Twijfels over de Airsal 50cc T6 minarelli horizontaal

Twinky

Well-Known Member
Ik zit op het moment een beetje te brainstormen over de bekende Airsal 50cc T6 ac cilinder ,
de 1 zegt dat het slechte cilinders zijn en de ander zegt dat het wel leuke snelle cilindertjes zijn.
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat deze cilinders rond de 11 Pk geven met een goede uitlaat en grotere carb,
maar wat zou het doen op deze setup als ik hier de Airsal 50cc T6 op zou zetten?

Cilinder Power1 50cc gietijzer die ik wil vervangen voor de Airsal T6,
12 mm Dellorto icm standaard luchtfilter,
Sito plus kort model onbegrenst,
Naraku racing v2 variateur icm de Naraku highspeed racing pouliehelft ,
Malossi xbelt,
Power1 koppeling icm een Tpr koppelingshuis.

Ik las dat de poorten standaard matig staan maar wel op een veilig niveau dat het niet te snel stuk draait ,
deze wil ik niet bewerken en zo houden aangezien dit een dagelijkse scooter is die niet al te snel hoeft te gaan.
Het gaat me meer om de trekkracht en niet de snelheid, maar in ieder geval meer Pk dan de Power1 50 ac af geeft.

Naar mijn idee lijkt de Airsal T6 50 ac wel een leuk cilindertje op bovenstaande setup,
het zal geen 11 pk worden maar een 6 of 7 pk ,
maar ik twijfel aangezien er weinig ervaringen of builds te vinden zijn met de Airsal T6 50 ac ,
des te meer vind ik wel veel kritiek in goede en slechte zin over die cilinders.
Volgens mij zijn de slechte ervaringen meer van het begin zon 15 jaar geleden en lees ik wel positieve dingen in de nieuwere topics op het internet.

Ik vraag me af wat jullie hier over denken .airasal.png
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De slechte ervaringen dateren uit begin jaren 2000. Dit zijn inmiddels kwalitatief prima cilinders. 11pk heb ik nog nooit van gehoord, de Airsal T6 LC 70cc levert 11 a 13pk.

De 50cc variant in de AC vorm is vergelijkbaar met een vlotte gietijzeren cilinder. Je schrijft zelf al wel dat je 6 á 7pk verwacht. Prima uitgangspunt.

Doordat het een vlinderpoort is kan het afstellen wel wat moeilijker zijn.
 
De slechte ervaringen dateren uit begin jaren 2000. Dit zijn inmiddels kwalitatief prima cilinders. 11pk heb ik nog nooit van gehoord, de Airsal T6 LC 70cc levert 11 a 13pk.

De 50cc variant in de AC vorm is vergelijkbaar met een vlotte gietijzeren cilinder. Je schrijft zelf al wel dat je 6 á 7pk verwacht. Prima uitgangspunt.

Doordat het een vlinderpoort is kan het afstellen wel wat moeilijker zijn.
In een video van een duitse scooterzaak op Youtube zeiden ze dat de ac 11 en de lc versie 12 pk kunnen af geven,
natuurlijk wel met een goede uitlaat en grotere carb en aanpaswerk aan de poorten .

In dit forum gaat het over welke cilinders hoeveel pk geven al gaat het wel over de Am6 cilinders ,
wat volgens mij niet erg veel verschil geeft met de Minarelli hori cilinders :

Als ik er 6 a 7 pk uit kan halen word het wel interessant, en mocht ik later iets sneller willen kan ik hem alsnog verder tunen.
De power1 50cc die er nu op ligh rijd wel lekker maar net iets meer pk zou wel leuker zijn dus ik denk de Airsal 50cc T6 een goede keuze gaat zijn.
Vooral voor de prijs die tussen de 80 en 100 Euro ligt.
Ook het alluminium gedeelte wat de warmte sneller af voert spreekt me wel aan.
 
Last edited:
Na een nachtje geslapen te hebben en wat uurtjes zoekwerk heb ik toch besloten om de 50cc T6 te laten gaan,
en heb een Airsal 70cc sport bestelt met 2 zuigerveren.
Ik denk dat dat makkelijker is af te stellen en slijtvaster gezien de lagere toeren ,
en goedkoper aangezien ik nog een 70cc Dr cilinderkop heb liggen.
Komt goed :)
 
Last edited:
Leuk Twinky. Laat ons weten hoe de nieuwe cilinder gaat bevallen.
Zal ik doen, ook zal ik wat fotos maken van hoe de cilinder er uit ziet van binnen.
Die T6 50cc lijkt me iets moeilijker, en ik las ook dat de meeste power vrij komt rond de 9500 toeren,
dan lijkt me de 70cc Airsal die ook 6 poorten heeft maar met een ovale uitlaatpoort rustiger terwijl die ook 11 a 12 pk geeft volgens Scooterattack .
Ik heb er wel vertrouwen in, als ze er in het echt uit zien als op deze foto van Scooterattack dan ziet het er wel netjes uit.

airsal in.png

Op Scooterattack staat ook een leuke set van deze cilinder met kop voor 89,50 plus ongeveer 12,50 bezorgkosten:
airsal set.png
 
In mijn ervaring is Airsal gewoon hartstikke prima. Over het algemeen niet de snelste cilinders, maar de coating en afwerking is gewoon prima. Helemaal voor het geld.

Denk dat dit inderdaad een betere keus is. Waarschijnlijk wat meer koppel, en wat minder hoogtoerig. Voor dagelijks gebruik is dat gewoon wat fijner. Past ook wat beter bij de Sito, IMO.

Let je goed op de squish als je de DR kop gebruikt?
 
In mijn ervaring is Airsal gewoon hartstikke prima. Over het algemeen niet de snelste cilinders, maar de coating en afwerking is gewoon prima. Helemaal voor het geld.

Denk dat dit inderdaad een betere keus is. Waarschijnlijk wat meer koppel, en wat minder hoogtoerig. Voor dagelijks gebruik is dat gewoon wat fijner. Past ook wat beter bij de Sito, IMO.

Let je goed op de squish als je de DR kop gebruikt?
Ik zal de squish meten die rond de 0,7 mm moet zijn,
beter iets te groot dan te klein .

De laatste keer dat ik een Airsal cilinder had was decennias geleden op een Puch maxi,
maar nu ik er meer over lees en zie wat voor cilinders ze uit brengen is het wel interessant voor dat geld.
 
Zal ik doen, ook zal ik wat fotos maken van hoe de cilinder er uit ziet van binnen.
Die T6 50cc lijkt me iets moeilijker, en ik las ook dat de meeste power vrij komt rond de 9500 toeren,
dan lijkt me de 70cc Airsal die ook 6 poorten heeft maar met een ovale uitlaatpoort rustiger terwijl die ook 11 a 12 pk geeft volgens Scooterattack .
Ik heb er wel vertrouwen in, als ze er in het echt uit zien als op deze foto van Scooterattack dan ziet het er wel netjes uit.

View attachment 77402

Op Scooterattack staat ook een leuke set van deze cilinder met kop voor 89,50 plus ongeveer 12,50 bezorgkosten:
View attachment 77403
Als je GLS selecteert is het 9euro.
Kosteloze verzending vanaf 119eu.

Met Code SA-MA-15 gaat er boven de 120eu nog 15eu van het totaal af.

Code Brygala is altijd 5% ongeacht totaal.
 
Last edited:
Ik heb ook prima ervaring met airsal.
Lang, lang geleden ook een 50cc op een rs 50 gehad. Veel km gemaakt en 0 problemen.

Prijs/kwaliteit is gewoon heel goed, er zijn alleen snellere cilinders maar wanneer je met die kennis voor een airsal gaat zal hij niet tegen vallen.
 
Ik ben verrast hoe de cilinder ( Airsal 70 ) er uit ziet van binnen wat niet slecht is.
Goed afgewerkt naar mijn idee , geen rare scherpe randen bij de spoelpoorten en de cilinderhemd spiegelglad en glimmend.
Onder in de cilinderhemd zitten de 2 zuigerveren waar de slotspeling er naar mijn idee juist uit ziet.

Volgende week als het wat minder warm is dan ga ik het monteren en kijken wat het word, zo twijfel ik over de sproeier die ik gok op 84 in die buurt en of ik een witte of gele drukveer moet gebruiken, de handleiding zegt dat er een graad 9 bougie in moet dus ik neem aan dat er wat meer toeren in zitten.
Ik heb uren op het internet gezocht naar een vergelijkbare setup die ik heb maar heb niks kunnen vinden,
dus of het nu een laagtoerige, middeltoerige cilinder is is me een raadsel, dat moet ik zelf uit vinden vrees ik.
Ik gok tussen laagtoerig en middeltoerig met deze setup die ik gebruik.
airsal 70.png
 
Last edited:
Ondertussen ben ik er aan toe gekomen om de cilinder te monteren,
deze zit niet op mn daily scooter maar de hobby scooter van 85 kilo leeg gewicht.
Ik wist totaal niet wat een normale afstelling op deze cilinder was en dat was wel even zoeken ook.
Wat een rare afstelling die ik niet had verwacht maar toch zo bleek te zijn , misschien komt de rare afstelling door de Motoforce halfpoelie koelvin icm met de Multivar , een mhr ventilvar die bij de Multivar match is onderweg om het uit te sluiten en dan match het in ieder geval zeker goed.
Ook lijkt het wel of die Motoforce poelie helft het probleem van een soort gebonk als ik snel op trek, dat het daar een te stroeve weerstand geeft misschien door de afwijkende schuine helling in de Motoforce poeliehelft.
Weer wat geleerd, de volgende keer ben ik er zeker van om een variateur en een matchende poeliehelft te gebruiken.

Setup nu:
De Airsal 70cc Sport,
Dellorto phva 12 MM met sproeier 78 , ( begonnen met 84 wat te groot was en een trilling veroorzaakte )
Hebo membraan plaatjes in standaard membraan,
standaard luchtfilter met tuutje,
Malossi Multivar,
Malossi x belt vsnaar,
Motoforce poelie helft, ( wordt de Mhr ventilvar )
Malossi Delta clutch icm een Polini Speedbell koppelingshuis ,
Malossi wit drukveer ,
Malossi witte trekveren op sterkste stand, ( Geel getest op stand 1 , was te zwaar , misschien zou groen op stand 1 net beter zijn )
standaard achter poulie met kromme spiebaan, de Mezoly poelie met rechte spiebaan ligt klaar voor later ,
Sito plus kort model uitlaat, (Getest met de Sito plus lang, dit gaf me wel iets te veel herrie )
bougie graad 9,
Power1 krukas,
en dan nu de verrassing de rollen: 6.5 gram

Ik zou bijna denken dat de witte Malossi drukveer te sterk is maar dat lijkt me sterk,
de Malossi Multivar staat er wel bekend om dat ze een gram zwaardere rollen lusten vanwege de steilere banen maar toch...
6.5 gram, er onder gaf over toeren.

Voor de rest zit er wel een zeer nette optrek in, een klein beetje het gas open en gaan .
De topsnelheid test ik later natuurlijk, eerst de Mhr ventilvar halfpoelie er op voor de zekerheid dan kan ik het verder fine tunen en later het resultaat delen.
Tot nu toe ben ik wel tevreden over de cilinder, hij lijkt me feller dan de Dr70 tot nu toe dan.
Ook tot nu toe even stil als de Dr70 met soortgelijke setup naar mijn ervaring, al hoewel je de snelle toeren wel wat eerder hoort op de Airsal als je goed gas geeft, maar al met al een redelijk onopvallende setup voor de straat.
Bij deze cilinder zit er ook een halve maan in de uitlaatpoort , niet ovaal zoals in de cilinder binnen in wat natuurlijk een hoop geluid scheelt.

Eigenlijk heb ik niet meer dan de sproeier van 72 op de Octane101 50 cc cilinder die er eerst op zat en de rollen 1 gram zwaarder achteraf gezien tot nu toe.
Vooral die 1 gram zwaardere rollen tegenover de Octane101 50 cc vond ik wel zeer verrasend, dat heb ik nog nooit mee gemaakt als ik een 70 cc cilinder monteerde ter vervanging van een standaard 50 cc.
Het moet bijna wel die Motoforce poeliehelft zijn die tegen werkt lijkt me, maar we zien het later wel.
 
Last edited:
Vandaag de Mhr Ventilvar binnen gekregen en gelijk even gemonteerd natuurlijk.
Ongelooflijk hoe netjes de Malossi Multivar - Mhr ventilvar - Malossi x belt in elkaar schuift,
zonder shimring en de vsnaar mooi netjes hoog in de achter poulie, klasse.
De rollen heb ik niet hoeven af te stellen na het plaatsen, dat is nog steeds 6.5 gram.

Tijdens een testrit kon ik hem een paar keer half open trekken op verschillende snelheden ,
en wat een mooie felle gas reactie op alle snelheden.
Overduidelijk een stuk feller dan de Dr70 waar ik ook ervaring mee heb.
En dat met een 12 mm Dellorto carb.

Helaas nog steeds het bonkende geluid als ik snel op trek in het begin, dat is me nog steeds een raadsel.
Met de Octane101 50cc cilinder was dat probleem er al een beetje maar met deze Airsal die beduidend meer power heeft is het gebonk wat harder.
Dit Minarelli blok had ik destijds van iemand over genomen waar een power1 krukas in zat met 1000 kilometer ,
ik neem aan dat er ook nieuwe lagers in zitten ( wat ik ook hoop ) .

Al met al ben ik zeer tevreden over deze Airsal 70 Sport en de rest van de transmissie onderdelen in combinatie,
het is sneller als ik had verwacht met deze setup.
De 6.5 gram rollen zijn me nog wel een raadsel maar met deze rijden ze het beste ,
een beetje vage afstelling voor zulke toeren maar hij rijd er supers op .
 
Back
Top