doet me denken aan een resonantie tussen de motor en iets anders. Zoals de buddy of iets meer naar achter, zoals een achterlicht.
Haal voor de zekerheid ook eens alles uit je helmruimte, of druk met je hand op een kap wanneer je het geluid hoort.
Laatst had ik een piepconcert vanuit mijn Zip, alsof er een lager droog liep, maar was het de buddy die wat speling had...
Ook doet het geluid denken aan een ronddraaiende schijf die wat speling op zijn as heeft gekregen, en daardoor wat geluid is gaan maken, of af en toe tegen iets anders aankomt, zonder dat dit nu meteen uit de hand loopt.
Ik vind het geen alarmerend geluid, en zou er dus wel mee doorrijden, maar ik snap zeker dat je wilt weten wat het is.
Met een formidabele kilometerstand van 27K mag er wel iets gaan rammelen. Maar eerder denk je dan aan de linkerkant, waar de riem loopt, de koppeling is, en het tandwielhuis functioneert.
En als je daar ook geen gekke dingen ziet.....
Ik ga morgen nog eens luisteren, en zonodig overbruggen we de afstand tussen Arnhem en Utrecht
 
Ik had (toevallig) mijn scooter vandaag laten vallen op zijn carter kap en is de kickstart iets naar binnen geduwd omdat het clipje dat hem op zijn plaats houdt los is gegaan, dit klinkt heel erg hetzelfde.

Ik kwam er achter dat het me kickstart was omdat het erger werd als ik er iets aan vriemelde. Hoop dat het helpt!
Hopelijk heb je geen schade Remco! Dank voor je antwoord en zal ook hier eens naar kijken. Het grootste probleem zit hem in het valse lucht gevoel wat ik heb bij de scooter en hoopte dat dit geluid in verband zou kunnen staan.

Dag Simsa,

Aan de ene kant klinkt de motor prima, maar inderdaad is er ook een geluid bij waarmee ze niet geleverd worden.
Het geluid doet me denken aan een resonantie tussen de motor en iets anders. Zoals de buddy of iets meer naar achter, zoals een achterlicht.
Haal voor de zekerheid ook eens alles uit je helmruimte, of druk met je hand op een kap wanneer je het geluid hoort.
Laatst had ik een piepconcert vanuit mijn Zip, alsof er een lager droog liep, maar was het de buddy die wat speling had...
Ook doet het geluid denken aan een ronddraaiende schijf die wat speling op zijn as heeft gekregen, en daardoor wat geluid is gaan maken, of af en toe tegen iets anders aankomt, zonder dat dit nu meteen uit de hand loopt.
Ik vind het geen alarmerend geluid, en zou er dus wel mee doorrijden, maar ik snap zeker dat je wilt weten wat het is.
Met een formidabele kilometerstand van 27K mag er wel iets gaan rammelen. Maar eerder denk je dan aan de linkerkant, waar de riem loopt, de koppeling is, en het tandwielhuis functioneert.
En als je daar ook geen gekke dingen ziet.....
Ik ga morgen nog eens luisteren, en zonodig overbruggen we de afstand tussen Arnhem en Utrecht
Ha Jeroen! Ook bedankt voor het meekijken en meedenken. Betreft de buddybak neem ik het geluid waar zonder deze in de scooter te hebben. Die speling op de as zou mogelijk dan toch van de stator, vliegwiel deksel af kunnen komen.

Opzich de geluiden zijn de grootste ramp niet, maar hoopte dat het verband heeft met het valse lucht gevoel wat ik heb bij de scooter. Ook kan ik met sproeier 80 de stationairsschroef/luchtschroef helemaal naar links draaien en valt de scooter niet uit. Tot dat ik hem van de standaard/bok af haal en dan gaat hij ineens heel zacht lopen en valt hij uit.

Zelf zit ik toch aan de kop/voetpakking van de cilinder te denken alleen vind ik het dan vreemd dat er dan een ander toeren verloop ik wanneer hij van de bok af komt. Misschien dat de uitlaat hierin dan toch druk geeft op het blokje o.i.d.


Het vreemde van alles is dat ik hem naar een reparateur heb gebracht om een ander geluid te lokaliseren dat merkbaar is bij 50km/uur en hierin geeft hij aan dat alleen de kleppendeksel/ketting deksel open te hebben gehad om naar de speling van de ketting te kijken. Op de terugweg naar huis merkte ik al dat de scooter ineens heel hoog liep, waarop ik de krukas keerring linker zijde (carter kant) heb vervangen zonder succes.

Arnhem - Utrecht ligt net wat te ver uit elkaar, maar wel top van je! Mocht je daar ooit problemen krijgen met je zip kan ik Smoorenburg scooters aanraden van wat ik zie qua prijzen/vakkundigheid en foto's.
 
Als je de mengsel schroef dicht kan draaien kunnen er 3 dingen zijn, of de stationair sproeier is te groot of de choke functioneerd niet. Of valse lucht. Voor de laatste zal ik remreiniger rondom de carb spuiten.

@simsa , je krukas lager is kapot.
Dat kan ook zeker het geluid zijn, denk zelf dat hij daar niet onregelmatig stationair van moet draaien.

Gr. Remco
 
Krukas lager zou ik als laatste aan denken. Zeker bij een goed onderhouden blok. Zit het plastic koel-schoepenrad goed vast op het vliegwiel?
Wat het veranderen van stationair toerental betreft: het blok krijgt met het van de bok halen een net even andere positie.
En dat roept vragen op over de carburatie/benzine toevoer. Je zou zelfs de kraan eruit kunnen halen om te zien wat er uitkomt, en de kraan, en diverse rubberen leidingen controleren op scheurtjes. Hoe zit het met het vlotternivo? Maar ja, je hebt wel een nieuwe carb erop zitten.
Dat met gas terugnemen de motor nog even na - ijlt, er nog even over doet om helemaal in toeren te zakken, doet wel denken aan teveel lucht, of te weinig benzine. En dat terwijl je er een redelijke sproeier in hebt zitten, maar die is natuurlijk vooral van invloed op als je meer gas geeft.
Wat onwaarschijnlijker, is dat door een andere positie van het blok een draadje van de ontsteking minder goed gaat geleiden doordat het bijna kaduuk is. En als laatste: heeft jouw Vespa ergens een start-blokkeer schakelaar op de standaard zitten? De nieuwe E5 Vespa's hebben dat namelijk wel, en kunnen rot in het eten gooien.
Succes maar weer...en Smoorenburg zal ik eens goochelen.
 
Wederom bedankt voor je reactie!
Krukas lager zou ik als laatste aan denken. Zeker bij een goed onderhouden blok. Zit het plastic koel-schoepenrad goed vast op het vliegwiel?
Wat het veranderen van stationair toerental betreft: het blok krijgt met het van de bok halen een net even andere positie.
En dat roept vragen op over de carburatie/benzine toevoer. Je zou zelfs de kraan eruit kunnen halen om te zien wat er uitkomt, en de kraan, en diverse rubberen leidingen controleren op scheurtjes. Hoe zit het met het vlotternivo? Maar ja, je hebt wel een nieuwe carb erop zitten.
Dat met gas terugnemen de motor nog even na - ijlt, er nog even over doet om helemaal in toeren te zakken, doet wel denken aan teveel lucht, of te weinig benzine. En dat terwijl je er een redelijke sproeier in hebt zitten, maar die is natuurlijk vooral van invloed op als je meer gas geeft.
Wat onwaarschijnlijker, is dat door een andere positie van het blok een draadje van de ontsteking minder goed gaat geleiden doordat het bijna kaduuk is. En als laatste: heeft jouw Vespa ergens een start-blokkeer schakelaar op de standaard zitten? De nieuwe E5 Vespa's hebben dat namelijk wel, en kunnen rot in het eten gooien.
Succes maar weer...en Smoorenburg zal ik eens goochelen.
Weer bedankt voor je reactie. Vanmiddag overige bekabeling gecontroleerd echter kreeg ik het niet gerepareerd. Scooter heeft geen start blokkeer schakelaar E4 (2012).

Ook hoorde ik de scooter bij het wegrijden een soort rammelend/tikkend geluid maken en viel de scooter uit. Kon hem hierna wel weer gewoon starten. Er lijkt dus echt iets motorisch niet helemaal lekker te zijn en ben nog aan het denken wat ik er mee ga doen.

Ondanks het goede onderhoud denk ik dat het blokje toch wel gaar aan het worden is.
 
@simsa , je krukas lager is kapot.
wil Simsa niet horen, maar zo klinkt het voor mij ook. bij hogere toeren wordt het overstemd door andere geluiden en hetzelfde geldt voor het al dan niet onregelmatig lopen. op vol vermogen draait je motor daar wel doorheen, bij stationair niet (al kan dat onregelmatig draaien ook een heel andere reden hebben, dan nog denk ik een rot lager te horen, waar ik helaas wat ervaring mee heb (van Kreidler krukas en van Ford versnellingsbak en nee, ik voelde ook geen speling, maar er kwamen wel "aangevreten" kogels uit rollen dat ik de boel demonteerde, waar de stukjes waren, geen idee).
@simsa ook lees ik dat je een paar 2-takt gerelateerde oorzaken bij je 4-takt scooter zoekt (die er dus niet kunnen zijn)
je voetpakking en je krukaskeerring houden alleen olie tegen. hebben geen enkele invloed op de motorloop, tenzij de smering niet bij je nokkenas komt (voetpakking), maar dan giert deze eerder onder het blok vandaan!
 
Last edited:
Wat is dan alles bij elkaar wijsheid om te doen?
Het blok eronderuit, en helemaal uit elkaar halen om de diagnose krukaslager te onderzoeken?
En wordt dat dan de eventuele doodsoorzaak van het blok, of is er met een nieuw lager weer een paar jaren mee te rijden? En meteen een overmaat zuiger met nieuwe veren, en eventueel kleppen opnieuw inslijpen..
Van belang is ook of de Vespa voor alle dag noodzakelijk is, of rustig een paar weken de werkplaats in kan.
 
of is dit geratel gekomen nadat de scooterzaak aan de distributieketting heeft gezeten? dat kàn 'm ook nog zijn?
wbt het dipje in het stationair bij het van de standaard gooien: dat komt doordat je regelschuif door de zwaartekracht naar beneden wordt geslingerd, waardoor hij je hoofdsproeier afsluit. als je stationair sproeier (deels) dicht zit, is je stationair niet sterk genoeg om dat op te vangen . ik denk ook dat die stationair sproeier dicht zit/te klein is omdat je regelschroef hier geen invloed op heeft.. (dan is het stationair met de gasklep afgesteld, maar dat heeft brandstof van de hoofdsproeier nodig)
 
Pas geleden is er mij een ZIP 4-takt gebracht , KM stand was 24000 , Blok was gewoon op , was toe aan een Flinke Revisie , van vertanding t/m Krukas lagers , ketting . Cilinder .
Heb alle lagers , keerringen, ketting en Cilinder vervangen , klinkt en loopt weer als een nieuwe .
Dus ... een Scooter met een Km stand van 27000 ?? ... mag wel eens grondig ge inspecteert worden.
 
Wat is dan alles bij elkaar wijsheid om te doen?
Het blok eronderuit, en helemaal uit elkaar halen om de diagnose krukaslager te onderzoeken?
En wordt dat dan de eventuele doodsoorzaak van het blok, of is er met een nieuw lager weer een paar jaren mee te rijden? En meteen een overmaat zuiger met nieuwe veren, en eventueel kleppen opnieuw inslijpen..
Van belang is ook of de Vespa voor alle dag noodzakelijk is, of rustig een paar weken de werkplaats in kan.
Vespa is opzich niet elke dag nodig, maar krukas lagers begin ik zelf niet aan. Bij de dealer kan dit ook flink oplopen 6x70 eu + onderdelen. Ben dan bang dat de scooter het niet meer waard is om te repareren.
 
of is dit geratel gekomen nadat de scooterzaak aan de distributieketting heeft gezeten? dat kàn 'm ook nog zijn?
wbt het dipje in het stationair bij het van de standaard gooien: dat komt doordat je regelschuif door de zwaartekracht naar beneden wordt geslingerd, waardoor hij je hoofdsproeier afsluit. als je stationair sproeier (deels) dicht zit, is je stationair niet sterk genoeg om dat op te vangen . ik denk ook dat die stationair sproeier dicht zit/te klein is omdat je regelschroef hier geen invloed op heeft.. (dan is het stationair met de gasklep afgesteld, maar dat heeft brandstof van de hoofdsproeier nodig)
Volgens mij heeft hij niet aan de ketting gezeten, maar hij lijkt wel meer te zeuren/ratelen sinds hij terug is. Ook liep de scooter een stuk rustiger voordat ik hem wegbracht, maarja bewijs het maar eens.

Heb 2 carburateurs hetzelfde probleem. 1 nieuwe naraku en 1 originele waarbij toeren dalen na gas en dan weer iets lijken te stijgen.
Betreft dat de kop/voetpakking/keerring enkel als olieafdichting dient wist ik niet.
Dan zou het onregelmatige lopen wel in de klepveer/seal of zuiger(veer) moeten zitten vermoed ik.
Post automatically merged:

Pas geleden is er mij een ZIP 4-takt gebracht , KM stand was 24000 , Blok was gewoon op , was toe aan een Flinke Revisie , van vertanding t/m Krukas lagers , ketting . Cilinder .
Heb alle lagers , keerringen, ketting en Cilinder vervangen , klinkt en loopt weer als een nieuwe .
Dus ... een Scooter met een Km stand van 27000 ?? ... mag wel eens grondig ge inspecteert worden.
Zeker mee eens en zou willen dat ik de kennis in huis had. Vertanding/blokrubbers etc heb ik ook al gefixt, maar krukas lagers wordt me te lastig. Ander blokje ook over nagedacht maar wil ook niet andermans ellende kopen.
 
Krukas lagers zijn even makkelijk te vervangen van de 4takt, werkt het zelfde als bij 2takt.

Alleen bij gy6 moet je de hele krukas vervangen.. En sommige andere 4takt blokken (vermoed ook sym en kymco)
Post automatically merged:

.. ander blokje zoeken?

En dan er achter komen dat die ook op gereden is.. Schiet je weinig mee op..

Voor een beetje goed blok met weinig kilometers vragen ze ook vaak de hoofdprijs voor.. (en dat is dan ook maar een gok die je neemt)

Andere krukas lagers erin is goedkoper. Dan ook gelijk de ketting en ketting geleiders en spanner ook direct erbij vervangen als hij toch open ligt.
Post automatically merged:

Pas geleden is er mij een ZIP 4-takt gebracht , KM stand was 24000 , Blok was gewoon op , was toe aan een Flinke Revisie , van vertanding t/m Krukas lagers , ketting . Cilinder .
Heb alle lagers , keerringen, ketting en Cilinder vervangen , klinkt en loopt weer als een nieuwe .
Dus ... een Scooter met een Km stand van 27000 ?? ... mag wel eens grondig ge inspecteert worden.


Dat is ook niet raar dat ze zo snel op zijn..

Naar de motor olie word amper gekeken... Hij doet het nog, dus dan is dat in hun ogen niet belangrijk.
Te lang met oude olie blijven door crossen, omdat de scooter dealer oh zo duur was om het te laten doen.

Of op een te laag peil blijven door rijden..zodat het ook snel einde oefening is..

Of bij koude start al snel weg sprinten.. Allemaal niet zo goed voor zo`n 4takt blok.

Ben het compleet eens wat je zegt.
 
Last edited:
Vespa is opzich niet elke dag nodig, maar krukas lagers begin ik zelf niet aan. Bij de dealer kan dit ook flink oplopen 6x70 eu + onderdelen. Ben dan bang dat de scooter het niet meer waard is om te repareren.
Ik zou doorrijden totdat het lager echt stuk is.

Opmerkelijk dat die blokjes zo snel de geest geven, 50k moet met een viertakt toch makkelijk haalbaar zijn zou je zeggen.
 
Krukas lagers zijn even makkelijk te vervangen van de 4takt, werkt het zelfde als bij 2takt.

Alleen bij gy6 moet je de hele krukas vervangen.. En sommige andere 4takt blokken (vermoed ook sym en kymco)
Post automatically merged:



En dan er achter komen dat die ook op gereden is.. Schiet je weinig mee op..

Voor een beetje goed blok met weinig kilometers vragen ze ook vaak de hoofdprijs voor.. (en dat is dan ook maar een gok die je neemt)

Andere krukas lagers erin is goedkoper. Dan ook gelijk de ketting en ketting geleiders en spanner ook direct erbij vervangen als hij toch open ligt.
Post automatically merged:




Dat is ook niet raar dat ze zo snel op zijn..

Naar de motor olie word amper gekeken... Hij doet het nog, dus dan is dat in hun ogen niet belangrijk.
Te lang met oude olie blijven door crossen, omdat de scooter dealer oh zo duur was om het te laten doen.

Of op een te laag peil blijven door rijden..zodat het ook snel einde oefening is..

Of bij koude start al snel weg sprinten.. Allemaal niet zo goed voor zo`n 4takt blok.

Ben het compleet eens wat je zegt.

Hier altijd overdreven zuinig geweest met ieder jaar een olie wissel en soms misschien te vaak onderhoud.

Ook net alle carterdeksellager/wiellagers/koppelinglagers/vertanding aangepakt.
Post automatically merged:

Ik zou doorrijden totdat het lager echt stuk is.

Opmerkelijk dat die blokjes zo snel de geest geven, 50k moet met een viertakt toch makkelijk haalbaar zijn zou je zeggen.
Op een of andere manier is er nu niet op te rijden. Scooter heeft opzich wel vermogen maar blijft heel hoog stationair lopen en kan de carburateur niet rustig draaien.

Werkelijk vanaf de vacuüm kraan tm spruitstuk pakking alles vervangen omdat ik valse lucht vermoeden.
Alleen de vacuum kraan niet maar kan me niet voorstellen dat dit het probleem is.
Wanneer ik hem van de standaard gooi gaat hij ineens rustiger lopen. Ondanks de logische redenering van C-row hoort dit niet. Zal zometeen even een video uploaden.

Wel ontdekte ik een moer die niet helemaal lekker strak zit van de kleppendeksel. Maar volgens mij is dit ook enkel een olieafdichting.
 
Last edited:

Hier zie je dat de scooter vrij hoog loopt en als ik hem van de bok gooi veranderd hij in toeren tot uitvallen.

Hierin weer ik dat deze naraku carburateur geen originele is, maar met de originele is hetzelfde probleem.
 
Back
Top