Aankoop van nieuwe onderdelen...
- Denk eerst goed na over wat je wil bereiken qua prestaties, snelheid, vermogen enzo... Denk ook aan slijtage, verbruik, onderhoud en veiligheid !
- Hou je budget goed in het oog en hou rekening met extra kosten als drukveren, rollers/testrollers, trekveertjes,...
Aankoop van een andere uitlaat
Meestal de eerste investering na de aanschaf van je scooter...
Het is aan te raden om meteen te sparen voor een goede uitlaat als Bidalot S2, Yasuni R, Polini 4Race, Giannelli SPL of vergelijkbaar... (voorbeelden geldend voor standaard cilinder of laagtoerige 70)
Budgetuitlaten als Tecnigas en Power One zijn leuk als tijdelijke oplossing, maar gaan snel roesten en presteren niet zo best, waardoor je later opnieuw geld moet uitgeven om wel een kwalitatieve uitlaat aan te schaffen....
Aankoop van een andere koppeling
Wil je na een basiskennis van sleutelen meteen overstappen op een 70cc of 50cc snel is de aankoop van een koppeling meestal beter dan eerst een uitlaat te halen...
Zodoende kan je reeds leren afstellen en later meteen de goede en passende uitlaat voor je cilinder halen...
Meer over koppelingen:
http://risdesign.net/stforum//showthread.php?s=&threadid=3641
Aankoop van een andere vario
Zeker bij Minarelli zorgt een andere vario voor beter toerenverloop...
Meer over vario's:
http://risdesign.net/stforum//showthread.php?s=&threadid=3790
Aankoop van een andere carburator
Bij montage van een andere (lees grotere en/of snellere cilinder) plaats je best een andere carburator. Piaggio wordt tegenwoordig standaard reeds geleverd met een 17,5mm op het HiPer2 blok...
Montage van een 17,5mm op een standaard cilinder zal verbetering brengen in de accelleratie en gasreactie, maar zal ook iets meer verbruiken uiteraard...
Aankoop van een andere cilinder en/of krukas
Informeer steeds voldoende voor je beslist over een bepaalde cilinder.. Niet enkel de prijs is belangrijk, maar ook waar je de scooter voor gebruikt (vrije tijd en/of school- en werkvervoer,...). Ook de rest van je (huidige) setup is bepalend voor de uiteindelijk prestaties van de cilinder...
Begin niet met een extreme cilinder, maar met een laagtoerige 70cc of snellere 50cc zodat je ervaring kan opdoen in afstellen, tunen en ook omgaan met de prestaties op de weg. Dit laatste wordt vaak onderschat !
Hou eventueel rekening met het feit dat je beter meteen een nieuwe krukas en lagers monteert. De schade is vaak veel groter (en duurder) als je de gok waagt en alles vast loopt...