typhoon straat-setup

zipM

Well-Known Member
Hallo ik ben bezig met een straat setup voor onder m'n nieuwe typhoon. Moet een setup worden die niet te veel verbruikt en niet opvalt voor politie.
Dus een (irritant) knetterende terugloop uitlaat valt af zowiezo.
Ik rij per dag zo'n 40 km voor woon/werkverkeer.

Zat te denken aan het volgende :

- Cilinder: 70cc athena of stage 6 sport of 70cc gilardoni
Ik wil perse een aluminium cilinder, omdat ik geen zin heb om 500 km in te moeten rijden. Gewoon 300km max inrijden en dan knallen. En heb gewoon beter gevoel bij alu.

- Uitlaat : standaard, giannelli go of ixil standaard
- Carburateur : blijft standaard
- Luchtfilter : blijft standaard
- Rollen 7,5-8,5 gram

Wat zal naar jullie idee het snelst lopen?

Zat zelf te denken aan een 70cc stage 6 sport met daarop een ixil uitlaat en 8 gram rollen.

Maru welke sproeier zal ik zetten.
Is een 76 goed om mee te beginnen met afstellen ?

Is het extra smeren van het blok een kweste van een stelschroef uit draaien? Of moet ik dit anders fixen.
 
Advertisement - register to remove this

Als je onopvallend wil zou je mss een DR70 door revolution kunnen overwegen.. weet niet of ie beschikbaar is voor jouw scoot. Dit met orginele pijp ontgrensd & 17,5mm is een behoorlijke stealth setup.. niet veel toeren nodig een een lekker koppel & topsnelheid.

Btw rollen enz kan je nu nog niet bepalen.. net zoals sproeiers.. ongeveer kan je zeggen.. rest is gewoon afstellen.
 
??

Jij leest ook erg goed zeg. Ik wil geen gietijzeren cilinder zoals een DR en geen hoog verbruik dus ook geen grotere carburateur.
Ik heb weinig aan een antwoord zoals jij me geeft.
 
Goed.. dan the hard way :Z

Jij zegt:
Moet een setup worden die niet te veel verbruikt en niet opvalt voor politie

De cilinders die jij noemt zijn vrij hoogtoerig ivm een DR70. DUS vallen deze op voor de politie en kan je die niet lekker lopend krijgen met de uitlaten die jij noemt.

geen hoog verbruik dus ook geen grotere carburateur.

Een toerenjankende alu krijg je nooit super lopend op een 12mm. + dat zo'n toerenjanker meer verbruikt. Ik denk dat een 17.5 incl DR dus zuiniger is dat zo'n toerenjankend geval op een 12mm

Ik heb weinig aan een antwoord zoals jij me geeft.
Dus ja ik kan wél goed lezen en adviseer je nuttig. Het is niet wat je wil horen, dat is ws dat je heel hard gaat en je vrienden ook tof zijn met hun alu's en dat jij er daarom ook een wil hebben. Daarnaast kom je over als iemand met niet veel scooter-afstel ervaring en dus raad ik je een hoogtoerige alu af.
Daarnaast dat arrogante toontje voor iemand met maar 19 nuttige posts wordt niet door veel mensen hier gepikt denk ik.

zo.. :|
 
uhm , een gietijzer of alu cilinder inrijden maakt geen donder uit , beide moet je netjes behandelen en inrijden.. (mits je er zuinig op bent)

en juist de gietijzeren cilinders zijn ideaal voor straatgebruik , laagtoerig en met 2 veren , wat zeer goed is ivm slijtage..

kortom , een gietijzer 70cc is vaak juist beter voor zulke setups..

verder is het niet perse nodig om extra te smeren met zo'n setup , alleen is het gebruik van goeie olie iig wel aan te raden.

een grotere carburateur hoeft niet perse meer te gebruiken , maar het hoeft ook niet dus die discussie hoeven we daarom ook niet te voeren..

een cilinder als DR70 doet het goed , ik heb zelf goeie ervaringen met Top performances 70 giet en Hebo 70 giet op piaggio AC , ook Polini gietijzer 70 (niet de corsa) doet het ZEER goed..

stage6 Pro 70 AC zal het niks beter doen , alleen zul je sneller weer de boel los moeten hebben omdat 1 veer sneller vervangen moet worden dan 2 veren ivm slijtage en power..

al met al zie ik op zo''n setup hoogstens nadelen van een alu cilinder..

of je moet er geil van worden oid dat er alu op zit...

sproeier zou ik btw wat hoger mee beginnen , zo rond de 80/82 , beter te hoog dan te laag..
 
Goed.. dan the hard way :Z

Jij zegt:


De cilinders die jij noemt zijn vrij hoogtoerig ivm een DR70. DUS vallen deze op voor de politie en kan je die niet lekker lopend krijgen met de uitlaten die jij noemt.

(DIT VALT OPZICH WEL MEE , TIMINGEN ZIJN NAGENOEG GELIJK)



Een toerenjankende alu krijg je nooit super lopend op een 12mm. + dat zo'n toerenjanker meer verbruikt. Ik denk dat een 17.5 incl DR dus zuiniger is dat zo'n toerenjankend geval op een 12mm

(EEN 12MM WIL ZEKER WEL GOED LOPEN HOOR OP EEN HOOGTOERIGE 70CC , MAAR JE MIST GEWOON NET IETS AAN POWER , EN EEN GROTERE CARBURATEUR HEEFT ANDERE EIGENSCHAPPEN DIE M GUNSTIGER MAKEN , ZOALS KOELING , MAAR DAT ZAL HIER MEEVALLEN)

Dus ja ik kan wél goed lezen en adviseer je nuttig. Het is niet wat je wil horen, dat is ws dat je heel hard gaat en je vrienden ook tof zijn met hun alu's en dat jij er daarom ook een wil hebben. Daarnaast kom je over als iemand met niet veel scooter-afstel ervaring en dus raad ik je een hoogtoerige alu af.
Daarnaast dat arrogante toontje voor iemand met maar 19 nuttige posts wordt niet door veel mensen hier gepikt denk ik.

zo.. :|


(INDERDAAD , HET IS ADVIES , EN DIE KRIJG JE ZOMAAR ;) )

(KORTOM , HET IS NIET WAT JE WILT HOREN DUS IS HET NIET GOED?? , WANT WIJ GEVEN JE AAN HOE JE HET HET BESTE KUNT DOEN , ALS JE HET ZELF ZO GOED WEET SNAP IK NIET WAT JE HIER DOET ;) )

LUISTEREN DUS!
 
ok heren bedankt voor jullie antwoord.
Ik heb wel ervaring met scooters bye the way, alleen dan met minarelli horizontaal.
Heb vroeger wel een flink snelle setup gehad. Ik reed met een aircooled blok met MHR-team setup waar ik 14 pk ontuned mee uit heb gehaald met 19 mm carb. Dus afstellen gaat me wel goed af.

Maar goed ik ben nu 26 en al heel lang niet met scooters bezig.
Wil gewoon een goedkoop redelijk snel vervoermiddel voor naar het werk.

Mijn eigen ervaring is dat aluminium minder inrijgevoel is dan gietijzer, vandaar de keus voor een alu.
De Dr 70 is dus een goede keus volgens jullie. Heeft het nog zin als ik de getuned versie koop i.v.m nettere afwerking?
Verder wil ik toch echt de standaard carburateur behouden alleen nu zit ik nog te denken welke uitlaat ik erop monteer.
Heb nog wel een shot liggen maar goed de hogere toerentallen zullen de betrouwbaarheid niet ten goede komen.
 
mja , dat is dus niet zo , een alu of gietijzer cilinder zijn biede verstandig om in te rijden ..

de std cilinders zijn prima , de afwerking doet niks aan de slijtage over het algemeen , meer aan tuning , en dat ben je dus niet nodig..

een shot zal niet zoveel toeren maken hoor , weinig meer dan een std cilinder met een snelle uitlaat , alleen wat bruter dus.

voor de betrouwbaarheid maakt het opzich niet al teveel uit , uiteraard draait een std uitlaat iets minder toeren en zal daarom behalve de betrouwbaarheid ook de onderhoudskosten verminderen.
 
ok dankje melf. Ik zit te denken aan een ixil uitlaat bij de DR70.
De standaard uitlaat heeft een katalysator die los kan gaan zitten heb zoiets al eens meegemaakt, en een ixil standaard klinkt heerlijk rustig en is volgens mij sneller.
 
weet je zeker dat hier een katalisator in zit?

standaard uitlaat loopt iig goed op een 70cc over het algemene , een Ixil uitlaat weet ik zo niet wat dat doet op 70cc , ik heb gister nog zo 1 van Speedfight voor iemand meegenomen ,, zag er opzich niet slecht uit wat de bocht etc. betreft maar ik dus geen ervaring met de ixil op 70cc. alleen op verschillende std scooters.

voor 59 euro kun je dat een keer proberen , slecht zal het iig niet lopen.

de gianelli go hetzelfde verhaal , ik weet alleen dat op een mina hori de gianelli giant 2 het erg goed doet op 70cc , mja , dat is aerox , dus anders.

al met al zal het voor de snelheid weinig uitmaken iig.

verder is het mischien verstandig om eventueel een andere vertanding erin te zetten ,als het toerental vrij hoog ligt op top.
 
Jah zeker weten ik heb het nieuwste model typhoon (scooter heb ik nu 4 dagen)
Andere vertanding zat ik ook al aan te denken, maar ik rijd op veelal op open vlaktes, waar in de winter erg veel wind staat. Ben bang dat ik door de langere vertanding teveel trekkracht moet inleveren.
Maru stel dat ik een andere vertanding neem welke raad je dan aan, er is zoveel keus.
 
dat is nou juist niet zo , tenzij je te lang gaat natuurlijk , een goeie verhouding trekt juist beter , dwz mooier verdeeld , en vaak in het middengebied zelfs sneller!!

en laat staan bovenin , als de std vertanding te kort is zal vanaf een bepaald stuk alleen maar toeren meer gaan opbouwen en dus geen vermogen meer leveren omdat ie buiten de powerband gaat lopen , en dat voorkomt een langere vertanding , met natuurlijk de verminderde slijtage door onnodig veel toeren.

maar een vertanding kun je natuurlijk altijd nog kopen ,die kun je dus later nog vervangen en dus eerst zo proberen.

op piaggio durf ik niet precies te zeggen wat het beste is , ik heb een thypoon hier lopen waar ik een Polini overbrenging in heb gezet , deze kan het makkelijk doen ,en draait zelfs op top nog ruim genoeg toeren (eerder teveel zelfs) en dit is toch wel een langere verhouding. zelfs met de std cilinder (wel iets bewerkt) kon deze scooter het nog doen , ook wind tegen , dus een typhoon vertanding is ook echt vrij kort. ook met nrg's heb ik deze ervaring , met std cilinder kun je wel zo'n 80/85 a 90 halen maar wel met vrij veel toeren vind ik.

het kan wel zo zijn dat sommige andere vario's wat afbouwen in toeren op topsnelheid , dat kan gunstig zijn , echter vind ik de std vario ook niet verkeerd.
 
Back
Top