uitleg over Massa

smachcol

Member
Beste,

Zou het mogelijk zijn om iemand mij uit te leggen over het onderwerp "massa".
Ik ben zelf electrichien, maar ik heb nog nooit massa gehoord. Het kan misschien zijn dat wij
hiervoor een andere term hebben. Ik kan nergens informatie vinden, en als ik het vind is half en half.

mvg
nicolas
 
Advertisement - register to remove this

Massa is het (metalen) voorwerp zelf dat ook gebruikt wordt voor geleiding van de min pool. Maar er zit ook een nadeel aan. En dat wordt vaak over het hoofd gezien. Zolang die massa uit 1 stuk bestaat is er weinig aan de hand. Maar zodra er bewegende delen in voorkomen kan dit overgangsproblemen veroorzaken, zoals vergrote weerstand of zelfs helemaal geen overgang meer. Denk maar aan een lager dat weerstand creëert of een veering. Een oud voorbeeld waarbij dit probleem zich heel veel voordeed is de verlichting van de ouderwetse (trap)fiets. In het verleden werd massa daar meestal als mingeleider gebruikt. Bij een nieuwe fiets gaf dit nauwelijks problemen, maar naarmate deze ouder werd en overgangen gingen roesten ontstonden de problemen. Later werden er daarom meer en meer mindraden meegetrokken.
 
Back
Top