Dan kom je vrij snel bedrogen uit... Je kan dan alsnog alleen maar opereren binnen de paar vrijheden die Honda in die ECU stopt, wat een stuk minder is dan je eigenlijk zou willen. Vergeet niet dat de fuelmappings/ontstekingsmappings waar het uiteindelijk allemaal om draait (en waar veel mensen direct aan denken zodra ze iets van een programmeerbare ECU zien) eigenlijk maar een klein deel zijn van de vele instellingen in zo'n ding.
Voorbeeldje:
We kunnen hier bijvoorbeeld ook grafieken inzetten die bepalen hoe het blok reageert op een snelle (de/)acceleratie. Als je je gas snel open gooit aan de start van een sprint, heeft ieder blok heel kortstondig een te schraal mengsel. Hoe erg dit effect is hangt af van een hoop variabelen binnen je inlaat.
Ook de wijze van berekenen van mappings kan je instellen, iets wat nog wel eens handig kan zijn op tweetakts, maar daar ga ik liever niet verder op in
.
We kunnen zelfs instellen in hoeverre de bobine 0,0xxx seconden langer nodig heeft om op te laden als de accu 0,1Volt minder spanning afgeeft, zodat dat gecorrigeerd wordt bij de berekening van de voorontsteking. Zo kan ik nog wel wat leuke dingen opnoemen, maar dat is onnodig.
Daarnaast is het maken van zo'n inlaat niet zo gek veel werk. Grote kans dat als je zo'n Honda pakt, je zelf alsnog al aan de haal gaat met adapters voor je gasklephuis. En wij wilden ook sowieso de injector voor de kelk hebben, dus dan ben je weer terug bij af.
En he, waar is de lol gebleven als de troep allemaal plug&play was? :7