race_typhoon
Well-Known Member
Typhoon A-la-Balk Tjoening
Ooit heeft hier eens een gare typhoon te koop gestaan. Het ding was te gaar voor woorden, en was helemaal uitgeleeft....
ofwel: een pracht uitdaging voor iemand zoals mij . Ding heb ik voor 100 euro gekocht, en door MOL naar mn huis laten vervoeren...
Toen hij thuis stond, werd ik helemaal ziek, omdat ik nu eens goed keek, hoeveel werk er nu eigenlijk wel niet in zat... Naja...een goed avondje stappen deed wonderen, en ik begon met het gestrip:
Alles eraf.....Wat niet echt makkelijk ging. De kappen lukte naderhand wel met een boor (moest ALLE schroeven uitboren). Voor de rest had ik niet echt veel moeite met deze hoop roest.
Zoals misschien wel te zien is, zit alles onder de bagger en het zand. (deze scooter is door een paar mafkezen uit Waddinxveen gebruikt als crosser!!). Na een goede poetsbeurt, met tandenborstels, wasbenzine en een tuinslang, begon ik het frame te zien (wat onder de roest zat.)
Na een week zo te hebben gestaan, was hij helemaal klaar, om het blok eronder vandaan te halen. Toen stond de scooter er zo bij:
.
Gelukkig kreeg ik de vario er niet af (was te verwachten) en heb ik de krukas maar moeten bewerken met een slijpschijf. Zodat ik nu een blok had, met een gare krukas.
Toen gingen we op zoek naar nieuwe onderdelen. Gelukkig had ik hier en daar al wat geregeld, dus konden we de nieuwe onderdelen zo ophalen, of beter nog, thuis laten brengen
- NRG LC-blokkie (voorzien van RHQ-as en Malossi vertanding (rf niet bekend)
.
- Storm kappen setje...geheel bestickerd en voorzien van luchtgaten.
- NRG velgen (die ik kon ruilen tegen de kappenset en het vieze TPH AC-blok van "de tank"
- LC cilindertje (die ik maar even heb bijgewerkt, zodat er ietsie meer pit in komt te zitten.
.
Zoals de scooter er nu bijstaat, is het de naam Typhoon niet waardig. Ik ben nog op zoek naar een paar kleine onderdeeltjes, en dan kan het opbouw-proces gaan beginnen...
De setup zal worden:
Bsg 04 stnd cilinder (S(ander)B(alk)T(uning)-Tuned)
Malossi Rhq-krukas
Stnd carters
Stnd Ontsteking (licht moet het gaan doen )
17,5 Dell Ortho carburateur
Stnd vario
Stnd poullies
Stnd Koppeling
Dayco v-snaar
Stnd Uitlaat
Het "stalen ros" zal voorzien worden van NRG velgjes, en zal hopelijk lang rondrijden...De scooter moet gewoon lang en goed kunnen vlammen...
Als het te langzaam gaat, zal ik nog iets aan de cilinder aanpassen, en misschien een andere uitlaat monteren. Echter moeten we oppassen, dat het niet over de 2 KW heen jaagt, want dat is een te groot bedrag voor mn zusje..
Ooit heeft hier eens een gare typhoon te koop gestaan. Het ding was te gaar voor woorden, en was helemaal uitgeleeft....
ofwel: een pracht uitdaging voor iemand zoals mij
Toen hij thuis stond, werd ik helemaal ziek, omdat ik nu eens goed keek, hoeveel werk er nu eigenlijk wel niet in zat... Naja...een goed avondje stappen deed wonderen, en ik begon met het gestrip:
Alles eraf.....Wat niet echt makkelijk ging. De kappen lukte naderhand wel met een boor (moest ALLE schroeven uitboren). Voor de rest had ik niet echt veel moeite met deze hoop roest.
Zoals misschien wel te zien is, zit alles onder de bagger en het zand. (deze scooter is door een paar mafkezen uit Waddinxveen gebruikt als crosser!!). Na een goede poetsbeurt, met tandenborstels, wasbenzine en een tuinslang, begon ik het frame te zien (wat onder de roest zat.)
Na een week zo te hebben gestaan, was hij helemaal klaar, om het blok eronder vandaan te halen. Toen stond de scooter er zo bij:
Gelukkig kreeg ik de vario er niet af (was te verwachten) en heb ik de krukas maar moeten bewerken met een slijpschijf. Zodat ik nu een blok had, met een gare krukas.
Toen gingen we op zoek naar nieuwe onderdelen. Gelukkig had ik hier en daar al wat geregeld, dus konden we de nieuwe onderdelen zo ophalen, of beter nog, thuis laten brengen
- NRG LC-blokkie (voorzien van RHQ-as en Malossi vertanding (rf niet bekend)
- Storm kappen setje...geheel bestickerd en voorzien van luchtgaten.
- NRG velgen (die ik kon ruilen tegen de kappenset en het vieze TPH AC-blok van "de tank"
- LC cilindertje (die ik maar even heb bijgewerkt, zodat er ietsie meer pit in komt te zitten.
Zoals de scooter er nu bijstaat, is het de naam Typhoon niet waardig. Ik ben nog op zoek naar een paar kleine onderdeeltjes, en dan kan het opbouw-proces gaan beginnen...
De setup zal worden:
Bsg 04 stnd cilinder (S(ander)B(alk)T(uning)-Tuned)
Malossi Rhq-krukas
Stnd carters
Stnd Ontsteking (licht moet het gaan doen
17,5 Dell Ortho carburateur
Stnd vario
Stnd poullies
Stnd Koppeling
Dayco v-snaar
Stnd Uitlaat
Het "stalen ros" zal voorzien worden van NRG velgjes, en zal hopelijk lang rondrijden...De scooter moet gewoon lang en goed kunnen vlammen...
Als het te langzaam gaat, zal ik nog iets aan de cilinder aanpassen, en misschien een andere uitlaat monteren. Echter moeten we oppassen, dat het niet over de 2 KW heen jaagt, want dat is een te groot bedrag voor mn zusje..
Last edited by a moderator: