This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Universele maat helm - Passagier meenemen

xJonas

Member
Hey!

In oktober word ik eigenlijk 18 en mag ik dus passagiers meenemen. Ik ben erover aan het denken om een bak (met zo'n rugsteun als ze dat hebben) achterop te zetten waar dan een extra helm en handschoenen in kunnen, als iemand na een feestje niet thuis geraakt ofzo kunnen ze gemakkelijk meerijden. Nu, ik vroeg mij af, bestaat er zoiets als een helm die je kunt verstellen qua grootte ofzo? Niet iedereen z'n hoofd is even groot natuurlijk.

Verder, hoe zou ik het aanpakken om op voorhand te leren rijden met een passagier? Waar moet ik op letten, zijn er ergens video's met extra uitleg of iets dergelijks?

Mercikes alvast!

Last edited:
Een helm die je in kan stellen qua grote is denk ik niet te krijgen.
Een helm die op een klein hoofd past en dan groter maken dat hij op een groot hoofd past vergeet het maar, volgens mij niet te krijgen.

Wil je een scootertaxi gaan opzetten?

Doe ik nooit, alleen mijn vrouw.
En iemand die te veel op heeft pak ik helemaal niet achterop.
Kunnen ongelukken door gebeuren.
Je weet nooit wat die allemaal uithaalt achter op de scooter.
B.D.W mijn vrouw drinkt nooit.

Doe ik nooit, alleen mijn vrouw.
En iemand die te veel op heeft pak ik helemaal niet achterop.
Kunnen ongelukken door gebeuren.
Je weet nooit wat die allemaal uithaalt achter op de scooter.
B.D.W mijn vrouw drinkt nooit.
Ah, snap ik. Groot deel van onze klas drinkt niet haha.

Ok, hoe lossen jullie dat gewoonlijk op, om zowat iedereen mee te kunnen nemen?
Ik neem sowieso geen mannen achterop.
En als iemand niet weet hoe die thuis moet komen zoekt die het zelf maar uit.
Ga ook niet naar feestjes op de motor maar laat mijn vrouw terugrijden met de auwto, die drinkt geen alcohol, dus nooit de discussie wie er terug rijdt.

Nu, ik vroeg mij af, bestaat er zoiets als een helm die je kunt verstellen qua grootte ofzo?
Nee, zo'n helm bestaat niet.
Niet iedereen z'n hoofd is even groot natuurlijk.
Daarom zijn er verschillende maten helmen beschikbaar.
Een helm moet goed passend zijn/zitten.
Een te grote/kleine helm kan zelfs gevaarlijk zijn tijdens een valpartij.
Tevens dient een helm een goedkeuringslabel/sticker te hebben.

Voor meer info zie onderstaande linkjes:

Maar de tip voor een passagier is gewoon zorgen dat hij zich goed vasthoud en niet tegenhangt maar gewoon met jou mee beweegt in een bocht. Voor de rest is het niet zo spannend.

Ok, hoe lossen jullie dat gewoonlijk op, om zowat iedereen mee te kunnen nemen?

Koop een helm met de maat L dan zit je altijd wel redelijk goed. Dat is wel de gemiddelde hoofd omtrek.

Een M kan in sommige gevallen wel iets te klein uitvallen.
Post automatically merged:

Wedden van niet ken er genoeg met een dikke kop die echt nooit in een L passen, waaronder ikzelf
Ben je wel een speciaal geval.
Post automatically merged:

Heb je mijn antwoord wel gelezen ?

Maar als je dan toch echt iets moet meenemen.. Zit je met een L altijd wel goed.

Dankjewel voor de hulp allemaal! Dan wordt het een L.

Maar de tip voor een passagier is gewoon zorgen dat hij zich goed vasthoud en niet tegenhangt maar gewoon met jou mee beweegt in een bocht. Voor de rest is het niet zo spannend.
Bedankt!

Topic mag gesloten worden (if that's a thing here)

Neemt echt niemand mijn antwoord #9 serieus.....????
Het gaat goed, totdat het........................................

Inderdaad..... MISGAAT !!!!!!

Ik betwijfel dat het een groot risico is. Ja de kans dat het bij een serieus ongeluk fout gaat is dan misschien een fractie van een procent groter. Maarja het is nog veiliger om in n auto te zitten. Of gewoon thuis te blijven. En ik neem aan dat je geen helm hebt van 1000 euro omdat deze veiliger is.

Snap wat je bedoelt maar ik zou me er geen zorgen over maken