Verschillen in caburateurs

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb een DO PHVA 17,5 ES liggen en een Gurtner 17,5mm wat allebei orgineel voor een peugeot 100cc is.

Nou zie ik dat het olie doorvoer kanaaltje veel kleiner is dan van de DO PHVA 17,5 en de DO PHBG 16mm die nou op me scooter zit. Ik vroeg me af vanwege deze verschillen, is dat namelijk per carburateur berekend hoe groot dat olie kanaaltje hoort te zijn? Of heeft dat er niks mee te maken en hoort elk olie kanaaltje zo even groot te zijn?

Daarnaast meet de Gurtner 17,5 17,5mm aan de voorkant en 15mm aan de luchtinlaat. (de luchtinlaat is zeg maar krapper dan bij een dell orto.

Misschien een vage vraag, maar is een carburateur met een kleiner luchinlaat iets zuiniger af te stellen? Want minder lucht per keer naar binnen is een wat kleinere sproeier dus zou het wat zuiniger moet lopen. (dezelfde effect als je er een powerfilter erop zou zetten, normaal houd een standaard luchtfilter zeg maar wat lucht tegen, maar omdat een powerfilter geheel open is en dus meer lucht aantrekt en daarom een grotere sproeier nodig heeft)

Daarnaast kan iemand mij vertellen waar ik een 90 graden olie nippeltje kan krijgen? Of word dat slopen van een oude carb?
 
Advertisement - register to remove this

De doorlaat van je oliekanaal is niet belangrijk, als er maar genoeg door kan. Gezien er maar weinig olie doorheen hoeft is het dus al snel goed. In tegenstelling tot een sproeier hoeft de olie namelijk niet aangezogen te worden maar word het de cilinder in gepompt.

Aangaande de venturi van je carburateur (dat is de officiele naam voor dat vernauwde deel). Als de diameter kleiner is zal daar de druk lager en stroomsnelheid hoger (en temperatuur lager zijn). Zodra de luchtstroom de venturi gepasseerd is zal deze (inmiddels voorzien van aangezogen brandstof door de sproeier door de onderdruk) weer zijn oorspronkelijk stroomsnelheid en druk aannemen (stromingsverliezen buiten beschouwing gelaten). Dit is bepaald in de wet van Bernoulli. De hoeveelheid aangezogen lucht word voornamelijk bepaald door de cilinder zelf. Het maakt dus in wezen niet uit hoe klein de venturi is als deze maar niet te klein is. Te klein geeft het effect van een smoring. De keuze van de doorlaat van de carburateur moet eigenlijk voornamelijk bepaald worden door de stroomsnelheid van de gassen. Deze wil je in de venturi op de juiste snelheid hebben (even kwijt hoeveel dit ongeveer).

Aangaande het verbruik. Een kleinere carburateur geeft een hogere stroomsnelheid. Een hogere stroomsnelheid geeft een betere mengselvorming bij lagere toerentallen. Hierdoor zal de motor dus voornamelijk bij deellast zuiniger kunnen lopen.

Tot hier mijn korte inbreng. Commentaar is welkom!
 
Last edited:
De doorlaat van je oliekanaal is niet belangrijk, als er maar genoeg door kan

Correct if iam wrong, maar als het oliekanaaltje kleinere is in de carburateur dan kan er toch ook juist minder olie erdoor. Hoe groter dat gat, des te sneller de olie er door gaat.

Probeer maar eens door een pvc pijpje te ademen en dan door een rietje..

Dus een carburateur met een hogere stroomsnelheid (en dus een krappere venturi) is dus beter dan een carburateur die een iets minder stroomsnelheid heeft?

Weet iemand waar ik aan een olie nippel kan komen?

carburateur-dell-orto-17-5.jpg


Gaat om dat linker kopere olie nippeltje.
 
Last edited:
meestal kan je die nippeltjes gewoon uit je carb halen (trekken) als de diameter van het gat waar de nippel in zit alle bij het zelfde is kan je hem gewoon over zetten..anders zou je hem moeten aan passen
 
Toch vind ik dat melf gelijk heeft hoor, bij het ontwerpen van de carb hebben ze daar gewoon rekening mee gehouden natuurlijk.
 
het debiet van de oliepomp is heel laag, het std gaatje in je carb is dus ruim voldoende EN bekijk het uitgangsgat van je oliepomp eens. dit is ook heel klein, wat heeft het dan zin om een groot oliekanaal in je carb te hebben.

En zeur idd niet zoveel over welke carb nu beter zou zijn, en zeker niet op zo een setupje.
als je een carb niet deftig kan afstellen, lopen zij beide even slecht.
als je dit wel kan, lopen ze beide gewoon goed !
 
Alleen het probleem is dat de Dell orto wel de juiste kleine olie nippel heeft en dus ook het gaatje wat groter is en veel meer olie eruit kan komen. Het is uiteraard wel een gebruikte carburateur, maar ik ben van mening dat je bij een Dell orto sneller een gasnaald moet veranderen dan bij een gurtner. Ook worden de afstellingen bij de gurtner al goed gezet als die uit de fabriek komt. Hiermee bedoel ik dan alleen de afstellingen van de luchtschroef, stationair en eventueel de gasnaald. Alleen sproeier zou je dan af hoeven te stellen.

Want toen ik naar de dealer ging moest die ook een andere gasnaald erin zetten. Hij zei althans tegen mij dat het vrij vaak voorkomt dat bij DO 17,5mm de standaard gasnaald vaak niet goed is. Bij mij moest ie dus bij de 16mm de gas naald veranderen)

Wat ik daar van moet geloven weet ik niet, heb niet echt bepaald ervaring met gasnaalden afstellen dus kan ook niet zeggen dat het waar is. En ook het voordeel van die gurtner is dat de sproeiers hetzelfde zijn als van de 12mm gurter. Maar alleen het nadeel van de gurter is dat de olie aansluiting dik is. (wrs. word er een andere oliepomp voor gebruikt ofzo) Maar ik wil het dus aanpassen naar dat dunnen olie slangetje, zodat die erop past.

Uiteraard kan ik die gurtner er wel erop gaan zetten, maar als die carb toch te weinig olie doorlaat:

1. Dan heb ik een kans dat ik de cilinder ga naaien, dat is wel het laatste wat ik wil
Aangezien die nou volgens mij ook wel wat olie te kort komt. En elke keer bij gieten in de benzine tank zie ik ook niet zo zitten.

2. Kan ik alsnog aan dat ding liggen prutten om die olienippel aan te passen. Dan wil ik liever dat het meteen genoeg olie doorlaat en goed is.
 
Last edited:
een afstelling kan niet goed staan vanuit het fabriek.
eerder zo goed mogelijk! want de afstelling is bij iedere motor/setup anders, en die moet je dus zelf goedzetten, of laten doen.

Oliekanaal is std ruim zat! neem nou gewoon aan dat er echt niet meer olie gaat uitkomen bij een std 'klein' gaatje of een groter.

Als jij thuis de waterkraan heel licht open zet (bijna druppelend zoals en oliepomp doet), en je hangt er een buisje achter, of dat buisje nu 10cm doorsnee heeft of 0.5cm doorsnee, er gaat echt niet meer water wegvloeien dan!

en als je geen verstand hebt van carburators afstellen, gooi dan alles bij de dealer binnen en laat het daar dan doen.

ik ken je setup niet, maar ik vermoed dat de std gasnaald (van de dell en de gurt)zal voldoen, mischien wel even zoeken naar de juiste stand.
 
Er zit alleen een DR70 onder. Maar waarom geen 12mm? Omdat ik bang bent dat de cilinder niet meer zo agressief gaat lopen. En met een iets grotere carb wel. Alleen het probleem nu is dat er nou een 16mm erop zit. En die geprobeerd af te stellen op het standaard luchtfilter box.
Maar dat is niet gelukt omdat ie zeg maar bij meer dan 75% van het gas zich smoort omdat ie op dat moment niet genoeg zuurstof door het luchtfilter meer gaat. Dus nou had de dealer er naar gekeken en kwam dus op het zelfde. Maar omdat ik geen powerfilter wilde hebben, heeft ie zeg maar het luchtfilter opening zeg maar iets groter gemaakt. Ook heeft ie de naald aangepast van W7 naar W5 dacht ik. En is de sproeier van 90 aangepast naar 76 volgens de dealer. Toen met de W7 naald heb ik ook kleinere sproeiers geprobeerd maar daar ging de scooter steeds op uit, dus dat was ook niet zo succes. Maargoed nadat de dealer dat had aangepast is die scooter echte extreem gaan zuipen. En stonk vooral naar benzine. Vooral me rugzak en jas stinken naar benzine. Zo ver ik weet heb ik nergens een echte lekkage. Alleen bij het spruitstuk ligt af en toe een heel klein beetje smurrie.(zit wel vloeibare pakking tussen) Dus wat was ik van plan?

Gewoon een ander spruitstuk erop (hetzelfde als van doppler) en dan een van die 17,5mm erop en een ander luchtfilter kan ik eventueel proberen. Alleen wil ik liever die gurtner erop zetten aangezien die dezelfde sproeiers gebruikt als de 12mm. Alleen het probleem is dat die olie aansluitings nippel is dikker en daar past dat dunne olie slangetje er niet erop, dus daarom wil ik dus dat olie nippeltje aanpassen. Voordeel van een andere carb is dat ik ook meteen van die handchoke af ben, vind het echt irritant als je die elke ochtend er weer eruit moet trekken.
 
verschil tussen 16mm en 17.5 is echt miniem.
als je brommer enzo naar benzine riekt, is er ergens iets fout.
een ander spruitstuk haalt ook echt niet veel uit.

Gewoon kijken of je het zaakje goed afgesteld krijgt.
 
Zeg dan liever gewoon niks... aan dat geblaat heb ik helemaal niks aan.
Geef dan beter gewoon goed antwoord, kom ik veel verder mee..

ik zeg dat niet voor niks , dit kun je gewoon in elkaar zetten geen probleem..

je loopt veel te veel te miereneuken over zoiets..
 
Ja oke, maar het enige probleem is die olie aansluiting op die gurtner carburateur. Dat is namelijk niet zo kleine aansluiting. En op me scooter zit een dun olie slangetje wat ook op minarelli horizontaal zit. Dus die past niet op die olie aansluiting.

big10296-2.jpg


Voorop de carb zie je die grote koper / bronze nippel. Die is voor de benzine. En daarna zie je de nippel (grijze) voor de olie die te groot is. Kan ik die grijze gewoon afsluiten?
En dan de olie nippel op het spruitstuk maken?
 
die grijze nippel is om de vacuum van je benzine-/vacuum-'kraan' op aan te sluiten.

dit is een carbu zonder olieaansluiting!
ja kan idd zonder probleem een olieaansluiting maken op je spruitstuk
 
Het gaatje van die genoemde vaccuum nippel is anders wel erg klein van binnen uit.
Neem aan dat zo`n gaatje normaal veel groter hoort te zijn voor een vaccuum aansluiting.

Het gaatje is niet echt zoveel groter dan een spelden naald. Ik kan wel een foto maken, maar denk dat het niet veel duidelijkere gaat worden als ik dat doe.

EDIT:

Ik heb waarschijnlijk al een oplossing gevonden.

Ik heb dit spruitstuk erbij met een vaccuum nippel erop:

big1648.jpg


Kwam op easyparts.nl een ander spruitstuk tegen:

0118140620_hi.jpg


Hierop zit wel een klein nippeltje, als ik die vaccuum gewoon wat uitboor wat op die carb zit en het spruiststuk neem waar normaal de vaccuum op zit, sluit ik daar nou de olie op aan. Dus m.a.w dan draai ik het gewoon om.
 
Last edited:
Back
Top