Vespa LX uitlaat ploft/sputtert en hapert tijdens het rijden

hallo iedereen,

Ik heb een probleempje met mijn vespa LX en ik kom verder. Twee weken geleden haperde mijn scooter enorm en verloor die zijn vermogen, de scooter ging normaal 54km/u maar toen 30km/u. Ik heb een groot onderhoudsbeurt laten verrichten en een nieuwe carberateur erin laten zetten. De scooter komt weer goed op snelheid 54km/u en trekt goed op, maar soms verliest die weer zijn vermogen en stottert hij ondanks dat ik volgas de hendel omdraai. Uit de uitlaat komen dan ook ploffen en pruttert de uitlaat wanneer de scooter hapert, dan moet ik langs de weg staan en de scooter uit zetten en even katen afkoelen tot ik werr kan rijden. Er komt een verbrande stank uit de uitlaat en er komt meer lucht uit de uitlaat dan eerst. Kort gezegd, de scooter hapert en stottert met rijden wanneer er ploffen uit de uitlaat komt en wanneer de uitlaat pruttert.
Weet iemand meschien wat de oorzaak zou kunnen zijn of heeft iemand hier ook last van gehad?
Ik hoor het graag.

Het betreft een vespa LX 4t 4v uit 2009.

Bedankt voor het lezen ;)
 
Advertisement - register to remove this

Doet inderdaad aan ontstekings probleem denken zoals Telefonica2 zegt. Maar je kunt niet de bobine van een gewone zip of vespa tweeklepper gebruiken. Misschien ligt het ook aan benzinetoevoer gebrek.
Kijk eens naar 420Scooter die een poos geleden met iets van hetzelfde te maken had.
- de contacten bij de stekker die uit de ontsteking komt kunnen slecht zijn en door verhitting voor een slechte vonk gaan zorgen.
- Je kunt veel zien wanneer je de stekker losmaakt; 1 draad geeft een pulserend signaal naar de ECU voor de vonk. De andere draad is voor het licht en de accu opladen
- heel elementair: kijk of de plus en min kabels goed zijn verbonden met de polen op de accu. De ontsteking van de 4 klepper werkt alleen goed wanneer de accu goed aangesloten is en voldoende geladen is. Bij een 2 klepper is de accu niet echt nodig om een vonk te krijgen.
- ook heel elementair: probeer even een andere bougie, en kijk in het donker of de bougiekabel geen vonken trekt naar het frame en dus 'lekt'.
- er is 1 slang die op de carburateur is aangesloten en loopt naar een regelbare toevoer voor extra lucht bij choke en stationair vlakbij de spanningsregelaar.
- er zijn twee sensoren voor de temperatuur meting: eentje in de cilinderkop, vlakbij de inlaat, maar er zit er ook een in het inlaatspruitstuk.
Die regelen de luchttoevoer en ontstekings tijdstip bij. Je kan proberen om ze los te koppelen en te zien of de motor dan nog inkakt wanneer ie warmer wordt.
- Wanneer je gaat werken aan de draadjes, koppel dan voor de zekerheid de accu af.
- succes, het is lastige materie!
 
Back
Top