This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Typhoon A-la-Balk Tjoening

race_typhoon

Well-Known Member
Typhoon A-la-Balk Tjoening

Ooit heeft hier eens een gare typhoon te koop gestaan. Het ding was te gaar voor woorden, en was helemaal uitgeleeft....




ofwel: een pracht uitdaging voor iemand zoals mij . Ding heb ik voor 100 euro gekocht, en door MOL naar mn huis laten vervoeren...

Toen hij thuis stond, werd ik helemaal ziek, omdat ik nu eens goed keek, hoeveel werk er nu eigenlijk wel niet in zat... Naja...een goed avondje stappen deed wonderen, en ik begon met het gestrip:

Alles eraf.....Wat niet echt makkelijk ging. De kappen lukte naderhand wel met een boor (moest ALLE schroeven uitboren). Voor de rest had ik niet echt veel moeite met deze hoop roest.







Zoals misschien wel te zien is, zit alles onder de bagger en het zand. (deze scooter is door een paar mafkezen uit Waddinxveen gebruikt als crosser!!). Na een goede poetsbeurt, met tandenborstels, wasbenzine en een tuinslang, begon ik het frame te zien (wat onder de roest zat.)


Na een week zo te hebben gestaan, was hij helemaal klaar, om het blok eronder vandaan te halen. Toen stond de scooter er zo bij:
.

Gelukkig kreeg ik de vario er niet af (was te verwachten) en heb ik de krukas maar moeten bewerken met een slijpschijf. Zodat ik nu een blok had, met een gare krukas.

Toen gingen we op zoek naar nieuwe onderdelen. Gelukkig had ik hier en daar al wat geregeld, dus konden we de nieuwe onderdelen zo ophalen, of beter nog, thuis laten brengen

- NRG LC-blokkie (voorzien van RHQ-as en Malossi vertanding (rf niet bekend)
.

- Storm kappen setje...geheel bestickerd en voorzien van luchtgaten.

- NRG velgen (die ik kon ruilen tegen de kappenset en het vieze TPH AC-blok van "de tank"


- LC cilindertje (die ik maar even heb bijgewerkt, zodat er ietsie meer pit in komt te zitten.
.

Zoals de scooter er nu bijstaat, is het de naam Typhoon niet waardig. Ik ben nog op zoek naar een paar kleine onderdeeltjes, en dan kan het opbouw-proces gaan beginnen...

De setup zal worden:

Bsg 04 stnd cilinder (S(ander)B(alk)T(uning)-Tuned)
Malossi Rhq-krukas
Stnd carters
Stnd Ontsteking (licht moet het gaan doen )
17,5 Dell Ortho carburateur
Stnd vario
Stnd poullies
Stnd Koppeling
Dayco v-snaar
Stnd Uitlaat

Het "stalen ros" zal voorzien worden van NRG velgjes, en zal hopelijk lang rondrijden...De scooter moet gewoon lang en goed kunnen vlammen...
Als het te langzaam gaat, zal ik nog iets aan de cilinder aanpassen, en misschien een andere uitlaat monteren. Echter moeten we oppassen, dat het niet over de 2 KW heen jaagt, want dat is een te groot bedrag voor mn zusje..
 
Last edited by a moderator:
Hij word ook voor het Zusje...maar ik wil ook af en toe zelf eens standaard rondcrossen..., en dan wil ik natuurlijk niet voor LuL rijden hé?
 
Hehe, word wel een leuk project ja Zo gaar was mijn Zip ook, en was ook als crosser gebruikt :|

Suc6 verder 8)
 
hehe
Dit roept terug herinneringen op aan de tph125cc

Maar komt wel goed:! Weer een typhoon die uit de dode gaat opstaan 8P
 
Cilinder is afgewerkt, en word op het blokkie geplaatst.





Tevens een benzinekraan, benzineleiding, vario-afstandsbus, en een passende piston-pen gekocht...
Nu begint het echt te vorderen... Nog een paar kleine dingetjes, en een voorvork, en het bouwpakket is kompleet!

Nog nodig:

Buzetti zijstandaart,
Koelslangen,
schroeven en klemmen
ophanging voor de radiateur.
nog vast iets dat ik vergeet
 
Last edited by a moderator:
Ok,

vandaag weer een dagje "vrij" gehad (van school wel te verstaan), en ben dus weer lekker verder gegaan met het wrak...

- Het blokkie is gemonteerd
- De radiateur is creatieve wijze aan de voorkant geplakt (
tijdelijk-test-montage).
- Koelslangen zijn heen en weer terug getrokken
- Gas/Oliepomp-kabel is gemonteerd
- de rest is op zijn plaats gezet.

hieronder een kleine indruk van mijn rotzooi/wrak







Nog te doen:

- slangen een beetje normaal monteren (slangenklemmen missen
op het moment)
- radiateur op een normale manier bevestigen
- uitlaat monteren
- testritje maken/afstellen
- voorvork regelen....
- de rest van de zooi monteren...
 
Balk, is de tank nou al af of niet?

Zo ja --> waar blijven de pics.. ben namelijk heel erg benieuwd of je er nog iets van heb weten te bakken

Jeroen