dat is nou juist niet zo , tenzij je te lang gaat natuurlijk , een goeie verhouding trekt juist beter , dwz mooier verdeeld , en vaak in het middengebied zelfs sneller!!
en laat staan bovenin , als de std vertanding te kort is zal vanaf een bepaald stuk alleen maar toeren meer gaan opbouwen en dus geen vermogen meer leveren omdat ie buiten de powerband gaat lopen , en dat voorkomt een langere vertanding , met natuurlijk de verminderde slijtage door onnodig veel toeren.
maar een vertanding kun je natuurlijk altijd nog kopen ,die kun je dus later nog vervangen en dus eerst zo proberen.
op piaggio durf ik niet precies te zeggen wat het beste is , ik heb een thypoon hier lopen waar ik een Polini overbrenging in heb gezet , deze kan het makkelijk doen ,en draait zelfs op top nog ruim genoeg toeren (eerder teveel zelfs) en dit is toch wel een langere verhouding. zelfs met de std cilinder (wel iets bewerkt) kon deze scooter het nog doen , ook wind tegen , dus een typhoon vertanding is ook echt vrij kort. ook met nrg's heb ik deze ervaring , met std cilinder kun je wel zo'n 80/85 a 90 halen maar wel met vrij veel toeren vind ik.
het kan wel zo zijn dat sommige andere vario's wat afbouwen in toeren op topsnelheid , dat kan gunstig zijn , echter vind ik de std vario ook niet verkeerd.