Vespa LX lastig starten na tijdje stilstand

Tommatje

New Member
Dag allemaal,

Ik heb een Vespa LX 4 takt die na een weekje of 2 stilstaan moeilijk start. Moet dan echt even flink doorgestart worden voor dat hij gaat lopen. Soms lijkt ie heel even aan te slaan maar valt dan na enkele “slagen” alsnog uit. Alsof ie geen benzine krijgt.

Dit probleem is alleen na een langere periode van niet rijden. Als ik de Vespa dezelfde dag of 2 a 3 dagen na het laatste gebruik pak dan is het echt starten lopen als ik maar naar de startknop kijk. Maar rij ik er eens wat langer niet op dan wil ie niet aanslingeren. Temperatuur heeft er geen invloed op, koude start in de winter doet ie moeiteloos behalve als ie meer dan een week niet gereden heeft.

Waar kan het aan liggen? Bougie, ontsteking, compressie, ecu, choke etc lijken het mij niet te zijn gezien een normale koude start binnen enkele dagen na laatste gebruik probleemloos gaat. Loopt keurig verhoogd stationair na koude start dus choke werkt denk ik ook goed. Loopt verder als een spoortrein, valt nooit uit en choke stopt keurig na warmrijden.

Kan het iets zijn met de carb/benzine toevoer? Waar begin ik met zoeken en controleren? KM stand is 89000 (geen typefout) dus wellicht een versleten carb?

Groet,
Tom
 
Advertisement - register to remove this

Dit zelfde heb ik ook , nu staat mijn scooter ook soms 2 weken stil , dan moet ik even doorstarten , om de vlotterkamer weer te vullen .
Slaat dan ook meestal een keer af , en doet het dan prima , dit met een nieuwe keihin carb ( nu 2 jaar oud) . Ik denk dat de benzine in de vlotterbak verdampt , en door starten / kicken weer op hoogte gebracht moet worden . s'Zomers heb ik dit niet , omdat ik hem dan veel meer gebruik .
Heb me ook aan gewend omdat als hij lang stilstaat , ik eerst een paar keer kick , om de accu te ontlasten.
 
Dank voor de tip! Start ie elektrisch niet in 3x 3 seconden ga ik ook over op kicken. En dan met tussenpauzes, beetje gas bij. En dan ineens slaat ie aan. Maar kan zomaar 3 min duren dit hele process en ben altijd bang m te verzuipen (kan dat bij 4 takt nog?). Maar het is dus eigenlijk normaal / vaak voorkomend als ik jou goed begrijp.
 
Vaak weet ik niet , maar jij hebt dat , en ik ook . Verzuipen heb ik nog niet gehad , als hij zo doet draai ik ook een keer het gas open , dan spuit de acceleratie pomp een beetje extra in . Ik start hem daarna zonder het gas aan te raken , dan loopt die bij mij het snelst . Maar net als bij jou moet hij lang gestaan hebben , anders start hij prima . heb een grande retro met een gy6 , heeft nu 9000km gelopen .
 
Back
Top