Tunen? maar hoe en wat .... ?

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Enkele tips ...

- Vraag voldoende na welke onderdelen het beste voor je setup zijn zodat je later geen spijt hebt van een overhaaste aankoop of aanbieding...

- Leer zelf sleutelen en heb geduld...
Vraag een vriend om je te helpen de eerste maal of laat hem/haar het uitleggen en uitegebreid tonen... niet meteen denken dat je het alleen wel even kan...

- Wil je van je scooter echt een hobby maken? Koop dan meteen goed en voldoende gereedschap. Het bespaart je een hoop zorgen en problemen...

- Het is echt niet erg om toe te geven dat je nog niet veel over sleutelen weet... ga niet stoer doen en proberen om het beter te weten... luister naar andere mensen met ervaring en wees niet bang om vragen te stellen als je iets niet begrijpt...

- Werk steeds in een nette omgeving, zo bespaar je vervelend en frustrerend zoekwerk naar onderdelen en gereedschap. Leg voor je begint zoveel mogelijk klaar en ruim nadien ook meteen even op. Maak alle onderdelen netjes schoon voor je ze weer monteerd.

- Kijk goed hoe je alles uit elkaar haalt... desnoods maak je er een kleine tekening bij en doe je de onderdelen in genummerde doosjes.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Algemene dingen...

- Afstellen moet je proberen en blijven proberen. Er is geen vaste setup voor je scooter... drukveer, rollen, trekveren en dergelijke zijn verschillend voor ELKE scooter....

- Carterbouten slijten snel... krijg je ze niet meer los kan je best een gleufje inslijpen en met een rechte schroevendraaier loshalen. Een heel klein beetje kopervet voor het vastschroeven helpt ook tegen vastzetten en tijdig vervangen door nieuwe voorkomt problemen... Geanodiseerde boutjes zijn mooi, maar vaak van slechte kwaliteit en durven afbreken...

- Ventieldoppen in de vorm van zuigers zijn mooi, maar niet praktisch... door de gaatjes in de zijkant komt er water tussen waardoor het ventiel gaat roesten en vast komt te zitten.

- Algemene regel ivm de juiste sproeiermaat:
Bougie nat en zwart = te grote sproeier
Bougie wittig en droog = te kleine sproeier
Bougie koffiebruin = goede sproeier

- Rollen moet je niet invetten... Indien je verschillende gewichten wil mengen leg ze dan om en om in de vario en zorg dat het verschil in gewicht niet al te groot is. Rij nooit met drie gewichten ofzo...

- Zorg altijd dat je een doek en een beetje ontvetter (bijvoorbeeld een potje met afwasmiddel en water) bij de hand hebt om onderdelen schoon te maken.

- Bespaar niet op de keuze van je olie... zeker niet als je met een andere cilinder rijdt... een goede smering garandeerd vaak een langere levensduur en minder kans op warmlopers of vastlopers.

- Werk je met een luchttol vervang dan tijdig je moeren van de vario en koppeling !

- Tip: koop een setje testrollen...

- Een busje remmenreiniger of WD40 is een nuttige aankoop !
 
Last edited:
Aankoop van nieuwe onderdelen...

- Denk eerst goed na over wat je wil bereiken qua prestaties, snelheid, vermogen enzo... Denk ook aan slijtage, verbruik, onderhoud en veiligheid !

- Hou je budget goed in het oog en hou rekening met extra kosten als drukveren, rollers/testrollers, trekveertjes,...

Aankoop van een andere uitlaat

Meestal de eerste investering na de aanschaf van je scooter...
Het is aan te raden om meteen te sparen voor een goede uitlaat als Bidalot S2, Yasuni R, Polini 4Race, Giannelli SPL of vergelijkbaar... (voorbeelden geldend voor standaard cilinder of laagtoerige 70)

Budgetuitlaten als Tecnigas en Power One zijn leuk als tijdelijke oplossing, maar gaan snel roesten en presteren niet zo best, waardoor je later opnieuw geld moet uitgeven om wel een kwalitatieve uitlaat aan te schaffen....

Aankoop van een andere koppeling

Wil je na een basiskennis van sleutelen meteen overstappen op een 70cc of 50cc snel is de aankoop van een koppeling meestal beter dan eerst een uitlaat te halen...
Zodoende kan je reeds leren afstellen en later meteen de goede en passende uitlaat voor je cilinder halen...

Meer over koppelingen:
http://risdesign.net/stforum//showthread.php?s=&threadid=3641

Aankoop van een andere vario

Zeker bij Minarelli zorgt een andere vario voor beter toerenverloop...

Meer over vario's:
http://risdesign.net/stforum//showthread.php?s=&threadid=3790

Aankoop van een andere carburator

Bij montage van een andere (lees grotere en/of snellere cilinder) plaats je best een andere carburator. Piaggio wordt tegenwoordig standaard reeds geleverd met een 17,5mm op het HiPer2 blok...
Montage van een 17,5mm op een standaard cilinder zal verbetering brengen in de accelleratie en gasreactie, maar zal ook iets meer verbruiken uiteraard...

Aankoop van een andere cilinder en/of krukas

Informeer steeds voldoende voor je beslist over een bepaalde cilinder.. Niet enkel de prijs is belangrijk, maar ook waar je de scooter voor gebruikt (vrije tijd en/of school- en werkvervoer,...). Ook de rest van je (huidige) setup is bepalend voor de uiteindelijk prestaties van de cilinder...

Begin niet met een extreme cilinder, maar met een laagtoerige 70cc of snellere 50cc zodat je ervaring kan opdoen in afstellen, tunen en ook omgaan met de prestaties op de weg. Dit laatste wordt vaak onderschat !

Hou eventueel rekening met het feit dat je beter meteen een nieuwe krukas en lagers monteert. De schade is vaak veel groter (en duurder) als je de gok waagt en alles vast loopt...
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top