Vespa E5 80cc valt uit en hapert

magikevenjeID

Active Member
Hallo,

Mijn scooter is heel vreemd bezig. Scooter start gewoon goed en heeft geen problemen als ie koud is. Als die een beetje warm begint te worden gaat mijn scooter opeens haperen en af en toe zelfs uitvallen. Als ie uitvalt hoor ik een plof uit de uitlaat, soms ploft de uitlaat ook gewoon continu tijdens stationair lopen. Hij houd ook een beetje in bij het optrekken als ie warm is. Ik heb de bougiedop al vervangen.. zonder succes. Ik weet niet of dit iets motorisch of iets elektronisch is (gaat om injectie). Ik hoor graag wat jullie hierover denken.

Dit is trouwens gebeurd na het vervangen van mijn startmotor. Mijn startmotor deed het uit het niets niet meer, ik bleef hem proberen te starten totdat de startknop helemaal niks meer deed. Heb hem vervangen met een originele en als t goed is heb ik t pas sinds toen.

Bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Voor alle zekerheid de klepspeling controleren en toch een nieuwe bougie.

Wat maakt dat een startmotor niet aangaat: relais niet goed, aarde niet goed, kabel van de plus ergens een breuk en bij de zip: hij start alleen wanneer je een handle hebt ingetrokken. Bij de E5 geeft de ECU een blokkade om het startrelais te bedienen wanneer de motor loopt, ook al trek je een handle in.
Was de start motor uiteindelijk doorgebrand? Op welke zekering zou die staan, en is er toch iets mis met dat contact gegaan. Wat nu opspeelt?
Zijn er nog andere sensoren/injectoren/ etc die op dezelfde zekering staat.

Wat moet er allemaal (even los) wanneer je de startmotor ruilt voor een andere?
Ik heb meegemaakt dat de een massa contact in de buurt van de starter wat losser zat. Ging steeds slechter lopen.
Ik zal nog ff kijken wat er zoal los moet, want dat kan een aanwijzing opleveren of er een draadje ietwat gekneusd is.

Is de pickup nog goed? Want net zoals een bobine gaat ie misschien gek doen juist bij een wat hogere temperatuur.
En is de ruimte rond het vliegwiel met de streepjes erop vrij, geen vuil?
(Als je iemand kent met oscilloscoop prik je m bij rood en bruin er in)

Zou het een injector kunnen zijn die het aan het begeven is?
Of de TPS?
Dit zijn een aantal dingen die ik kan bedenken. Hou me op de hoogte, ik denk er verder nog over na.
 
Ben ik weer.
- Toen je een keer zo lang moest starten, hoorde je toen een klik of bleef het helemaal stil?
Kun je meten wat ie nu aan spanning levert bij stilstand, maar ook bij draaiende motor. Laadt ie voldoende op?
- Vespa heeft soms een bescherming om starten te blokkeren wanneer de standaard 'uit' staat. Gaat via een schakelaar bij de standaard en een draadje naar de ECU
- Nog even over het niet starten van toen en de startbeveiliging die op het startrelais in werkt. Het startrelais krijgt aan de ene kant stroom wanneer je de startknop indrukt en een handle inknijpt. Het andere contact op het relais loopt naar de ECU, en daar geeft deze aarde, maar alleen wanneer de motor niet loopt. Zo werkt dat, maar het zal nu geen rol spelen, want je kunt m gewoon starten.
- mogelijk heb je het gasklephuis los gehad bij het vervangen van de startmotor. Maar niet de stekkers hoeven losmaken.
- kijken naar de zekering contacten kan iets uitsluiten: er is een 7,5 A zekering tussen de accu en de ECU.
- Dat de klachten zoals inhouden en ploffen vermeerderen bij hogere temperatuur kan te maken hebben met dat een warme motor, een armer mengsel krijgt en een slechte vonk dan pas merkbaar wordt. Langs die lijn kom je op een andere bougiedop, bobine en pickup
- Verder weet ik niet. Succes!
 
Ben ik weer.
- Toen je een keer zo lang moest starten, hoorde je toen een klik of bleef het helemaal stil?
Kun je meten wat ie nu aan spanning levert bij stilstand, maar ook bij draaiende motor. Laadt ie voldoende op?
- Vespa heeft soms een bescherming om starten te blokkeren wanneer de standaard 'uit' staat. Gaat via een schakelaar bij de standaard en een draadje naar de ECU
- Nog even over het niet starten van toen en de startbeveiliging die op het startrelais in werkt. Het startrelais krijgt aan de ene kant stroom wanneer je de startknop indrukt en een handle inknijpt. Het andere contact op het relais loopt naar de ECU, en daar geeft deze aarde, maar alleen wanneer de motor niet loopt. Zo werkt dat, maar het zal nu geen rol spelen, want je kunt m gewoon starten.
- mogelijk heb je het gasklephuis los gehad bij het vervangen van de startmotor. Maar niet de stekkers hoeven losmaken.
- kijken naar de zekering contacten kan iets uitsluiten: er is een 7,5 A zekering tussen de accu en de ECU.
- Dat de klachten zoals inhouden en ploffen vermeerderen bij hogere temperatuur kan te maken hebben met dat een warme motor, een armer mengsel krijgt en een slechte vonk dan pas merkbaar wordt. Langs die lijn kom je op een andere bougiedop, bobine en pickup
- Verder weet ik niet. Succes!
Hallo Jeroen, heel erg bedankt voor je tijd en moeite.. ik wist wel dat ik jou om raad kon vragen. Het starten ging eerst heel sloom en opgegeven moment ging die klikken inderdaad. Ik dacht eerder ook aan iets elektronisch ipv motorisch. Bobine die stuk gaat gebeurd vaak bij E5 dus ik denk dat ik daar mee ga beginnen (en hoop dat dat het ook is). Bedoel je met pickup ontsteking?

Ik houd je op de hoogte
 
Back
Top