This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Vermogensbank (wat wil je zien, meten).

SlowPlay2

Member
Beste allemaal,

In mijn onderwerp voor ABS kwam Sparky met het idee om een html scriptje te maken om parameters in te kunnen stellen, maar ik heb ook een scriptje liggen voor een testbank en heb besloten de functies te gaan samenvoegen. Nu richt ik mij eerst op het ABS gebeuren, maar kan voor mijn dashbord wel vast opties meenemen die mensen graag willen bij een testrapport voor vermogens uitdraai. Ik moet er wel duidelijk bij zeggen dat een vermogensbank een hele verre toekomst muziek is, en daar niet snel in zal zijn om zelf een werkend exemplaar te maken.

Nu weet ik dat ik vast niet alles kan maken zoals iedereen het graag zou willen en heb er ook niet heel veel tijd voor om alles even te knutselen op dit moment, maar zou wel graag alvast willen horen wat jullie er graag in willen hebben. Ik kan deze feedback goed gebruiken naarmate ik steeds verder ga en kan het dan in mijn achterhoofd houden wanneer ik steeds verder ben met alles. Ik kan het wel alvast een heel groot gedeelte meenemen voor het programmeren en ook een groot deel van de sensoren al werkend maken; de roller zal een geheel andere uitdaging zijn, en dat is dus ook het feit dat dit project heel lang zal duren!

Laat mij dus duidelijk zijn dat ik niet direct iets met de input kan doen en het slechts in mijn achterhoofd wil hebben voor de toekomst. Ik vraag ook niet om technische gegevens of back-end gebeuren (hoewel hele specifieke zaken benoemt mogen worden).

Dit is het eerste concept wat voor een deel al werkt, maar waar ik nog veel aan moet verbeteren! Iets meer uitleg staat in mijn ABS topic en het was nog niet de bedoeling om hier een onderwerp over te beginnen omdat dit ook nog in de kinderschoenen staat.

Ik sta open voor zoveel mogelijk input en kan dan op een later moment kijken wat ik kan implementeren.

Hartelijk dank alvast.

Last edited:

Ik ga er een aantal drop downs op maken zodat je ook cilinder type kunt selecteren en meer aanverwante zoals veren, rollen, uitlaat en etc. (even simpel gezegd, en voor de "luxe" versie wat meer met artikel nummers of iets... ). Ik neem aan dat we allemaal begrijpen dat ik rekening hou met exacte type 2T, 4T elektrisch, datums en etc.

Dit voorbeeld is dus domweg even kijken of ik mijn data kon uitlezen, en geeft wellicht inspiratie over wat men er meer in zou willen hebben. Ik zal er nog wel wat meer voorbeelden op geven in de toekomst.

#BeautifulSoup (Binnen harken van data).

Last edited:
Excuses voor de late reactie.

Roller, as sensors, dynamo met weerstand (gevoed), toeren en drukplaat. Met deze combinatie kun je alles meten (wanneer je de je de juiste formules toepast) en blijft het binnen "budget", maar het vergt veel zelfbouw en de kunst van goed kunnen lassen en metaal bewerking (wil het er ook nog goed uitzien). Op internet staan er ook nog vele voorbeelden van deze combinatie. Je kunt natuurlijk altijd beter en groter gaan, door met water of hydrologische systemen te knutselen, maar de kosten lopen dan ook weer snel op door het vermogen en voor je het in de gaten hebt loopt een projectje als dit ook snel in de range van een 6 tot 8 duizend euro voor kwalitatieve zelfbouw.

Stel je neemt vermogens tot een 30 Pk dan kun je al een setje maken voor rond de 550/600 euro (Althans als ik internet mag geloven), maar dat is niet iets waar ik mij op richt en wil de volledige scoot/brommer er op kunnen hebben i.p.v. alleen een blokje. Hoe of wat heb ik verder niet naar gekeken omdat er zoveel te vinden is op internet dat ik mij er geen zorgen om maak en de basis van deze systemen niet het meest ingewikkeld zijn.

Wat betreft het software gebeuren en/of programmeren is de keuze ook immens, het is maar net hoe gek je het wilt maken en wat voor opties je allemaal wilt; hier zit dan ook een grotere uitdaging. Uiteraard moet het systeem het aankunnen, maar daar maak ik mij allemaal geen zorgen om en mocht ik moeite hebben met delen dan kan ik ruim voldoende hulp vragen op dat vlak. Maar hele diepgaande onderwerpen op dat gebiedt ga ik hier verder niet bespreken, dat is te specifiek en ligt te ver van het doel van het forum af.

PS: Zonder de aanschaf van een roller kan ik wel heel ver komen, maar pas bij de aanschaf van een rol komt het echt dure en meest intensieve aan bod. Uitgaande van een motor welke ook weer gevoed kan worden voor de juiste weerstand, ik verwacht dan ook richting de 3kw te moeten gaan en het vermogen kwijtraken ergens in hitte omzetten naar een watervat. (Simpel gezegd een vijververwarming van 3kw als voorbeeld)... Wellicht kan veel minder ook, maar groot denken kan geen kwaad i.v.m. kosten en bespaart teleurstelling.

Het kan ook zijn dat ik ooit iemand van dit forum om hulp ga vragen i.v.m. laswerkzaamheden of een specifiek iets waar ik geen kennis van heb, maar dat zie ik in verloop van tijd. Ik heb wel een paar lassers in mijn omgeving en een pruttellijntje zetten lukt mij ook wel, maar als ik de daadwerkelijke bank ga bouwen wil ik het ook echt netjes hebben (geen scheefstaande rommel als voorbeeld).

Mijn doel is rond de 2500/3500 blijven en kijken wat ik daarvoor neer kan zetten. De onderdelen moeten nieuw zijn omdat het anders niet te dupliceren is en het moet wel een basis vormen waarop anderen ook verder kunnen werken voor persoonlijk gebruik. Ik wil het ook relatief makkelijk demonteerbaar hebben zodat ik het kan uitlenen. Maatjes van hier of een specifiek ander mogen hem dan ook thuis gebruiken voor een aantal weken. Zet je het om in verkoopwaarde ter vergelijking, dan ga je richting de 10.000 zoals ik het inschat (uitgaande van daadwerkelijke verkopers van testbanken) dat is dan de lage onderkant op basis van te dure onderdelen. Veelal omdat de professionele banken ook tot een 250pk kunnen en ruim 350 km/h, maar dan praat je ook alweer over bedragen die heel ver voorbij de 10.000 verkoopwaarde gaan, een mooie rol kost je dan al snel een 8000+.

Last edited:
Als je een rol nodig zou hebben laat maar weten, de testbank bij ons ligt nog wel ff uit elkaar vrees ik. Maar Twan heeft die ook grotendeels zelf gemaakt en die zal vast een adresje weten waar hij die goedkoper zou kunnen regelen. En een bank die tot 250pk gaat is eigenlijk wel een must, het is een flinke investering dat absoluut, maar 30pk is tegenwoordig niks heel speciaals meer en als je het geld ervan terug wil verdienen en je kan maar tot 30pk dan schiet je al snel te kort en kan je eigen blokkie er niet eens op

Wat weegt de rol van Twan ongeveer?

Ik zie mijzelf nog niet een bedrijfje vinden welke binnen mijn budget een 200+ rol kan maken, dus is een weerstand in de 2,5 KW+ serie een vrijwel must om massa (energie) op te wekken. Daarom wil ik het vermogen ook in hitte weg zetten zonder voldoende weerstand van een rol.

Last edited:
Vraag bij verschillende vuilstorten of ze een kapotte elektromotor hebben (denk aan bedrijven die afval van schepen ophalen).
Vraag of ze een motor hebben en dat je niet geïnteresseerd ben in het koper

Hier kan je namelijk een massatraagheid testbank van maken

Ik zal hem morgen eens ff bellen. Als je wil kun je me wel ff een pm sturen dan geef ik mn nummer wel