Vertanding Vespa LX4T2V

simsa

Well-Known Member
Goedendag alle,

Vespa LX 4t2v /25.000km
50cc / Geel kenteken

Sindskort heb ik een fluitend geluid vanaf 30km/uur en lijkt het sterk van achter te komen bij de carter. Geen speling op de krukas, wel op mijn koppeling.
De speling lijkt net teveel, waarop ik mijn vertanding wil schoonmaken en reviseren.
Carter deksel lager lijkt nog oké, dus die kan ik uitsluiten.

Hopelijk enkel de lager(s) en keering(en) vervangen dus.
Echter zie ik op bijgevoegde tekening enkel een lager/kering in de transmissie deksel.
Klopt het dat ik dan geen wiellager heb en dus enkel de carter hoef open te halen+vertandingsdeksel?
Mocht ik wel een wiellager hebben dan neem ik deze natuurlijk ook graag mee.
Dan zal m'n achterwiel en uitlaat er ook afgehaald moeten worden.

Zie bijgevoegde foto:
 

Attachments

  • Screenshot_20220507_214730_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220507_214730_com.android.chrome.jpg
    92.7 KB · Views: 3
Advertisement - register to remove this

Er zit zeker een wiel lager in.. Die staat op een andere tekening.

Zou zelf ook alles in 1 keer doen. Heb je meteen alles in 1 keer weer fris.


Bij mijn new fly was het wiel lager niet zo best. ( In vietnam zetten ze ook geen europese lagers in)

Die van de koppeling was best redelijk.. Maar uit voorzorg ook vervangen voor een normaal NIET C3 lager.
Volgens mij een normaal 6203 lager.
 
Er zit zeker een wiel lager in.. Die staat op een andere tekening.

Zou zelf ook alles in 1 keer doen. Heb je meteen alles in 1 keer weer fris.


Bij mijn new fly was het wiel lager niet zo best. ( In vietnam zetten ze ook geen europese lagers in)

Die van de koppeling was best redelijk.. Maar uit voorzorg ook vervangen voor een normaal NIET C3 lager.
Volgens mij een normaal 6203 lager.

Ah dan gaat de uitlaat en het wiel er ook af. Ziet er ook nog een kering op de uitgaande as? De 6204 C4 zal dat zijn verwacht ik.

Hoe heb je deze lager er uit gekregen? Warm stoken met een lager trekker of heb je hem er uit getikt?
 
Ja allebei de assen hebben keerringen, dus ook voor de achteras.

Als het goed is zijn beide geborgd met een C clip.

Bij de achteras lager eerst de keering demonteren, dan clip eruit.

Als je een passende dop hebt die op de buiten ring zetten en zo eruit tikken..

Met monteren de boel even warm gemaakt (valt die zo erin..) En dan alles terug bouwen.
 
Ja allebei de assen hebben keerringen, dus ook voor de achteras.

Als het goed is zijn beide geborgd met een C clip.

Bij de achteras lager eerst de keering demonteren, dan clip eruit.

Als je een passende dop hebt die op de buiten ring zetten en zo eruit tikken..

Met monteren de boel even warm gemaakt (valt die zo erin..) En dan alles terug bouwen.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Echt super, vind het altijd fijn om precies te weten waar ik aan toe ben om stress en verassingen te voorkomen.
Een goede voorbereiding zorgt ook voor een correcte montage en demontage.

Nog een kleine vraag, de ingaande as heeft aan het einde zo'n puntje die in de lager valt van je carter deksel.
Hoe krijg ik die eraf? Zit die vast met een clipje of geperst?
 
Bij mijn new fly was het wel wat lastig om het primaire lager erin te zetten.. Aangezien verwarmen dan niet echt meer lukt, want heel dat blok is dan een geheel als massa..

Bij jou vespa zit er een los deksel erop en dan is het wel een stuk makkelijker.

Heb het bij mij opgelost door het gat zo goed mogelijk te verhitten.. Helaas ging het lager maar voor de helft erin..

De rest heb ik via de buiten ring erin moeten tikken.. Er voor zorgen dat het lager recht erin gaat. Dus dan moet je steeds het hoogste punt van het lager naar binnen tikken.
 
Bij mijn new fly was het wel wat lastig om het primaire lager erin te zetten.. Aangezien verwarmen dan niet echt meer lukt, want heel dat blok is dan een geheel als massa..

Bij jou vespa zit er een los deksel erop en dan is het wel een stuk makkelijker.

Heb het bij mij opgelost door het gat zo goed mogelijk te verhitten.. Helaas ging het lager maar voor de helft erin..

De rest heb ik via de buiten ring erin moeten tikken.. Er voor zorgen dat het lager recht erin gaat. Dus dan moet je steeds het hoogste punt van het lager naar binnen tikken.
Als je een beetje handig ben , maak je een Pers , paar stukken staal in elkaar lassen , en een Potkrik , dan heb je voor een Paar rot centen een goede Pers .
Lijkt mij beter dan met een Hamer en een doorslag een Lager er in te rammen .
 
Een potkrik is best wel zwaar.. Geen idee hoe je die schuin op je carter wilt monteren.. En een las apparaat moet je ook maar net toevallig hebben staan.

Paar rot centen valt wel mee, aangezien de prijs van stukken staal best aardig duur zijn op dit moment.
 
Bij mijn new fly was het wel wat lastig om het primaire lager erin te zetten.. Aangezien verwarmen dan niet echt meer lukt, want heel dat blok is dan een geheel als massa..

Bij jou vespa zit er een los deksel erop en dan is het wel een stuk makkelijker.

Heb het bij mij opgelost door het gat zo goed mogelijk te verhitten.. Helaas ging het lager maar voor de helft erin..

De rest heb ik via de buiten ring erin moeten tikken.. Er voor zorgen dat het 86lager recht erin gaat. Dus dan moet je steeds het hoogste punt van het lager naar binnen tikken.

Als die in het blok zit dan zit er volgens mij een holle ruimte achter waar je nat brood of papier in kan persen met een m6/m8. Wederom bedankt, zal toch de vriezer verwarm truc proberen.
Laat wel weten of het is gelukt, even kijken wanneer ik tijd heb.
 
Kijk eens bij HBM , daar kan je zien hoe een simpele Pers er uit zit , Potkrik zit tussen 2 Balkjes , onder het 2e Balkje kan je een passende dop plaatsen die op het lager komt .
Dus de Potkrik zelf , komt nooit op het lager.
 
Kijk eens bij HBM , daar kan je zien hoe een simpele Pers er uit zit , Potkrik zit tussen 2 Balkjes , onder het 2e Balkje kan je een passende dop plaatsen die op het lager komt .
Dus de Potkrik zelf , komt nooit op het lager.
Zal eens kijken, anders rijd ik ermee langs de scooterboer. Als het lager erin zit geborgd kan ik gewoon de ingaande as erin hameren denk ik?

Denk dat het met enige voorzichtigheid wel gaat lukken met vet, beleid etc.
 
Ingaand as zou ik 24 uur in het Vriesvak gooien, staal krimpt immers als het erg koud is .

Als ik Krukas lagers vervang , gooi ik die ook in de vriezer , Carters leg ik op een Bakplaat , / Multi grill, Carters worden geleidelijk heet , ipv Plaatselijk warm stoken zoals veel Amateurs, met een Gasbrander. ( Carters kunnen zo scheuren met afkoelen .).
Koude lagers vallen er bijna vanzelf in .
 
Ingaand as zou ik 24 uur in het Vriesvak gooien, staal krimpt immers als het erg koud is .

Als ik Krukas lagers vervang , gooi ik die ook in de vriezer , Carters leg ik op een Bakplaat , / Multi grill, Carters worden geleidelijk heet , ipv Plaatselijk warm stoken zoals veel Amateurs, met een Gasbrander. ( Carters kunnen zo scheuren met afkoelen .).
Koude lagers vallen er bijna vanzelf in .
Dankjewel Brute force, zeer nuttige info.
 
Last edited:
Alles zit weer in elkaar. Ik merk wel dat voorheen met stationair lopen of op de choke het achterwiel ging draaien. Dit is nu niet het geval, ook zonder de rem aangedraaid. Verder rijd hij wel gewoon goed, dus snap ik het niet helemaal.

Lagers hoeven niet ingesleten te worden neem ik aan? De keering uit de transmissiedeksel zit iets onder de rand. 1/2 mm. Dit lijkt me ook niet dat deze de lager raakt ofwel?
 
Achteraf was het een flink avontuur. Omdat het wiel naar mijn idee met de choke erbij niet vrij genoeg liep het hele zooitje maar weer los gehaald. Uiteindelijk bleek toch mijn gevoel te kloppen en sleepte de keerring van de ingaande as tegen het lager aan.
Na het monteren van een nieuwe keerring hele zooi weer in elkaar en sleepte mijn koppeling over de deksel. Gelukkig hier de scooter nog niet helemaal in elkaar gezet en de ingaande as iets dieper op het lager getikt.
Weer verse olie erin en het wiel draait weer als een malle wanneer hij op de choke staat.

Ben erg tevreden tot nu toe over de Curil groene vloeibare pakking die gel achtig blijft. Geen een keer een lek kunnen detecteren, maar wel een hele tube er doorheen gejast.

Enige dingetje is nu dat wanneer ik de uitlaat dicht houd de motor blijft lopen. Flens is iets scheef en dit hoor je heel iets op een koude motor. Kan er wel Gum Gum op gaan smeren o.i.d. maar je moet het echt willen horen om te horen en geen rook ontwikkeling. Eind goed al goed dus :)
 
Back
Top