Vervroegingsspie, heeft het zin?

Bark

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik vroeg me af of een vervroegingsspie noemenswaardige prestaties oplevert op mn Minarelli Horizontale blokje met MHR Team cilinder, 21 mm carbje en Jolly Moto uitlaat. Ik hoor graag jullie ervaringen!!! En tevens kan iemand mij vertellen met hoeveel Nm je de carterbouten aandraait als je het carter gespiltst hebt? Alvast bedankt....

Groeten Bark
 
Advertisement - register to remove this

Aparte naam he, mijn moeder bedacht, geweldig....

Maarre cilinder draai je aan met 11nm, maar wat raad jij voor de carterbouten aan dan?

Groeten
 
Mensen, de waarde 10-12 NM geldt voor M6 moeren op tapeinden.

Bouten is een ander verhaal. Omdat er bij bouten in een carter een hogere wrijving ontstaat bij het vastdraaien zal het aanhaalmoment groter moeten zijn om een zelfde drukspanning te creeren.

Carterbouten (M6) kun je rustig met 14 NM vast zetten (droge wrijving!) .

Verder geeft het vervroegen van de onsteking een betere resultaat bij lage toeren, dus een "feller" motorkarakter. Je kan er tevens vervelende "prutteltjes" door een wat rijke afstelling mee wegkrijgen.
Mijn advies is om geen vervroegingsspie te gebruiken maar de gaten van de grondplaat uit te boren tot 9-10 mm en de plaat maximaal linksom in de gaten vast te zetten.
 
Originally posted by Joël
Mijn advies is om geen vervroegingsspie te gebruiken maar de gaten van de grondplaat uit te boren tot 9-10 mm en de plaat maximaal linksom in de gaten vast te zetten.

Mooie tip joel! Even voor de duidelijkheid, linksom is tegen de klok in?
 
Originally posted by minaracers
Mooie tip joel! Even voor de duidelijkheid, linksom is tegen de klok in?


idd tegen de klok in. Bij mina is het idd bter om de onsteking dmv het gaatje in de grondplaat waar het boutje ingaat groter te maken.

Bij pia was dit niet mogelijk, correct me if i'm wrong :)
 
gaten boren grondplaat

Er zitten bij mij maar twee gaten in voor de imbusboutjes. Die moet je dus groter maken??? Waarom eigenlijk? En hoeveel moet je de grondplaat dan tegen de klok in draaien?? Een halve slag of zo? Maar dat gaat niet werken toch? De pick-up past er dan niet meer tussen...... In het carter bedoel ik, wat moet ik daaraan doen?? Enne wat is nu dan het uiteindelijke effect, hoeveel graden vervroeging? Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar zou graag uitgebreidere uitleg willen, had er namelijk nog nooit van gehoord.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten Bark
 
Ik denk dat ik m al snap.... je bedoelt dat je de gaten groter maakt, zodat je speling krijgt tussen de bouten en de gaten en dan duw je de grondplaat zo veel mogelijk naar links... Zal niet veel zijn, maar waarom is dit beter dan een vervroegingsspie? En hoeveel graden wordt de ontsteking vervroegd bij het vergroten van de gaten?

Groeten Bark
 
let er even op dat een vroegere ontsteking het niet altijd beter doet, aangezien je je uitlaatgastempratuur ermee beinvloed.
dit kan ook ten koste gaan van je vermogen!
 
Originally posted by JohanS
let er even op dat een vroegere ontsteking het niet altijd beter doet, aangezien je je uitlaatgastempratuur ermee beinvloed.
dit kan ook ten koste gaan van je vermogen!

Zeker, maar de door mij omschreven effecten zijn zeker van toepassing bij dergelijke setups.
Topvermogen hoeft er inderdaad niet op vooruit te gaan, dat ben ik met je eens.
Maar al met al is het bij dit soort setups een leuke modificatie.
 
Re: gaten boren grondplaat

Originally posted by Bark
Er zitten bij mij maar twee gaten in voor de imbusboutjes. Die moet je dus groter maken??? Waarom eigenlijk? En hoeveel moet je de grondplaat dan tegen de klok in draaien?? Een halve slag of zo? Maar dat gaat niet werken toch? De pick-up past er dan niet meer tussen...... In het carter bedoel ik, wat moet ik daaraan doen?? Enne wat is nu dan het uiteindelijke effect, hoeveel graden vervroeging? Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar zou graag uitgebreidere uitleg willen, had er namelijk nog nooit van gehoord.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten Bark

Gelijk 3 pm's ontvangen van Bark met dezelfde vragen 8P

De bedoeling is om de gaten uit te boren, waarbij de boor centreert in het oude gat. Je haalt dus overal om het oude gat hetzelfde weg.
Leg vervolgens sluitringen onder de imbusjes om het draagvlak groter te maken en draai de boutjes losjes in de gaten, draai de grondplaat tegen de klok en zet de bouten vast.
Als je dan nog twee streepjes op het carter en de grondplaat zet voor het originele tijdstip en het "nieuwe" vroege tijdstip dan ben je helemaal goed bezig.

Je vervroegt iets van 3 a 4 graden met deze aanpassing.
 
Back
Top