V clic geen spanning

Stanwatson

New Member
Startte niet. Nieuwe accu gemonteerd. Staat al een tijdje stil. Op kontakt zetten geen dashboard reactie. Ook geen klaxon en remlicht. Ik meet spanning op rode draad kontakt. Standaard dodemans was al aangepakt. Op kontakt zetten, ook met blokkeerschakelaar op stuur, geen reactie. Zekering is ook heel. Iemand? In principe vanaf kontaktslot zo dood als een pier.
 
Advertisement - register to remove this

Gaan we proberen..zij hebben de scooter aan de auto gehangen op startkabels. Toen werkte alles. Zelfs de elektrische starter. Opgegeven en ik heb er een nieuwe accu ingezet. Toen was ie dood. Weet ook niet of het starten van de auto iets heeft opgebrand. Maar ja, dan gaat zekering als eerste en die is nog heel...
 
Wat me nog te binnen schiet.
Meet of je ook nog spanning op de rode draad hebt als je het contactslot aan zet.
Dit omdat wanneer je een slechte of slecht geladen accu hebt of een zekering die eigenlijk defect is maar de smeltdraden elkaar soms nog raken of een slecht contact hebt is de rode draad tussen de accu en het contactslot.
Dan meet je met een hoog-Ohmige multimeter een spanning echter wanneer er wat belasting op het circuit komt kukelt deze spanning in elkaar.

Bij the way je hebt een nieuwe accu geplaatst, zit de plus en min op de goede polen aangesloten, dit omdat accu's soms hetzelfde uitzien maar de polen andersom zitten.
 
Top, man. Ga ik zeker ook even nameten. En wat accu betreft. Mijn zoon heeft gewoon een accu besteld en heb 'm er in gezet zoals ie eruit kwam... Eerlijk niet naar plus en min pool gekeken. Maar zou ik dan wel gewoon spanning kunnen meten op kontaktslot? Ik ben niet eigenwijs, dus ga dat zeker nakijken...
 
Jazeker kun je dan spanning meten.
Een meter meet in pricipe het spanningsverschil tussen twee punten.
Dus mocht je de plus en min wisselen, meet je tussen deze twee punten nog steeds 12V.
De polariteit die de meter dan aangeeft is wel geinverteert maar als je daar niet expliciet op gelet hebt, is dit misschien niet opgevallen.
 
Gelukkig zit de + pool goed
IMG-20220319-WA0010.jpeg
Post automatically merged:

Jazeker kun je dan spanning meten.
Een meter meet in pricipe het spanningsverschil tussen twee punten.
Dus mocht je de plus en min wisselen, meet je tussen deze twee punten nog steeds 12V.
De polariteit die de meter dan aangeeft is wel geinverteert maar als je daar niet expliciet op gelet hebt, is dit misschien niet opgevallen.
Maar denk wel dat het nu wijst richting kontaktslot. Nog 1 dingetje wat me te binnen schiet. Hij heeft de knipperlichtlampen verwijderd, om te gebruiken. Dat heeft neem ik aan geen invloed op dit alles?
 
Gelukkig zit de + pool goed
Mooi dan is dit al uitgesloten. ;)

Hij heeft de knipperlichtlampen verwijderd, om te gebruiken. Dat heeft neem ik aan geen invloed op dit alles?
Nee dit is prima.
Sterker nog, een gloeilamp is laag van impedantie dus die opmerking hieronder uit mijn post #4, kun je negeren.

Dit omdat wanneer je een slechte of slecht geladen accu hebt of een zekering die eigenlijk defect is maar de smeltdraden elkaar soms nog raken of een slecht contact hebt is de rode draad tussen de accu en het contactslot.
Dan meet je met een hoog-Ohmige multimeter een spanning echter wanneer er wat belasting op het circuit komt kukelt deze spanning in elkaar.
 
Bij verkoop hebben ze stroom even aan een auto gehangen, wat als je dat nu weer probeert?
Mogelijk dat meer Amperes ervoor zorgen dat de stroom zijn weg vindt,
Groet,
Nou, heb een nieuwe volle accu geplaats, die zou zowieso wel het dashboard moeten voeden. Zoals jij het brengt, kon het best wel gewoon aan het kontaktslot liggen.. Meten is weten, dus ga ik eerst maar doen. Zeker aangezien ik Na de zekering goede spanning heb en op kontaktslot. Dus ga jouw tips even toepassen....
Post automatically merged:

Bij verkoop hebben ze stroom even aan een auto gehangen, wat als je dat nu weer probeert?
Mogelijk dat meer Amperes ervoor zorgen dat de stroom zijn weg vindt,
Groet,
Ik hou je op de hoogte. Tot zover bedankt
 
Last edited:
Op de rode draad moet ten aller tijden spanning staan.
Zoniet, rode draad meten tussen contactslot en pluspool accu, inclusief de opgenomen zekering.

Want als op de rode draad geen spanning staat kan er ook nooit spanning komen te staan op de zwarte, dit is immers dezelfde spanning alleen geschakeld door het contactslot.
 
Op de rode draad moet ten aller tijden spanning staan.
Zoniet, rode draad meten tussen contactslot en pluspool accu, inclusief de opgenomen zekering.

Want als op de rode draad geen spanning staat kan er ook nooit spanning komen te staan op de zwarte, dit is immers dezelfde spanning alleen geschakeld door het contactslot.
OK. Als ik spanning heb op de rode van het kontaktslot, moet in principe alles het doen. Zo niet. Kontaktslot defect. En helemaal als rode spanning heeft en bij inschakelde kontakt de zwarte daarnaast geen spanning heeft. Staat daar wel spanning op, dan ergens een breuk...
 
Er zit dus een breuk of slecht contact in de rode draad tussen de pluspool van je accu en het contactslot.
Of de zekering die in deze draad zit opgenomem is defect.
En als je straks weer spanning hebt op de rode draad bij het contactslot en je krijgt geen spanning op de zwarte draad als je het contact op aan zet, is je contactslot kapot.
 
Die rode draad die vertrekt bij je zekering wordt op de connector van de spanningsregelaar doorgelust naar je contactslot.
Misschien handig om te weten dan heb je een "tussenstop" om daar even te meten.
 
Zou een defecte spanningsregelaar dit alles ook kunnen veroorzaken?
Nee, in principe niet.
De plusdraad (rode draad) is wiliswaar op de connector van de spanningsregelaar doorgelust maar de stroom voor de boordspanning loopt niet door de spanningsregelaar zelf.
Dus ook zonder dat de spanningsregelaar aangesloten zit op de draadboomconnector, moet toch de accu continue spanning leveren tot aan de rode draad van het contactslot.

Ik weet natuurlijk niet of de spanningsregelaar zelf misschien toch niet kapot is want de motor loopt niet.
Het enige wat zou kunnen is, indien de spanningsregelaar achteraf toch defect blijkt te zijn, dat de accu niet wordt bijgeladen.
Of de laadspanning voor de accu in orde is, kun je pas meten als de motor loopt.
 
Nee, in principe niet.
De plusdraad (rode draad) is wiliswaar op de connector van de spanningsregelaar doorgelust maar de stroom voor de boordspanning loopt niet door de spanningsregelaar zelf.
Dus ook zonder dat de spanningsregelaar aangesloten zit op de draadboomconnector, moet toch de accu continue spanning leveren tot aan de rode draad van het contactslot.

Ik weet natuurlijk niet of de spanningsregelaar zelf misschien toch niet kapot is want de motor loopt niet.
Het enige wat zou kunnen is, indien de spanningsregelaar achteraf toch defect blijkt te zijn, dat de accu niet wordt bijgeladen.
Of de laadspanning voor de accu in orde is, kun je pas meten als de motor loopt.
Ik ga er mee aan de slag. Hou je op de hoogte. En top voor al jouw snelle zeer bruikbare tips
 
Back
Top