Vespa LX 4T 2V Houd in

Kyanoke

New Member
Hey,

Ik heb een vespa lx50 4t 2v met de volgende specs momenteel:

50cc origineel
bougie: cr8eb
18.5mm carb met 82 sproeier

eerder zat er een 72 sproeier in, eerst liep hij eigenlijk goed en heb hem wat opgevoerd zoals onbegrensde cdi enz.

hij ging goed maar plots begon hij probleempjes te hebben bij vol gas gaat die even goed en na een second vant hij weg en na paar seconden komt hij terug op.

zeer raar, ik heb ondertussen verschillende dingen geprobeerd en ben erachter gekomen dat hij zonder luchtbuis op de carb (met originele luchtfilter/element die nog goede staat zijn) wel goed gaat. Dus ik dacht eerst dat hij gewoon teweinig lucht krijgt. Maar ik vind het dan zeer raar dat het zo plots kan zijn. Dus ik vraag me af of er niet iets ergers aan de hand is?

eerder ging hij wel goed dus ik denk misschien valse lucht ergens. Ik heb al een beetje gekeken maar zover ik weet zie ik niet veel meer.

De ontsteking toen ik hem over kocht was niet meer zo goed de stekker tussen de ontsteking en de kabelboom was niet meer zo goed volgensmij want soms starte hij niet en als ik even tegen de kabelboom tikte van de ontsteking dan ging hij gewoon weer. Ik heb er ondertussen zelf terug een beter stuk tussen gezet en voor nu gaat hij telkens goed. Maar dan vraag ik mij dus af of het niet daar toch aan zou kunnen liggen.

ik ben eigenlijk op een dood punt naar mijn kennis toe dus zou alle hulp erg waarderen!

ik hoop dat iemand mij op een kant kan wijzen waar ik kan zoeken zodat ik hem weer lekker kan laten rijden.

Thx!
 
Advertisement - register to remove this

Lucht filter zelf al eens gecontroleerd, of hij schoon is ? Het kan ook wezen dat hij je vlotterkamer leeg trekt , doordat de benzine niet snel genoeg toe stroomt . Benzine filter schoon? werkt de benz kraan naar behoren , en is je carburateur schoon . Ook het remlucht gedeelte van de sproeiers , dat buisje met die gaatjes.
 
ben erachter gekomen dat hij zonder luchtbuis op de carb (met originele luchtfilter/element die nog goede staat zijn) wel goed gaat. Dus ik dacht eerst dat hij gewoon teweinig lucht krijgt.
Je sproeier is gewoon te groot voor de lucht die het blok kan aanzuigen met het luchtfilter gemonteerd.
Door zonder luchtfilter te rijden, trekt de motor gemakkelijker lucht binnen waardoor dit een compensatie is voor de te grote sproeier.

Heb je de klepspeling ook al eens gecontroleerd/gesteld?
Bougiekleur al eens bekeken want die zal, als je een poos met luchtfilter hebt gereden, wel zwart zijn.
 
eerder zat er een 72 sproeier in, eerst liep hij eigenlijk goed en heb hem wat opgevoerd zoals onbegrensde cdi enz.

hij ging goed maar plots begon hij probleempjes te hebben bij vol gas gaat die even goed en na een second vant hij weg en na paar seconden komt hij terug op.

zeer raar, ik heb ondertussen verschillende dingen geprobeerd en ben erachter gekomen dat hij zonder luchtbuis op de carb (met originele luchtfilter/element die nog goede staat zijn) wel goed gaat. Dus ik dacht eerst dat hij gewoon teweinig lucht krijgt. Maar ik vind het dan zeer raar dat het zo plots kan zijn. Dus ik vraag me af of er niet iets ergers aan de hand is?



Moet een sproeier 80 in. 82 is te groot.. Wel grappig dat je dan zegt dat die zonder luchtbuis wel goed loopt.
Dat is ook niet zo gek als je hem dan weer meer zuurstof geeft.

80 is echt de max voor die setup.
 
Ik heb een gloednieuwe carburateur geprobeerd en blijft hetzelfde probleem.

Een 78 sproeier is zelfs niet goed genoeg wat eerder wel zo was.

Nieuw luchtelement geprobeerd.

Wat zeer raar is en waar ik gewoon vastloop is dat de bougie wit is. Hierbij een foto.

Kan het puur de afstelling zijn van de carburateur?

Ik heb sproeiers geprobeerd andere bougies terug de originele cdi.

Na wat afstellen enzo en de bougie kabel opnieuw gestoken was het ietjes beter maar hij blijft inhouden.

Ik loop eigenlijk echt vast zeker nadat ik een gloednieuwe carburateur heb geprobeerd precies dezelfde maar dan een van Mezoly. Ik had de vario afgestreept en komt perfect op zijn hoogtepunt.

Bij de hogere toeren als ik hem op zijn poot zet en gas geef dan hoor ik wel iets soort van schrapen ofzo.

Op zijn poot gaat die wederom ietsjes beter dan als ik effectief rij.

Ik denk misschien iets lang de ontstekings kant toch? Omdat daar eerder een probleempje lag dat de kabel niet goed doorgaf heb ik er nieuwe stukjes op gezet omdat ik er een tikje tegen moest geven voordat hij starte (soms)

Misschien toch nog een kleinere sproeier? Hoewel hij eerder goed ging denk ik dat het aan de bekabeling ofzo licht of aan de koppeling/vario dat ik iets niet goed heb gedaan. Vanwege dat geluidje. Hij ging eerder wel goed met deze vario dus ik denk niet dat het aan de vario zelf zal liggen dan (malossi multivae met de vorige 7gram rollen die nog goed zijn)

(Kleur van bougie is een stukje gereden vol gas MET luchtbuis)

Ik heb wel voelermaatjes gekocht maar nog niet afgesteld.

Echt al bedankt voor de reacties!
 

Attachments

  • 75053D63-10D4-482F-B859-851637E5A8DF.jpeg
    75053D63-10D4-482F-B859-851637E5A8DF.jpeg
    175 KB · Views: 8
Je sproeier is gewoon te groot voor de lucht die het blok kan aanzuigen met het luchtfilter gemonteerd.
Door zonder luchtfilter te rijden, trekt de motor gemakkelijker lucht binnen waardoor dit een compensatie is voor de te grote sproeier.

Heb je de klepspeling ook al eens gecontroleerd/gesteld?
Bougiekleur al eens bekeken want die zal, als je een poos met luchtfilter hebt gereden, wel zwart zijn.
Zoals je zit in mn bericht hierboven is de bougie nogal wit (denk ik) maar is dat niet raar dat hij meer lucht vraagt dus teveel benzine maar ook gelijk wit is? Want dit was even gereden met luchtfilter aan.
 
Momenteel gaat het terug beter, heb een 72cc meteen gemonteerd samen met de 78 sproeier, alleen start hij nogal moeilijk maar hij start en rijd wel, ik heb ook een polini luchtfilter erop gezet.

Als ik de bougie eruit haal kan hij heel soepel net als boter heen en weer gaan ik kan zo op de kick start duwen. Maar met de bougie erop gaat de eerste trap zo wat goed maar dan weer slechter en daarna weer goed dus ik neem aan dat de compressie echt hoog licht want mijn voet schiet gewoon van de kickpedaal omdat hij gewoon even hard tegenhoud. Er zit niets vast aan de kickstart hij komt ook redelijk traag terug omhoog geen idee of dat iets zegt meteen maar hij gaat even heel slecht. Hij start misschien ook wel slecht omdat de carburateur momenteel niet 100% afgesteld staat maar ik vind het raar. Ik kan de compressie niet meten dus zou daar even iets voor moeten kopen dan?

Denken jullie dat het aan de compressie gaat liggen. Of wat anders.

Of kan dit ook komen dmv dat de timing niet goed staat of iets dergelijks?

En als het de compressie is hoe moet ik dit dan oplossen? dikkere voetpakking ?
 
Back
Top