Variateur moer vastgelast

Henkie098

New Member
Hallo,

Ik heb 2 maand geleden een Aerox gekocht van iemand, gister besloot ik even te sleutelen omdat dat ding optrekt als een bejaarde schildpad en schokt. Na de carterkap eraf gehaald te hebben schrok ik me dood wat ik daar aantrof….een van jullie een idee hoe ik dit in hemelsnaam moet fixen?? 4FFF301E-5579-4E6C-837F-FAA5FF04CE12.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Dat wordt sowieso een nieuwe krukas steken.
Dit ga je niet los krijgen zonder de boel te slopen. Slijptol erin zetten is wat ik zou doen.

Mijn vermoede is dat de draad van de krukas weg is en daarom de moer maar vastgelast is. Daarna hup de aerox de verkoop in zodat het iemand anders zijn probleem wordt. Niet erg netjes van de verkoper.
Heb wel eens beundingen gezien maar dit is toch ook wel een goeie.
 
Dit is niet meer te fixen, de vorige eigenaar heeft je dus een loer gedraaid.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de schroefdraad van de krukas dolgedraaid.
Hij heeft deze moer er maar op "geplakt" want lassen kun je dit niet noemen en hem snel verkocht omdat dit een dure aangelegenheid wordt als je het zelf niet kunt en moet laten doen bij een scooterzaak.
Dit wordt dus een nieuwe krukas.

Edit: Dubbele reactie met @zippie078 :)
 
Waarschijnlijk is daar een moer van de bouwzaak op geprobeerd te draaien waar na
het schroefdraad kapot gedraaid is.
Dit is toch wel het grofste beun werkje dat ik tot nu toe heb gezien.
Het antwoord is al gegeven door de anderen . Hoe kan iemand zoiets verzieken en dan nog het lef hebben om er een ander mee op te schepen.
 
Denk niet alleen een nieuwe krukas , denk ook aan lagers , keerringen, pakkingen, en een nieuwe Vario.

Vario zit daar achter. Lijkt me niet dat deze beschadigd is of beschadigd word.
Neem aan dat je de ventilator poelie bedoeld.

Als je kan sleutelen is dit zeker wel te maken.
Post automatically merged:

Zou eerst de schoepen van de ventilator eraf slaan. Of ruimte maken dat je daar niet tegen aan komt.

En dan het kommetje eraf slijpen. De rest zal dan los komen en die kan je eraf halen..

En dan een andere krukas erin.. Neem een top performance standaard look krukas.. En dan alles overbouwen (uiteraard nieuwe keeringen en lagers)
 
Vario zit daar achter. Lijkt me niet dat deze beschadigd is of beschadigd word.
Neem aan dat je de ventilator poelie bedoeld.

Als je kan sleutelen is dit zeker wel te maken.
Post automatically merged:

Zou eerst de schoepen van de ventilator eraf slaan. Of ruimte maken dat je daar niet tegen aan komt.

En dan het kommetje eraf slijpen. De rest zal dan los komen en die kan je eraf halen..

En dan een andere krukas erin.. Neem een top performance standaard look krukas.. En dan alles overbouwen (uiteraard nieuwe keeringen en lagers)
Zucht....... alles wat op de Krukas zit , Complete Vario , incl Rollen , Gradenplaat en kickstarter inlegster , en Vsnaar... etc etc...

 
Snap natuurlijk wel waarom je dit zegt.

Omdat het al enige tijd niet los is geweest.. En door het lange verbruik gewoon versleten kan zijn..

Maar ik bedoelde versleten in de zin dat het niet beschadigd bij het los maken van die halfpoelie.

Halfpoelie en wat daarvoor zit wel, omdat je dit toch los moet slijpen of op een andere methode los moet halen en daardoor toch delen beschadigd raken, omdat er geen andere mogelijkheid is.
 
Mijn advies is de Boel er af slopen , Blok splitsen , en opnieuw opbouwen , dan weet je wat je heb .
Een alternatief is een gebruikt blok te kopen , echter weet je dan weer niet wat je heb.
Maar als de vorige eigenaar wist hoe het blok er aan toe was , is dat niet netjes om zo een Scooter te verkopen , als je de gebreken verzwijgt.
Ik ging FF terug om verhaal te halen .
 
Dat wordt sowieso een nieuwe krukas steken.
Dit ga je niet los krijgen zonder de boel te slopen. Slijptol erin zetten is wat ik zou doen.

Mijn vermoede is dat de draad van de krukas weg is en daarom de moer maar vastgelast is. Daarna hup de aerox de verkoop in zodat het iemand anders zijn probleem wordt. Niet erg netjes van de verkoper.
Heb wel eens beundingen gezien maar dit is toch ook wel een goeie.
Mijn advies is de Boel er af slopen , Blok splitsen , en opnieuw opbouwen , dan weet je wat je heb .
Een alternatief is een gebruikt blok te kopen , echter weet je dan weer niet wat je heb.
Maar als de vorige eigenaar wist hoe het blok er aan toe was , is dat niet netjes om zo een Scooter te verkopen , als je de gebreken verzwijgt.
Ik ging FF terug om verhaal te halen .
Dank voor alle tips en reacties, ik ga inderdaad even verhaal halen aangezien ik de persoon redelijk ken. Hoe ik het verder ga doen ga ik nog effe over broeden. Ik denk gwn helaas goedkoop op marktplaats zetten. Is ook lullig om de volgende precies hetzelfde aan te doen.

Nogmaals bedankt voor de ideeën.
 
Dank voor alle tips en reacties, ik ga inderdaad even verhaal halen aangezien ik de persoon redelijk ken. Hoe ik het verder ga doen ga ik nog effe over broeden. Ik denk gwn helaas goedkoop op marktplaats zetten. Is ook lullig om de volgende precies hetzelfde aan te doen.

Nogmaals bedankt voor de ideeën.
Bedoel je de Aerox of alleen het blok op Marktplaats te zetten?
Die Aerox zou ik persoonlijk houden en er een ander blok op zetten voor het makkelijke.
Of alles van het kapotte blok halen zoals de cilinder en ontsteking en dan wat er over is voor weinig verkopen aan iemand die het werk er voor over heeft. Niet dat het veel meer waard is ,( Wie koopt er een blok met een vastgelaste vario, wat zal er nog meer voor ongelooflijks aan gebeund zijn ) maar die Aerox is wel een ander blok waard.
 
Bedoel je de Aerox of alleen het blok op Marktplaats te zetten?
Die Aerox zou ik persoonlijk houden en er een ander blok op zetten voor het makkelijke.
Of alles van het kapotte blok halen zoals de cilinder en ontsteking en dan wat er over is voor weinig verkopen aan iemand die het werk er voor over heeft. Niet dat het veel meer waard is ,( Wie koopt er een blok met een vastgelaste vario, wat zal er nog meer voor ongelooflijks aan gebeund zijn ) maar die Aerox is wel een ander blok waard.
Ik zit nog te twijfelen, ik denk de Aerox goedkoop met uitleg wat er gaande is etc. Verder durf ik het ook niet aan/ vind ik het zonde om een ander blok erop te zetten omdat ik geen flauw benul heb wat er nog meer aan gebeund is losstaand van het blok.
 
Ik zit nog te twijfelen, ik denk de Aerox goedkoop met uitleg wat er gaande is etc. Verder durf ik het ook niet aan/ vind ik het zonde om een ander blok erop te zetten omdat ik geen flauw benul heb wat er nog meer aan gebeund is losstaand van het blok.
Het ligt er ook aan of de Aerox zelf niet nog meer beunwerk heeft moeten onder gaan, of beter gezegd moeten lijden.
Je zou misschien eens moeten kijken hoe de bedrading is of daar niet mee gerommeld is,
of er geen ophangpunten afgebroken zijn van de kappen.
Voor de rest is het enkel een frame met een voorvork en wat kappen.

Als dat allemaal nog goed is dan zou ik zeker een ander blok monteren want dan is het nog wel waard.
Een ander blok monteren is niet zo moeilijk, 1 lange moer en bout voor de ophanging en een paar elektra draden van de ontsteking op de kabelboom en de waterkoeling slangen.
Je zou zelfs een AC blok van een Neos ofzo er onder kunnen hangen voor een nog makkelijkere montage.
Wat dat betreft is het allemaal redelijk universeel en Minarelli blokken en onderdelen zijn nog steeds goed te vinden.
 
Het ligt er ook aan of de Aerox zelf niet nog meer beunwerk heeft moeten onder gaan, of beter gezegd moeten lijden.
Je zou misschien eens moeten kijken hoe de bedrading is of daar niet mee gerommeld is,
of er geen ophangpunten afgebroken zijn van de kappen.
Voor de rest is het enkel een frame met een voorvork en wat kappen.

Als dat allemaal nog goed is dan zou ik zeker een ander blok monteren want dan is het nog wel waard.
Een ander blok monteren is niet zo moeilijk, 1 lange moer en bout voor de ophanging en een paar elektra draden van de ontsteking op de kabelboom en de waterkoeling slangen.
Je zou zelfs een AC blok van een Neos ofzo er onder kunnen hangen voor een nog makkelijkere montage.
Wat dat betreft is het allemaal redelijk universeel en Minarelli blokken en onderdelen zijn nog steeds goed te vinden.
Dat is wel een slimme inderdaad. Ik zal wel even kijken of dat de beste oplossing is.
 
Bedankt voor het aanbod alleen dat is voor mij een beetje te ver. Ik ga er zelf wel even mee worstelen, kan er sowieso nog ontzettend veel van leren. Weet tenminste nu dat dit “niet” de juiste manier is;)
Het mooie van de Minarelli blokjes is dat ze basic in elkaar zitten en daar naast ook van uitmuntende kwaliteit zijn ( Mits je goede onderdelen gebruikt natuurlijk ).
Geen gedoe met Ecus en injectoren en sensors , gewoon enkel de basis die nodig is om het te laten rijden.
Ze zitten niet moeilijk in elkaar om te onderhouden, en dat dat blok onder een Aerox hangt is natuurlijk perfect.
Het loont wel de moeite om daar iets van te leren hoe alles in elkaar zit en werkt, als je dat eenmaal weet heb je nooit meer een monteur nodig.
Als het goed is staat op deze site ook een manual van het Minarelli blok met alle waardens van de onderdelen en hoe het gedemonteerd / gemonteerd moet worden. Die manual is al een goede leerstof .

En natuurlijk zitten hier ook mensen die je graag helpen als je er vragen over hebt bij monteren.
 
Last edited:
Back
Top